Final Fantasy XV Review

Bas schreef het al in een feature: sommige games zijn het wachten waard. Hij schreef dit naar aanleiding van de release van twee games: The Last Guardian en Final Fantasy XV. Games die echt jarenlang in ontwikkeling waren en dan nu dit najaar eindelijk in de winkel liggen. Het kan lastig voor die games zijn om de verwachtingen waar te maken, vooral als het om een grote serie als Final Fantasy gaat. Is er een moeilijker publiek dan die-hard fans die bijna tien jaar op Final Fantasy XV hebben moeten wachten? Waarschijnlijk niet. Is de nieuwe Final Fantasy het wachten waard geweest? Of is tien jaar ontwikkeling uiteindelijk nog steeds niet genoeg geweest om er een top-titel van te maken?

In Final Fantasy XV volgen we het verhaal van prins Noctis. Noctis is samen met drie van zijn beste vrienden (die toevallig ook als zijn bodyguards fungeren) op weg naar zijn eigen bruiloft. Naast Noctis bestaat de cast uit Gladiolus de krachtpatser, Ignis de slimmerik en Prompto de lolbroek. Dat klinkt misschien als een rijtje aan karakters vol met clichés, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Het samenspel tussen de vier karakters werkt op een of andere manier. Zeker omdat je het idee krijgt dat je met zijn vieren op een roadtrip bent. Want zou je het kort kunnen samenvatten, het verhaal van Final Fantasy XV draait om vier vrienden die op een ultieme roadtrip gaat. Zo simpel is het natuurlijk niet, maar het geeft wel aan dat Final Fantasy XV meer dan ooit om avontuur draait.

De wereld waarin Final Fantasy XV zich afspeelt is het beste te omschrijven als realistisch met een behoorlijk vleugje fantasy. Op het eerste oog zouden jij en ik dan ook in de wereld van Final Fantasy XV kunnen leven. We komen gewone wegen en dorpjes tegen, en ook de NPC’s lijken gewone mensen. Start je de game op, dan zie je ook een slogan: dit is een Final Fantasy voor zowel nieuwkomers als grote fans. De realistischere wereld sluit daar goed bij aan. Kijk je iets verder, dan zul je zien dat de wereld van Final Fantasy XV toch ook helemaal niet zo realistisch is als op het eerste oog lijkt. Gevaarlijke monsters, mythische wapens en magie. Wees echt niet bang: Final Fantasy is een fantasie-game in hart en nieren.

Maar die slogan neemt Square Enix wel behoorlijk serieus. Square is de afgelopen jaren natuurlijk druk bezig geweest met de vraag: hoe nu verder met Final Fantasy. Want de kritiek van gamers nam toe. Is het turn-based systeem niet te achterhaald? Square Enix wilde niet te veel van de originele Final Fantasy-formule afwijken, maar moet aan de andere kant toch met de tijd meegaan. Dit heeft er allemaal toe geleidt dat we in Final Fantasy XV een geheel nieuw combat-systeem voorgeschoteld krijgen. En om maar meteen duidelijk te zijn: dat is zeker een goede ontwikkeling in mijn ogen! Met een druk op de knop rijg je de tofste combo’s aan elkaar. Wanneer je (op de PS4 dan tenminste) rondje ingedrukt houdt, valt Noctis de dichtstbijzijnde vijand aan. Daar komt overigens wel wat tactiek bij kijken: je moet goed nadenken met welk wapen je aanvalt. Met een druk op de knop wissel je tussen vier wapens die je onder je sneltoetsen hebt staan. Ondertussen kun je ook nog combo’s uitvoeren met je drie vrienden, of kun je een van die drie vrienden een speciale aanval laten doen.

Hierdoor is de gameplay van Final Fantasy XV een stuk actievoller dan voorheen. Ik geef eerlijk toe dat het een kwestie van smaak zal zijn, maar ik vind het in ieder geval een zeer goede ontwikkeling. Zeker omdat de game verder nog ontzettend diep is. Er zijn enorm veel wapens te verzamelen, waarbij jij de keus kunt maken welk wapen het beste bij je past. Ook zit Final Fantasy XV – zoals je van de serie waarschijnlijk wel kunt verwachten – vol met content. Er zijn enorm veel zijmissies te doen. Grote kans dat je gewoon uren bezig bent om alle zijmissies in een bepaald gebied te doen, voordat je weer verder gaat in het spel. Ook is er een enorme ‘techtree’ aan keuzes en upgrades voor je personage. Er mag dan meer actie zijn, er is ook nog altijd een hoop diepgang in Final Fantasy XV.

Tot nu toe is het allemaal positief bij Final Fantasy XV. Toch zijn er helaas behoorlijk wat tekortkomingen. Het is tof dat je voor een groot gedeelte de grote wereld van Final Fantasy kunt ontdekken, maar de game neemt je wel heel erg bij de hand. Later gedurende het verhaal wordt de game eigenlijk steeds meer linear: geen goede ontwikkeling. En ook al mag de muziek en de wereld van Final Fantasy XV echt prachtig zijn: technisch is de game lang niet altijd helemaal in orde. Er zijn best wat grafische glitches, de framerate kakt behoorlijk vaak in en ook de camera doet af en toe rare dingen. Tevens zijn er behoorlijk wat gaten in het verhaal. Misschien dat we daar nog antwoord op krijgen in DLC, maar ik vond het toch wel een beetje storend.

De beoordeling van Final Fantasy XV valt of staat met je mening over het nieuwe combat-systeem. Als relatieve nieuwkomer bij de Final Fantasy-serie ben ik in ieder geval erg positief: de actie in Final Fantasy XV is namelijk echt fantastisch. Ik heb de turn-based gevechten geen moment gemist. De wereld van Final Fantasy XV ziet er fantastisch uit en er is een hoop te doen. Het samenspel tussen de vier hoofdrolspelers is tof, hoewel er wel een paar rare dingetjes/gaten in het verhaal zitten. Het is jammer dat de game zo nu en dan last heeft van wat technische problemen. Verder voelt Final Fantasy XV echt aan als de ulitieme (fantasy)roadtrip, en dat is zeker een goed teken!

• Nieuw combat-systeem werkt goed
  • Prachtige wereld
  • Hoop side-quests