Super Mario Maker Re-Review

Super Mario Maker Re-Review

Het is ongeveer 1,5 maand geleden dat Super Mario Maker verscheen voor de Wii U. Met deze titel kregen de creatieve Nintendo-gamers eindelijk de mogelijkheid om hun eigen Mario-levels te bedenken, te bouwen en te spelen. Robin was één van die enthousiaste creatievelingen en beoordeelde deze titel met maar liefst een 90. Op dat moment was het wel nog heel erg de vraag of het aanbod en de kwaliteit van nieuwe levels voldoende zou zijn om Super Mario Maker ook op de lange termijn interessant te houden. We hebben daarom besloten om deze game opnieuw tegen het licht te houden en te beoordelen op basis van de huidige staat.

De basis van Super Mario Maker is natuurlijk de level-builder en deze staat nog steeds als een huis. Iedereen kan de GamePad oppakken en zelf in no-time een leveltje in elkaar knutselen. Ook op de langere termijn blijkt de editor nog steeds goed te werken en zal je telkens weer nieuwe combinaties bedenken om toe te passen in je levels. Daarmee is de game erg toegankelijk, zoals het hoort bij een Mario-titel, maar weet het ook genoeg diepgang te bieden voor de meer ervaren knutselaars. Zeker als je over één of meerdere Amiibo’s beschikt, kan je helemaal los gaan met nieuwe mogelijkheden en de levels nog meer naar jouw hand zetten. Wat dat betreft komt de creatieve gamer absoluut niks te kort bij Super Mario Maker. Zelfs 1,5 maand na de release heb ik het idee dat nog lang niet alles ontdekt is en dat Nintendo dit nog verder kan (en zal) gaan uitbreiden.

Naast de editor draait het ook om de levels die andere spelers maken en delen. Als ik nu de online catalogus open met de levels die door de community zijn gemaakt dan valt het aanbod me toch wel behoorlijk tegen. Wat direct opvalt, is dat de hoogst gewaardeerde levels allemaal van hetzelfde groepje makers afkomstig zijn. Het lijkt dus wel alsof er maar een stuk of vijf gamers zijn die (volgens de spelers) hele goede levels kunnen maken. Deze hebben allemaal een bepaalde stijl, waardoor deze levels heel erg op elkaar lijken. Hiermee komt ook gelijk het grote minpunt van de online catalogus naar voren: het gebrek aan zoek- en filtermogelijkheden. Ik acht de kans vrij groot dat deze creatievelingen al vroeg bovenaan de ranglijsten stonden en daardoor steeds weer gevonden en beoordeeld worden door de andere gamers. Nieuwe creaties krijgen daardoor dus geen kans om ook in beeld te komen bij het grote publiek. Het is jammer dat Nintendo hier nog niks aan heeft gedaan, want er zijn waarschijnlijk wel meer mooie levels online gezet, alleen zijn die gewoon nog niet te vinden.

Het tweede dat me opvalt als ik door de online catalogus blader, is dat er heel veel ‘automatische’ levels aanwezig zijn. Dat zijn van die levels waarbij je niks hoeft te doen en jouw personage vanzelf naar het einde wordt gebracht. Daar hoef je dan alleen nog maar even in de bekende vlaggenmast te springen om het level af te sluiten. De makers van dit type levels kiezen vaak voor deze methode, omdat ze een verhaal willen vertellen of een bepaalde ervaring willen bieden. Zo zie je vaak van alles om je heen gebeuren waar je zelf geen invloed op hebt. Sommige van deze levels zijn ware kunstwerkjes, maar eigenlijk ken je het trucje wel na het één of twee keer gezien te hebben. Helaas is vaak aan de omschrijving of de afbeelding van het level niet te zien of het zo’n ‘lopende band level’ is of dat er daadwerkelijk van je gevraagd wordt om op knoppen te drukken. Wederom een gemiste kans van de catalogus om hier geen categorieën in aan te brengen, zodat je niet steeds het level hoeft op te starten om te achterhalen wat het is.

Weet je (na lang zoeken) eindelijk een speelbaar level te vinden dan kan je inderdaad wel hele creatieve en leuke kunstwerkjes tegenkomen. Zeker de levels waarbij de maker heeft gewerkt met Amiibo’s zijn heel grappig om te spelen. Het is gewoon leuk om als Mario ineens te veranderen in een Pokémon of een Pikmin. Dat geeft al een leuke twist aan de verder overduidelijk herkenbare Mario-thema’s in de levels. Dat daarbij ook nog gewerkt wordt met allerlei muziekjes en geluidseffecten weet het wel af te maken. Denk aan gejuich en applaus terwijl je een level binnenvalt of uitroepen van pijn zodra je enkele Goomba’s een kopje kleiner maakt. Het zijn deze krenten in de pap die laten zien hoeveel potentie Super Mario Maker heeft.

Overigens heeft Nintendo kort geleden bekend gemaakt dat er een update beschikbaar komt. Met deze update zal je onder andere checkpoints toe kunnen voegen aan levels en komen er twee nieuwe secties bij in de online catalogus. Die laatste toevoeging lijkt vooral te draaien om de levels van officiële makers (binnen en buiten Nintendo). Hiermee lijkt het probleem van de onoverzichtelijkheid van het level-aanbod dus niet per se opgelost te worden, maar krijgen we hopelijk wel twee nieuwe opties om gegarandeerd kwaliteit te vinden in plaats van het zoveelste ‘Don’t move’ leveltje.

Helaas moet ik na 1,5 maand concluderen dat Super Mario Maker nog niet is uitgegroeid tot een Mario-game met een vrijwel oneindig aanbod aan toffe levels. Het is vooral de creatieve Mario-fan die op dit moment nog plezier zal beleven aan de level-editor en het vinden van nieuwe creatieve mogelijkheden daarin. De gamer die meer op zoek is naar speelbare Mario-levels kan beter een reguliere Mario-titel aanschaffen. Daarmee weet je zeker dat je kwaliteit in huis haalt en dat je niet nog uren door een virtuele pap hoeft te roeren om de krenten er uit te kunnen vissen.

[review pros=”+ Level-editor staat als een huis
+ Typisch Mario sfeertje
+ Standaard levels zijn goed” cons=”-Toch niet oneindig speelbaar