Beatbuddy: Tale of the Guardians Review

Beatbuddy: Tale of the Guardians Review

Voor alles is een eerste keer. Zo ook voor mij met deze game. Het is namelijk de eerste game die ik op een PC speel! Een unicum voor mij want ik speel nooit, maar dan ook nooit games op de PC. Echter met alle vakanties in deze periode en natuurlijk de Gamescom waar we aanwezig waren, werd mij gevraagd om deze game te reviewen. En dat doe je dan natuurlijk gewoon voor je collega’s. Vanzelfsprekend met de insteek dat ze dan bij mij in het krijt staan en ik de eerstvolgende grote game naar mij toe kan trekken. Dat mag logisch zijn.

Ik heb er overigens geen spijt van gehad want deze game is superleuk om te spelen! Beatbuddy is een verslavende game met leuke uitdagingen, mooie omgevingen, goede gameplay en vooral lekkere muziek. Zoals de naam van de game al doet verwachten, klinken er lekkere beats door je speakers waar zelfs Miley Cyrus op zou willen werken. Het doel van de game is dan ook om op de beats van de muziek door het level heen te komen. De soms schilderachtige omgevingen zorgen ervoor dat de game er prachtig uitziet. Het speelt zich af onder water, wat op zichzelf al een mooie omgeving is voor een game, in een wereld genaamd Symphonia. En deze wereld wordt in balans gehouden door, je raad het al: muziek. En jij als Beatbuddy hebt de eervolle taak gekregen om de beats en de melodie synchroon te laten verlopen. Maar je aanstelling als Beatbuddy zal al snel op de proef worden gesteld wanneer de prins van Symphonia het in zijn bol heeft gehaald om de muziek te veranderen en er zijn eigen draai aan te geven. Hij voelt zich zeg maar de Skrillex van Symphonia. Dat mag nochtans niet gebeuren want dit verstoort de hele vibe van Symphonia en heeft als gevolg dat er allerlei vreemde figuren op de proppen komen die alles nog meer uit evenwicht willen trekken. Aan jou de taak om het balans te herstellen.

Het mooie van deze game is dat de muziek volledig is geïntegreerd in de wereld. Het is niet zoals we het normaliter gewend zijn dat spannende muziek een creepy lading geeft aan een bepaald level van een game. Nee, hier speel je ìn de muziek zelf. Naarmate je verder komt in een level, moet je soms (bijvoorbeeld) een dansende krab in zijn schulp laten kruipen. Zodra je dit doet, stopt gelijk zijn gedeelte van de muziek. De rest van het nummer speelt gewoon door, maar je mist dan de beats die de krab maakte. Zodra hij weer uit zijn schulp kruipt, hoor je ook de beat weer terug in de muziek. Het is dus zo dat de wereld waar je in speelt ieder zijn eigen gedeelte van de muziek voor zijn rekening neemt. En op de één of andere manier speelt dat erg lekker en voelt het alsof alles wat je doet invloed heeft op de muziek. Je hebt de hele game dus in je vingertoppen zitten. Dat vind ik een knappe prestatie. Zeker als je bedenkt dat deze indiegame de eerste is uit de handen van ontwikkelaar Threaks.

Zoals ik al eerder vertelde ziet de game er fantastisch uit. De mooie omgeving helpt zeker mee aan het speelplezier. Maar belangrijker nog wel was dat ik het op geen enkel moment saai vond worden. Er is een goede balans van puzzels die moeten worden opgelost. Er zit bijna geen herhaling in en dus ook geen verveling. De kleurrijke personages die je onderweg ontmoet hadden elk hun eigen karakter. Er zit weliswaar weinig gesproken tekst in de game, maar op de momenten dat dat er wel was, was dit erg goed uitgewerkt. Zo kom je op een gegeven moment iemand tegen die via beatboxen het één en ander duidelijk probeert te maken. En ook dit past weer naadloos in de game. Alle facetten van de muziek waren op elkaar afgestemd en dat maakt het al met al een plezierige en grappige game om te spelen. Een aanrader dus.

Threaks in een Duitse ontwikkelaar en ik klap voor het eerst sinds lange tijd in mijn handen voor iets wat in ontwikkeling is geweest bij onze Oosterburen. Beatbuddy is een erg leuke game die je niet stilzittend in je stoel kan spelen. Je bent op en neer aan het dansen op de maat van de muziek en speelt zo door de zes levels van de game. Het is inderdaad een ietwat korte game, maar het plezier is er niet minder om. De muziek die gecreëerd is voor deze game is van een hoog niveau en dat was ook nodig. De muziek draagt deze game en als het niet van hoge kwaliteit was, was de game geflopt. Klasse gedaan, Threaks!

[review pros=”+ Prachtige, weelderige wereld
+ Lekkere muziek met pompende beats
+ Niet repetitief” cons=”- Korte game (8 uurtjes)