Wii Fit U Review

Wii Fit U Review

Het einde van 2013 komt snel dichterbij en dat is het teken voor veel mensen om de goede voornemens op een rij te gaan zetten. Stoppen met roken, minder drinken en meer bewegen zijn van die voornemens die vaak bovenaan de lijst te vinden zijn. Voor dat laatste hoef je nu niet meer naar buiten, want met Wii Fit U in jouw Wii U kan je lekker binnen gaan sporten. Of weet de Fit Meter je toch naar buiten te lokken?

Wii Fit was met zijn Balance Board een behoorlijk groot succes op de vorige console van Nintendo. Wii Fit U bouwt voort op dit succes, maar weet daar toch weer nieuwe dingen aan toe te voegen. De meest opvallende toevoeging is de Fit Meter. Dit is een digitale stappenteller waarvan de game verwacht dat je die de hele dag aan je broekriem hebt hangen. Deze Fit Meter registreert onder andere hoeveel je loopt en hoeveel calorieën je daarmee verbrandt. Door de Fit Meter te koppelen aan de Wii U Gamepad kunnen die gegevens toegevoegd worden aan Wii Fit U, zodat de game een compleet beeld krijgt van al jouw activiteiten gedurende de dag. Wat mij betreft een hele goede toevoeging. Heb je in de game een doel gezet, dan is dat ook zichtbaar op de Fit Meter en kan je dus zien of je misschien nog even een extra rondje moet lopen om je doel te behalen. Helaas is de Fit Meter niet heel accuraat en zit met name de hoogtemeter er nog wel eens flink naast. Die kan je gelukkig wel resetten, zodat ‘ie toch een beetje in de buurt komt.

Zoals gezegd bouwt de game voort op het originele Wii Fit en dat is goed te zien aan de oefeningen en spelletjes die de game aanbiedt. Hoelahoepen en ballen koppen, alle bekende games uit het origineel zijn weer terug. Gelukkig zijn er ook weer nieuwe oefeningen en games toegevoegd en maken sommige spellen heel goed gebruik van de Gamepad van de Wii U. Mijn persoonlijke favoriet is het spelletje waarbij je de rol van ober op je neemt. Daarbij maak je stapbewegingen op het Balance Board terwijl je de Gamepad horizontaal voor je houdt als een dienblad. Op het scherm zie je jezelf als ober en het is jouw doel om de bestellingen zo snel mogelijk bij de juiste personen te brengen, uiteraard zonder dat het op de grond valt. Op deze manier maakt de game optimaal gebruik van de Gamepad en het Balance Board. Tipje van mijn kant: start dit spelletje een keer op als je met vrienden een biertje aan het drinken bent. Hilariteit gegarandeerd!

Veel spellen zijn ook te spelen zonder gebruik van de televisie en met alleen de Gamepad. Dit is met name ideaal bij een spelletje als hardlopen. Je plaatst jouw Gamepad op de standaard en op het scherm zie je jouw Mii door allerlei omgevingen lopen. Ondertussen is de televisie vrij en kan je dus ook gewoon naar je favoriete serie of Tell Sell reclames kijken. Het is echter niet allemaal positief, want soms lijkt het alsof Nintendo de Gamepad er aan de haren bij gesleept heeft. Met name wanneer je met de Gamepad foto’s van je Mii kan maken terwijl die over een hindernisbaan loopt vraag je je af wat dit toevoegt aan de game.

Alles bij elkaar heeft de game voldoende games en serieuze (yoga) oefeningen om langere tijd interessant te blijven. Hoewel dat laatste misschien nog even afwachten is. Een bekend euvel van Wii Fit was namelijk dat het na een paar weken in veel huiskamers al aan de kant werd geschoven. De kans is groot dat dit ook bij Wii Fit U gaat gebeuren. Wil je Wii Fit U echt als trainingsmiddel inzetten, dan zal je over een flinke dosis discipline moeten beschikken om regelmatig de oefeningen te doen of goed gebruik moeten maken van de Wii Fit U community. Wat ook zou kunnen helpen is als Nintendo in de loop van de tijd nieuwe oefeningen en spelletjes als DLC toe gaat voegen aan de game. Dat zou de game kunnen redden voor de langere termijn.
Een ander minpuntje is het nodig hebben van accessoires om optimaal gebruik te kunnen maken van Wii Fit U: een Balance Board, een Wiimote inclusief Plus-module en nunchuck (het liefst twee voor de multiplayer) heb je namelijk wel nodig. Heb je die nog niet, dan is het wel even een smak geld die je in een keer uit moet geven. Heb je die echter nog liggen van Wii Fit, dan kun je die natuurlijk gewoon weer aansluiten op de Wii U.

Met Wii Fit U heeft Nintendo een meer dan waardige opvolger van Wii Fit gemaakt die weer leuke nieuwe mogelijkheden laat zien van het gebruik van de Gamepad, in combinatie met het Balance Board. Door de grote hoeveelheid spelletjes en oefeningen zit er voor iedereen wel iets leuks bij. Als Nintendo dit aanbod met DLC uit gaat breiden zal de game hopelijk ook op langere termijn interessant blijven. Voor nu heb je in ieder geval genoeg aanbod om de kerstdagen met de familie een beetje op te leuken.

[review pros=”+ Veel leuke spelletjes
+ Fit Meter” cons=”- Gebruik Gamepad voelt soms geforceerd
– Over een maand nog leuk?” score=82]