Bravely Default Review

Bravely Default Review

Dat de 3DS zich uitstekend leent voor (J)RPG’s, laat ook Bravely Default weer zien. Het is de grootste game ooit die ik op mijn 3DS moest downloaden. Dit komt deels doordat de game zelf erg lang is, maar ook omdat ‘ie vol zit met gesproken teksten en filmpjes. Ik hou ervan als ontwikkelaars hier veel tijd aan besteden, want daar ontbreekt het nog wel eens aan bij de 3DS. Het is vaak zo dat je erg veel tekst door moet klikken en dat gaat snel vervelen. Noem mij een kind van het heden, maar een verhaal blijft mij meer bij als het als film voorbij komt dan wanneer ik alles zelf moet gaan lezen.

Bravely Default, eigenlijk een soort spin-off van Final Fantasy: The Four Heroes of Light, gaat over een stervende wereld. Vier belangrijke kristallen die de elementen water, wind, vuur en aarde moeten voorstellen verliezen hun kracht, waardoor de wereld die deze stenen herbergt in gevaar komt. Jij, als beschermer van deze kristallen, gaat op avontuur om hun kracht te herstellen. De hoofdpersoon is Agnes Oblige en gaandeweg ontmoet je de rest van je squad: Edea Lee, Tiz Arrior en Ringabel. Ieder natuurlijk met zijn eigen specialiteiten en krachten, zoals we dat gewend zijn in een goede RPG. De karakters worden ook weer flink uitgediept. Zo leren we al snel dat Edea uit een strenge militaire familie komt en Tiz het mentaal zwaar heeft met het verlies van zijn jonge broertje dat hij niet heeft kunnen redden. Nee, het is niet alleen maar zwaarden en magie. Je krijgt ook levensverhalen te horen, die eigenlijk nog best wel interessant zijn.

Bravely Default is een turn-based game. Hier was ik lange tijd geen fan van, maar na mijn recentelijke positieve herintroductie in dit genre (met XCOM: Enemy Within), vind ik het eigenlijk helemaal niet storend meer. En deze game laat het tijdens je beurt ook nog eens toe om meerdere aanvallen tegelijk uit te voeren, helemaal naar mijn smaak dus. Het battlesysteem is ongeveer gelijk aan dat wat we kennen uit de Final Fantasy-series. Het is elke keer net even anders, maar de basis is hetzelfde. In Bravely Default kun je je krachten tijdens een gevecht ‘opsparen’ en deze na drie keer allemaal tegelijk uitvoeren. Dat geeft je de mogelijkheid om verschillende aanvallen te combineren en zo de vijand gerichter uit te schakelen. En het ziet er ook nog eens fantastisch uitziet, ook op de 3DS, en geeft je een heerlijk overwinningsgevoel.

Ook heb ik een paar bazen uit de Final Fantasy reeks ten tonele zien verschijnen. Uiteraard de eindbazen waar je toentertijd de grootste moeite mee had en liever niet weer wilt zien, maar het was toch tof. De link met Final Fantasy is er dus weldegelijk en dat is altijd awesome. De game laat je hier en daar ook nog eens genieten van ‘augmented reality’. Iedereen die weet wat voor app Layar is, weet gelijk wat ik bedoel. Voor de anderen: de game laat je toe om de omgeving om je heen (de echte wereld dus) te gebruiken in je game… of eigenlijk andersom: je game komt tot leven in de echte wereld. Zo zul je in sommige scenes dus kunnen zien dat alles zich bijvoorbeeld op je eettafel afspeelt, of op je bank. De game maakt dus handig gebruik van de camerafunctie van je 3DS.

Een nieuwe feature geeft je de mogelijkheid om de game aan te passen. Waarom hier niet eerder over nagedacht is zou ik niet weten, want het is simpel en toch ook ingenieus. Als je bijvoorbeeld vindt dat de gevechten die je moet doen te willekeurig zijn, kun je dit simpelweg aanpassen door het percentage ‘encounters’ te verlagen. Of vind je dat het allemaal te langzaam gaat? Pas dan heel makkelijk de animaties aan naar ‘fast-forward’ zodat de game automatisch versnelt. Op deze manieren kun je de game geheel aanpassen naar je eigen smaak en kun je zo nog meer genieten van deze briljante titel.

Dit is voor mij de mooiste game die ik tot op heden op de 3DS heb gespeeld. De karakters zijn leuk, grappig en interessant en dat houdt de game erg leuk om te spelen. In het begin vond ik de naam Bravely Default niet echt als interessant klinken en ik snapte niet waarom ze het niet gewoon Final Fantasy hadden genoemd. Maar ik ben nu tot de conclusie gekomen dat deze game dat ook helemaal niet nodig heeft. Het is een prachtige game die makkelijk op eigen benen kan staan. Nintendo doet weer goede zaken met games zoals deze en het onlangs uitgekomen Super Mario 3D World voor de Wii U. Het is geen next-gen, maar ze doen nog zeker mee!

[review pros=”+ Het ziet er schitterend uit
+ Een begrijpelijke en goed speelbare JRPG: hoera!
+ Final Fantasy, Final Schmantasy ” cons=”- Je wilt het op een groter scherm spelen