Forza Horizon 2 Review

Forza Horizon 2 Review

Forza Horizon was de meer arcade-achtige variant op de bekende Forza-games en was op de 360 een groot succes. Het tweede deel bouwt voort op dit succes en maakt daarbij gebruik van de kracht van de Xbox One. De game verschijnt ook op de Xbox 360, maar voor deze review kroop ik achter de controller van de next-gen console. Weet de game het onderste uit de kan te halen?

In dit tweede deel van Horizon krijg je de kans om te racen in een wereld die gebaseerd is op Zuid-Europa. Zodra je aan het begin van het spel met jouw bolide van de boot afrijdt wordt je dan ook verwelkomd door een strak blauwe lucht met een heerlijk zonnetje. De soundtrack maakt de sfeer compleet en je hebt echt het vakantiegevoel. Een fantastisch gevoel dat de game heel goed neer weet te zetten. Dat het echter niet altijd mooi weer is in de wereld van Forza zal je ook snel merken als het dynamische weersysteem zich laat zien. Zo kan het gebeuren dat het tijdens een race ineens gaat regenen en er grote plassen water op de weg komen te liggen. Dit ziet er behoorlijk indrukwekkend uit, zeker als het met bakken uit de lucht valt, maar het heeft ook nog invloed op het rijgedrag van je auto. Je merkt dat je minder grip hebt en dat de auto meer over de weg aan het glijden is dan daadwerkelijk rijden. Het is dus zaak om je rijstijl daarop aan te passen en zo te voorkomen dat je bij elke bocht met je neus in de vangrail staat. Hoewel je vaak ook door de vangrail heen kan rijden.

Misschien wel het meest kenmerkende punt van Forza Horizon 2 is het feit dat je nu bijna overal kan rijden met je auto. Ik zeg bewust dat het bijna overal kan, want in de game kom je nog genoeg muurtjes en vangrails tegen die van beton lijken gemaakt en waar je met geen mogelijkheid doorheen kunt rijden. Het moet gezegd dat dit meestal wel op plekken is waar je ook echt niet van de weg wilt raken, zoals langs diepe ravijnen. Dit off-road rijden komt vooral tot uiting in de nieuwe Cross Country races. Hierin rijd je dwars door het landschap waarbij je grasvelden omploegt, bomen ontwijkt en vanaf grote heuvels naar beneden springt. Net als bij natte races is het vooral glijden met je auto dan daadwerkelijk de ideale racelijn volgen, maar het is zo leuk dat je dit wel kan negeren.

In de singleplayer neem je deel aan het Horizon Festival. Dit festival is een grote roadtrip waarbij je langs de diverse evenementen rijdt. Elk evenement bestaat uit diverse type races. Denk aan straatraces, rondjes rijden en de cross country races. Als je alle races van een evenement hebt afgerond gaat de karavaan verder naar de volgende locatie. Na 15 evenementen staat de finale op het programma, maar tussendoor zijn er gelukkig ook nog veel andere uitdagingen te vinden in de wereld. Zo kan je op zoek naar de verborgen auto’s en kan je de bucket-list af gaan werken. De bucket-list bestaat uit auto’s die verspreid door de spelwereld staan opgesteld en waar je diverse opdrachten mee uit moet voeren. Een leuke afwisseling op de andere races. Alles bij elkaar levert dat heel veel content op waar je wel even zoet mee bent. Op den duur zal je echter wel merken dat het veel van hetzelfde is en ligt een gevoel van herhaling op de loer. Maar misschien is dat wel kenmerkend voor elke racegame.

De multiplayer wordt mooi verweven in de offline spelwereld. Terwijl je door de spelwereld aan het rijden bent kom je zogenaamde ‘drivatars’ tegen. Dit zijn auto’s met een rijstijl gebaseerd op andere spelers. Zo kan je tegen je vrienden rijden terwijl die offline zijn. Wil je liever online racen dan kan je jouw auto parkeren op speciale parkeerplaatsen. Dit zijn eigenlijk de multiplayer lobby’s waar je de auto’s van andere spelers kan bekijken en elkaar uit kan dagen voor een race. Dit is een mooi voorbeeld hoe goed er is nagedacht over het samenbrengen van de offline en online wereld. Misschien wel de leukste online optie is het organiseren van een roadtrip met elkaar. Dit werkt hetzelfde als de offline variant en liep behoorlijk soepel. Ik merkte hier en daar wel wat haperingen tijdens het online spelen, waardoor auto’s soms ineens opzij sprongen. Gezien de ervaringen met Forza 5 ga ik er vanuit dat dit veroorzaakt werd door de drukte van de Amerikaanse lancering van de game.

Met Forza Horizon 2 heeft de Xbox One een zeer uitstekende game voor mensen die Forza 5 teveel simulatie vinden. De game voelt als een heerlijke vakantie waarbij je met de snelste auto’s in de mooiste omgevingen mag rijden. Het laat goed zien tot wat de Xbox One in staat is. Een gevoel van herhaling ligt op de loer, maar voordat je zover bent heb je al vele uren van puur plezier achter de rug.

[review pros=”+ Prachtige graphics
+ Vakantiegevoel
+ Veel content” cons=”- Herhaling ligt op de loer” score=91]