Gardening Mama: Forest Friends Review

Gardening Mama: Forest Friends Review

Eigenlijk kent iedereen Cooking Mama wel, dat cartoon vrouwtje wat nu al meerdere titels op haar naam heeft staan. Games die leuk zijn voor de kleintjes en stiekem ook voor een aantal volwassenen onder ons die mogelijk stug blijven volhouden dat dit geen game is die je in hun DS vindt. Laten we eerlijk zijn, de Cooking Mama reeks doet het gewoon goed, zo goed dat ze nu ook al in de tuin aan het werk is!

Dat is dus Gardening Mama. Tja, niemand kan constant in de keuken staan en daarbij is het ergens ook wel leuk dat er meerdere games zijn ontstaan met dit personage.

Gardening Mama: Forest Friends bestaat voor mijn gevoel uit twee delen. Je hebt je tuin waarin je bloemen, groenten en fruit kan planten en je hebt mini-games waarbij je mensen helpt in hun tuin. Beide voer je door de dag heen uit en daar krijg je punten voor. Deze punten worden gegeven in de vorm van shop tickets, om spullen te kopen in de nabij gelegen winkel en punten om je level op te hogen waarbij je tuin steeds groter wordt.

In je tuin plant je dus van alles en nog wat. Elke dag komt er een dier langs uit het dorp met de vraag of je wat voor hem of haar kunt planten. Het ligt er aan wie er bij je langs komt en waar het voor is; een bloemenwinkel, restaurant of ijssalon. Wanneer je iets hebt gepland geef je, bijvoorbeeld, de groente water totdat ze groot genoeg zijn om te plukken. Bij het water geven moet je wel opletten dat je niet teveel water gebruikt want daardoor gaat de kwaliteit (goud, zilver of brons) van de geplantte groente, fruit of bloemen achteruit. Na het plukken kunnen ze naar het dorp worden gebracht. Zo gaat dit dan elke dag en hiermee hou je de klanten van de dieren in het dorp tevreden. De planten groeien niet allemaal evenveel dagen en daarbij kan je bomen meerdere malen oogsten waardoor je een paar plekken grond voor langere tijd kwijt bent. Het gevolg hiervan is dat je met andere planten moet wachten, de klanten komen minder snel naar de winkels omdat er niks nieuws is en het gevolg daarvan is dat de winkels niet zo snel groeien. Hierdoor krijg je dan weer minder snel je shop tickets.

Het andere deel zijn dus de mini-games. Je krijgt de vraag voor hulp van verschillende mensen en door hen te helpen krijg jij weer nieuwe soorten groente, fruit of bloemen. Hoewel de meeste games wel voor zichzelf spreken, waren er een aantal waar ik zelfs even aan mijn hoofd zat te krabben. Wat dat betreft worden ze met niet al te veel informatie uitgelegd en sommige games zijn stiekem best lastig. Met een game voor alle leeftijden denk ik daarom wel dat er een aantal zullen zijn waarbij papa of mama even hun handen uit de mouwen moeten steken. Ook bij de mini-games kan je de opdracht afronden in goud, zilver of brons. Je hebt de game overigens pas afgerond als je een score van 100 hebt gehaald. Het kan dus zijn dat je de mini game wel een stuk of 2, misschien zelfs 3, keer aan het doen bent om de highscore te halen.

De game is erg makkelijk van opzet: voor elke handeling gebruik je dezelfde knoppen nadat je hebt aangegeven welke handeling je wilt uitvoeren (planten, water geven, etc). Voor jonge kinderen dus zeer makkelijk om te begrijpen, aangezien de handelingen herhaald worden. Ook is de game erg recht toe, recht aan. Je wordt wakker, je zorgt voor je planten, je doet een mini-game, het wordt avond, je gaat slapen… en de volgende dag doe je weer precies hetzelfde. Voor kinderen is dat natuurlijk helemaal geweldig, maar voor ons zit de handigheid er voornamelijk in dat je in de trein naar je werk zit, zo verder gaat waar je was gebleven.

Gardening mama is een hartstikke leuke game voor je kind, waarbij je zelf stiekem waarschijnlijk ook wel een paar keren zal willen spelen. Gewoon om de tijd te doden of om alle games of goud te halen. Wat dat betreft kan je met deze game denk ik niet verkeerd zitten wanneer je hem zou willen aanschaffen voor de kids. Ben je niet zo een fan van tuinieren en keer op keer dezelfde soort handelingen uitvoeren dan zou ik hem lekker laten liggen. Als je Lisa heet (of net zoals ik ben) zou je hem overigens ook gewoon voor jezelf kunnen aanschaffen want sinds de komst van dit soort games ben ik eigenlijk ook wel een beetje verkocht aan het genre.

[review pros=”+ Leuke game voor verschillende leeftijden
+ Een groot aantal mini-games” cons=”- Sommige games zijn echt lastig voor de jongere spelers
– Niet in het Nederlands” score=70]