The Legend of Zelda: Twilight Princess HD Review

Zelda, wie kent hem niet? Het is natuurlijk de held in het groene tuniekje. Nee, ik stop hier, voordat je boos wordt. Maar even serieus. Wie kent Link en Zelda niet? Ik denk dat het duo wereldberoemd is onderhand en dat al voor enige jaren. Met recht, aangezien (bijna) elke Zelda-game een meesterwerkje is. Ik heb The Legend of Zelda: Twilight Princess HD mogen reviewen op de Wii U. Ik heb nog niet zoveel ervaring met de Zelda games, maar games als A Link Between Worlds en Skyward Sword heb ik wel gespeeld. Ik laat je weten wat ik van The Twilight Princess HD vind!

Het origineel heb ik nooit gespeeld, dus het vergelijken van graphics kan ik moeilijk. Wel weet ik dat het origineel voor de Wii en de Gamecube is uitgekomen en zie ik op mijn beeldscherm een volwaardige HD-game. Zowel de gewone Link als Link in diervorm zijn mooi geanimeerd en dat geldt ook voor de andere personages. Zelfs de gewone vijanden zien er prima uit. Twilight Princess heeft af en toe felle kleuren en ook deze spatten van je scherm af. Het zijn echter de momenten wanneer het spel grauw wordt, dat het er een stuk minder mooi uitziet. Op dat soort momenten valt ook op dat de omgevingen zelf er niet heel spectaculair uitzien. De wanden en gronden zien er veelal hetzelfde uit en dit zorgt ervoor dat Twilight Princess niet altijd even interessant is om te zien. Gelukkig zijn er ook momenten waarop de game er wel prachtig uitziet en dat zorgt ervoor dat de minder interessante momenten in vergetelheid raken.

Niet alleen de mooie momenten maken de soms saaie omgevingen goed, maar ook de gameplay. Die is namelijk geniaal en heeft ook weer het kenmerkende puzzel-/platform-element dat we gewend zijn van Legend of Zelda. Er waren momenten dat ik echt moest nadenken over puzzels, terwijl het antwoord zelf vaak redelijk eenvoudig was. Ik dacht gewoon compleet verkeerd na. Hierdoor is Zelda uitdagend voor zowel jong als oud. Sterker nog: ik denk dat een kind vaak sneller een bepaalde puzzel had opgelost dan dat ik zelf uiteindelijk had gedaan. Zelda draait ook om het puzzelen, zelfs de gevechten met eindbazen zijn in feite puzzelen totdat je de juiste formule hebt gevonden om hem te verslaan. Vaak zijn dit wel weer de puzzels die je al een aantal keer hebt toegepast, waardoor het uitvogelen van een tactiek minder moeilijk is. Echter zijn de gevechten alsnog uitdagend genoeg om leuk te zijn.

De gevechten met reguliere vijanden zijn helaas minder boeiend. Je drukt een aantal keer op hetzelfde knopje en je kan de vijanden gemakkelijk verslaan. De vijanden komen ook telkens weer terug op de plek waar ze al eerder stonden, waardoor het verslaan van de vijanden naar verloop van tijd een vervelend klusje wordt in plaats van iets anders. Dit geldt ook voor sommige platform-gedeelten. Als je van ruimte verandert maar weer terug wilt gaan om te checken of je schatkisten hebt gemist, moet je precies hetzelfde doen om op het goede pad te komen als eerst. Het pad verandert altijd weer terug naar zijn oude vorm en dat haalt de snelheid uit het spel. Dit is storend, maar niet zo storend om de game niet leuk te maken.

Het verhaal gaat over Link die de wereld moet redden van de Twilight King. Zelda is door deze koning gevangen genomen en ze vraagt Link om hulp. Link is namelijk de uitverkorene en verandert door de Twilight, een soort vagevuur, in zijn diervorm. In deze diervorm kan hij de Goden van het licht weer bevrijden en de wereld redden. Het verhaal wordt verteld door middel van tekstballonen. Het gebrek aan stemmen is totaal niet storend, aangezien er altijd muziek op de achtergrond speelt die meestal de juiste ambiance met zich meebrengt. Link heeft zoals gewoonlijk geen spraak en dat is uiteraard zodat jij je één kan voelen met Link. Jij bent Link en jij bepaalt wat je zegt, hier kan je van houden of niet van houden, persoonlijk vind ik het een leuke twist geven.

Twilight Princess HD is een goede game en op momenten ook erg mooi om te zien. Als er felle kleuren zijn spatten deze van je scherm, echter als de game wat donkerder wordt, wat regelmatig gebeurt, ziet het er minder spannend uit. De gameplay is ontzettend leuk en uitdagend, maar op momenten haalt de gameplay juist de snelheid uit de game. Dit gebeurt echter niet regelamtig en is ook niet heel storend. Je voelt met recht overwinning als je telkens weer een beetje verder komt en je wilt de wereld redden van de Twilight King. Dit is een aanrader voor zowel nieuwkomers als fans van de Legend of Zelda.

[review pros=”+ Op momenten spectaculair
+ IJzersterke gameplay
+ Daadwerkelijk HD” cons=”- Soms ietwat eentonig qua uiterlijk