​Gamescom 2016: Batman: Arkham VR Preview

Batman: Arkham VR

PlayStation 4

Rocksteady beloofde het in hun vorige games. ‘Be the Batman’. Na een haast perfecte trilogie rondom The Dark Knight met Arkham Asylum, Arkham City en Arkham Knight brengt de studio nu de volgende stap. Dit keer speel je niet als Batman, dit keer bén je Batman.

VR is een mooie manier om je in een andere wereld te wanen. Omdat de laatste drempel tussen TV en gamer wegvalt, slokt een spel je meer dan ooit op. Door de PlayStation VR op mijn hoofd te zetten, in combinatie met een headset met puntoren, was ik even niet meer in hal 9 van de Gamescom. Nee, ik stond in Wayne Manor. De prachtige omgeving, gebouwd door de Waynes zelf, was te ervaren zoals ik dat niet eerder deed. Naast me stond Alfred en wanneer ik mijn hoofd draaide vond ik een piano en een rode telefoon. “Sorry meneer Wayne, we hebben een situatie.” Door met de PlayStation Move-controllers in mijn handen te bewegen bestuurde ik de handen van Bruce Wayne. Ik wist wat mij stond te doen. Ik opende de pianokap, speelde een paar noten (door mijn hand naar de piano te bewegen en per noot een knop in te drukken) en de vloer onder mij veranderde. Het was een lift. Een lift naar die ene hele bekende grot waar ik al vaak met Batman was geweest. Maar dit keer was ik Batman.

Om mijn handen werden handschoenen gedaan. Ik zag hoe de cape op mijn rug kwam te zitten. Hoe het pak aangetrokken werd. En toen, wauw, een jongensdroom. Het masker werd door mij opgepakt en opgezet. Een spiegel verscheen. Ik keek en zag niet Bas van Dun. Ik zag Batman. En weet je, op de één of andere manier doet dat wat met je. Je bewegingen die je maakt met je hoofd worden één op één overgezet naar het spel. Je vergeet dat je met zo’n domme bril op je hoofd staat. Je vergeet dat er mensen naar je aan het kijken zijn omdat je lichtgevende sexspeeltjes in je handen hebt. Je gooit Batarangs, gebruikt de Grapler en de scanner en bent klaar voor het avontuur. De afdaling in de Batcave ging verder. Ik zag vleermuizen vliegen, watervallen, de weg voor de Batmobile. Grappig is dat je zo gefopt wordt dat je het idee krijgt dat je in de lift staat. Ik voelde de lift. Beneden aangekomen en aangeschoven aan de Batcomputer was ik klaar voor wat ging komen. “Okay, that was the end of the demo!”

De medewerker van Warner Bros. haalde de Move uit mijn handen en de headset ging af. Ik was weer in Keulen. Op de Gamescom. Bekeken door mensen in de wachtrij. De illusie werd verbroken. Ik was weer Bas. Maar wel een betere Bas. Een Bas die even Batman mocht zijn. Een Basman.

Rocksteady heeft bewezen dat ze weten wat Batman is. Wat hem beweegt. De stijl die ze gekozen hebben voor hun Arkham-games was meteen voelbaar in deze VR-ervaring. Ik noem het geen game; ‘ervaring’ is meer op zijn plek. Natuurlijk, wanneer het product in oktober te koop is, mogen we spreken over een game. Er is meer te doen dan je kap aantrekken en een lift afdalen, maar wat dat gaat zijn is nog verre van duidelijk. We weten dat we een crime scene gaan onderzoeken en achter de moordenaar van Nightwing moeten komen. De detectivemode uit de normale games zal hier belangrijk bij zijn. Ik laat me graag verrassen.

Het is duidelijk. Rocksteady snapt Batman én VR. Verwacht niet de actievolle games zoals de normale Arkham-titels dat zijn, maar weet dat je je heel erg Batman gaat voelen. Mensen die interesse hebben in de PlayStation VR: dit is een titel die je in de gaten moet gaan houden.