The Order: 1886 Preview

The Order: 1886 Preview

Elk jaar komt de E3 er weer aan en elk jaar kijk ik weer uit naar een stuk of 30 games. Dit jaar is mij gevraagd naar welke game ik uitkijk, net als alle andere schrijvers van GameParty natuurlijk. De meeste waren zo slim om bijna direct te reageren op de oproep, maar ik ben zo handig om wat later te reageren. Nu zijn er al flink wat artikelen geschreven over een groot aantal games waar ik ook naar uitkijk, maar zoals ik al zei: ik kijk elk jaar weer uit naar wel 30 games. Keuze genoeg dus, zelfs keuze teveel wil ik bijna zeggen. Arkham Knight, UFC, Deep Down, Uncharted 4, Dying Light, zelfs Destiny en de lijst blijft doorgaan. Twee van deze games heb ik al eens gepreviewd en andere games zijn al vaak door anderen gedaan. Nu ga ik het doen over een game die eerder ook al door Eefje voorzien is van een preview, maar ik kan het niet laten. Ik heb het over The Order: 1886. Vanaf het begin wil ik er al meer van weten en ik wil de game spelen. Ik kan je vertellen, na alles wat ik er tot dusver over heb gehoord, zijn mijn handen niet minder gaan jeuken.

De game speelt zich af in het Victoriaanse Londen. Het is alleen niet het Londen wat wij kennen. Het wapentuig is geavanceerder vanwege een blijvende dreiging van monsters (dit staat niet in onze geschiedenisboeken). Deze monsters (deels mens en deels dier) leven al jarenlang in oorlog met de gewone mens en het is de taak aan een eeuwenoude orde van ridders om de mensheid te beschermen. Als speler ben je een van deze ridders en moet jij de mensheid van de teloorgang redden. De game wordt verhalend verteld op een manier die te vergelijken is met Uncharted (een grote inspiratiebron voor ontwikkelaar ReadyAtDawn).

no images were found

Toen de eerste trailer vorig jaar verscheen zag The Order er al geweldig uit. Zo geweldig dat ik bijna niet geloofde dat de trailer niet CGI was. Later kwamen er berichten naar buiten dat de game nog mooier was geworden dan deze trailer ons deed geloven. Veel mensen, waaronder ik, geloofden dit niet en wilden eerst meer beelden zien. Eens per maand kwamen er een tijd lang screenshots naar buiten, maar mensen wilden gameplay zien. Langzaamaan werden er beelden getoond waar mensen niet allemaal even enthousiast van werden. Niet omdat het grafisch niet goed was, maar omdat er veel Quick Time Events waren. In veel games wordt dit met regelmaat verkeerd toegepast en in de getoonde beelden leek het alsof ReadyAtDawn ook iets te enthousiast was met deze QTE’s. Dit kon een momentopname zijn, het filmpje duurde nog geen twee minuten.

Hierna is het een tijdje stil geweest rondom The Order: 1886. Tot eerder deze maand dan. Er werd een stream via Twitch georganiseerd… Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar toen ik dit hoorde knalde ik mijn computer aan. Letterlijk, want ik stootte mijn teen tegen de PC. Vloekend, vanwege de gloeiende pijn aan mijn grote teen, zette ik mijn beeldscherm aan en wachtte ik geduldig de stream af.

no images were found

Zodra deze begon zat ik op het puntje van mijn gammele bureaustoel. Ik voelde mijn grote teen niet meer, maar alleen nog een soort vage blijdschap. Als een klein kind zette ik de speakers open en opende ik de stream op full screen. Blij toe, ik had me niet kunnen voorbereiden op wat ik te zien kreeg.

Het is grauw en mistig. Je ziet de rug van één van de ridders van de eeuwenoude orde en een aantal andere andere ridders staat om je heen met vreemd wapentuig. Het zijn groot uitgevallen machinegeweren en kleine handpistolen. Het lijkt alsof ze voor iets of iemand op de vlucht zijn of in ieder geval proberen te ontlopen. De lange jassen bewegen mee met de wind. Ze komen aan in een vervallen huisje en willen de straat oversteken totdat ze uit het niets overladen worden met een kogelregen. Een warm welkom in een koude straat van Londen. De vijanden staan op de daken en blijken mensen te zijn. Het is overduidelijk dat ze de ridders dood willen hebben. De orde laat zich echter niet zo snel uit het veld slaan en pakt hun groot uitgevallen machinegeweren om de strijd aan te gaan met het gespuis. Hout versplintert en kogels vliegen alle kanten op. Het geluid van de machinegeweren is niet zo hard als een hedendaags machinegeweer en klinkt ratelend, maar minstens net zo beangstigend. De kogels vliegen alle kanten op en uiteindelijk besluit één van de ridders de straat op te rennen om de tegenstand direct uit te roeien. Zijn enthousiasme wordt beloond met een kogel in zijn long en hij valt op de grond. De andere ridders roeien het gevaar in gestaag tempo uit en snellen hun gevallen kompaan te hulp. Van een van de andere daken klinkt nu geweervuur en met de handpistolen rekenen de ridders snel af met deze knakkers. De gevallen ridder wordt naar binnen gedragen en aan zijn verwondingen geholpen. Dit lijkt te gebeuren in een cutscène, maar dit weet ik niet zeker aangezien alles er geweldig uitziet. De stream is afgelopen en ik ben enthousiast.

no images were found

De stream duurde ongeveer 3 minuutjes maar er waren geen QTE’s te bekennen. Slechts ouderwets vijanden afknallen, maar dan in een grafisch wonderbaarlijke wereld met indrukwekkende explosies en zo’n nihil verschil tussen CGI en daadwerkelijke gameplay dat het amper te merken is. Deze E3 hoop ik wat meer te zien van The Order: 1886, want wat ik tot dusver heb gezien en gehoord, doet mij hunkeren naar meer.

The Order: 1886 belooft wat te worden. Grafisch lijkt de game inderdaad de originele trailer gepasseerd te hebben en de gameplay lijkt veel op die van Uncharted. Zo ook de ontploffende omgevingen en de opmerkingen van de personages tussen het schieten door. Het wordt allemaal op een filmische manier gebracht en ik hou daar wel van. Laten we alleen nog hopen op een interessant verhaal en genoeg uren speelplezier en ik ben een gelukkig man.

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.