Deus Ex: Mankind Divided Gamescom Preview

Dit jaar had Square Enix een aantal interessante games om te tonen op de Gamescom. Zo was Just Cause 3 speelbaar voor de bezoekers en werden er presentaties gegeven van de nieuwe Hitman en de nieuwe Deus Ex. Bij die laatste game mocht ik aanschuiven in de bioscoop die Square had gebouwd op de beursvloer om te zien hoe het ervoor staat met de game.

De presentatie bestond uit een uitgebreide video met gameplay-beelden. In de eerste minuten van de game zag ik een trein door een prachtig landschap rijden om daarna te stoppen in een station. Dit alles speelt zich af in 2019 en dat is heel mooi in beeld gebracht. Aan de ene kant is de setting namelijk heel herkenbaar, want het lijkt heel erg op onze huidige omgeving. Aan de andere kant is het ook duidelijk een toekomstbeeld, want overal zag ik nieuwe technieken terugkomen, zoals drones die door het station vlogen. Adam Jensen, de hoofdrolspeler van de game, stapte uit de trein en ik voelde dat er een gespannen sfeer hing op het station. Overal stonden bewakers zenuwachtig om zich heen te kijken en mensen werden om de haverklap gevraagd om zich te identificeren. Nadat Adam met een handlanger langs de beveiliging was gelopen en op het punt stond om het station te verlaten was er ineens een grote explosie. Jensen viel om en het beeld ging op zwart. Tot zover de intro van de game waarbij we een beetje wijzer zijn geworden van het verhaal. Daarna was het tijd om de echte gameplay in actie te zien.

In het vervolg van de video zagen we hoe Adam Jensen de opdracht kreeg om een pakhuis binnen te vallen. Zoals we weten van de Deus Ex serie kan je altijd zelf bepalen hoe je zo’n missie aanpakt. Je kunt er voor kiezen om als een Rambo het pand binnen te vallen en alles en iedereen van extra lood te voorzien, maar je kan ook kiezen voor een stillere aanpak en proberen zo min mogelijk op te vallen. In de presentatie werd gekozen voor die tweede aanpak. Adam sloop het pand binnen en maakte gebruik van verschillende gadgets om niet opgemerkt te worden. Zo schakelde hij een camera tijdelijk uit met een EMP-kogel uit zijn geweer, kon hij zich even onzichtbaar maken om langs bewakers te sluipen en had hij de mogelijkheid om door muren heen te kijken. Dit zag er allemaal redelijk soepel uit en Adam kon dan ook snel voortgang maken, tot hij bij een gesloten deur kwam. Deze kon hij echter vanaf een afstandje hacken, zodat de deur niet langer een obstakel vormde. Het is dus niet nodig om naast een terminal te gaan staan om ergens te kunnen hacken. In plaats daarvan kan je een veilige schuilplek zoeken met zicht op de deur en vanaf daar je slag slaan. Dat werkt wel een stuk vlotter en makkelijker.

Dat sluipen en sneaken is allemaal leuk en aardig, maar als je betrapt wordt dan heb je gelukkig ook wat meer explosieve en dodelijke gadgets tot je beschikking. Degene die tijdens de presentatie het meeste opviel was absoluut de nanoblade. Dit is een mes dat op je arm zit gemonteerd en dat je op vijanden af kan vuren. In de video zag ik hoe Adam Jensen het op een bewaker afvuurde die daarna aan de muur werd gespiesd waar hij net nog voorbij liep. Het voordeel is vooral dat dit normaal gesproken bijna geen geluid maakt, maar je kunt ook kiezen voor de explosieve variant. Die is ideaal om meerdere tegenstanders in één keer uit te schakelen of om indirect schade te bezorgen. Om zichzelf meer bescherming te geven activeerde Adam ook nog even zijn titanium armour. Ik hoorde de kogels letterlijk afketsen op het vrijwel ondoordringbare schild. Dit was echter maar beperkt bruikbaar, waarna Jensen snel weer dekking moest zoeken. Die dekking is overigens niet eeuwig aanwezig, want die kan kapot geschoten worden. Zo zag ik hoe een muurtje stukje bij beetje uit elkaar viel bij elke salvo dat er tegenaan kwam. Het is dus belangrijk om niet te lang op dezelfde plek te schuilen, maar regelmatig te wisselen van dekking. Overigens zag de manier waarop de dekking langzaam uit elkaar viel er behoorlijk indrukwekkend uit.

Na al die actie vond Adam Jensen zijn weg naar de grote baas in het pand. Wat volgde was een hele uitgebreide cut scène waarbij je als speler een aantal keer kan kiezen hoe je op de opmerkingen reageert. Het zijn geen keuzes zoals we kennen van de Telltale games, maar het heeft wel degelijk invloed op de uitkomst van de cut scène. Uiteindelijk werd dit in de video weer gevolgd door veel actie waarbij Adam flink van zich af moest bijten om te kunnen ontkomen aan zijn belagers. Hierbij werd nog even de Focus Mode gedemonstreerd. Dat is een soort Bullet Time, waarbij alles even in slow motion beweegt. Een leuke toevoeging, maar niet veel bijzonders.

Na deze presentatie gezien te hebben ben ik positief gestemd over Deus Ex: Mankind Divided. De game lijkt geen schokkende veranderingen te brengen naar de serie, maar wel op een goede manier voort te borduren op Human Revolution. De video had een goede mix van geniepig sluipen, heftige shoot-outs en toffe gadgets. Als de gameplay straks dezelfde mix heeft dan denk ik dat dit in 2016, wanneer de game verschijnt, wel een topper gaat worden.