Halo 4: Crimson Map Pack Review

Halo 4: Crimson Map Pack Review

Halo 4 ligt inmiddels weer twee maanden in de winkels. Velen van jullie hebben de campagne misschien al doorlopen en zijn hard bezig om online je identiteit als killer vast te stellen. Vrij snel na de release bracht ontwikkelaar 343 Industries ons al de eerste downloadbare uitbreiding. Tijd om daar eens een naar te kijken.

Al voor de release van Halo 4 was duidelijk dat 343 richt op het uitbrengen van minimaal drie verschillende pakketten die je via Xbox Live kunt downloaden. Voor zo’n tien euro per pakket (of vijfentwintig euro wanneer je een abonnement koopt) kun je nieuwe werelden zien om online de dienst in uit te maken. Leuk feitje: mensen die de collector’s edition van de game hebben gekocht, krijgen deze pakketten geheel gratis. In februari verschijnt het Majestic Map Pack, gevolgd door het Castle Map Pack in april. Nu al kunnen we aan de slag met het Crimson Map Pack; een download die naast drie nieuwe levels ook een geheel nieuwe mode aan de game toevoegt.

Harvest is de meest compacte map van de drie. Twee grote gebouwen domineren het level en zorgen voor een mooie gelaagdheid tijdens het spelen. Vijanden komen niet van voor, achter, links en rechts, maar ook van boven en onder je. Gevuld met schuine ramps (zodat je mooi met je Warthog door de lucht kunt vliegen) en genoeg kleine ruimtes voor spannende schermutselingen, voelt Harvest heel trouw aan de Halo-franchise. Een open veld wisselt snel af met nauwe gangen, welke, wanneer je van gebouw naar gebouw wil springen, je door een open stuk laten gaan. Pas op voor snipers. Ondergrondse tunnels zorgen voor een snelle verbinding tussen noodzakelijke plekken. Het klinkt handig, maar weet wel: de vijand gebruikt ze ook. Voor je het weet staat er ineens iemand van het andere team voor je neus.

Shatter geeft je meer het gevoel te spelen in een heuse oorlog. De map huisvest twee symmetrische gebouwen, omgeven door grote open ruimtes. Het level is groter en zit complexer in elkaar, waardoor elke gevochte veldslag anders voelt dan de voorgaande. Sluiproutes door de grotten zorgen voor een snelle verbinding en de perfecte manier om je tegenstander te flanken, mits ze niet hetzelfde trucje op jou toe proberen te passen. Gelukkig kunnen de vele stenen die her en der liggen je goed voorzien van cover. Iets wat niet ongewenst is op een map als Shatter; de map is namelijk helemaal gevuld met militaire hardware. Zo staan er Ghosts op je te wachten, kun je met turrets aan de slag en is er voor elk team een gevaarlijke Mantis te vinden. De grootte van de map maakt het level ideaal voor deze voertuigen en grote, open gevechten.

De laatste map in het Crimson-pakket is Wreckage. Het is een map welke wederom lekker groot is, maar je de actie meer horizontaal laat beleven. Zoals de naam al aangeeft speel je tussen de resten van een neergestort sterrenschip, waarvan het automatische verdedigingssysteem nog steeds schepen naar beneden haalt om een verspreiding van The Flood te voorkomen. Een groot interieur is er niet te vinden. Muren zitten vol met gaten, kapotte leidingen hangen langs de wanden en jij, maar ook de vijand, kan je verstoppen in donkere hoekjes. De grote afstanden zijn in Wreckage af te leggen met een Warthog en een Ghost. Pas wel op voor de diverse Man Cannons, voor je het weet vlieg je je doel voorbij.

Elk level in deze download voelt vertrouwd en geeft meteen die Halo-sfeer mee. Toch zit er geen level tussen waarvan je meteen weet dat het een favoriet gaat worden. De kwaliteit van een Blood Gulch wordt niet gehaald. Is dit erg? Nee, totaal niet. Het is een sterke aanvulling op de maps die al in de game zaten. Elke game-mode komt tot zijn recht in de diverse maps, iets waarvoor we 343 het grootste compliment moeten geven. Halo is perfect in balans, deze levels zijn geen uitzondering. Of je nu graag vlaggen probeert te stelen, heuvels over probeert te nemen of gewoon je vijand door het hoofd wilt schieten, in de Crimson Map Pack kan het.

Hier stopt het niet. Nee, er zit meer in de DLC wanneer je hem binnentrekt. Naast de drie maps voorziet de download je van een nieuw stuk armor voor je Spartan en een nieuw embleem. Zo kun je online meteen laten zien dat jij in het bezit bent van deze download. Daarnaast voegt de uitbreiding acht nieuwe achievements toe om te unlocken. Leuk, maar interessanter is het compleet nieuwe speltype: Extraction. Elk team gaat zo snel mogelijk naar een datacenter op de map om daar data te downloaden. Wanner je een datacenter over hebt genomen en je gegevens aan het downloaden bent, kun je ervoor kiezen om naar het volgende punt te gaan. De download gaat gewoon verder. Let wel: leden van het andere team kunnen jouw “extraction” stoppen om het punt voor zichzelf te gebruiken. Wie op het einde van de rit de meeste punten heeft weten te downloaden, wint. Dit resulteert op momenten in regelrechte chaos waarbij je aan jezelf gaat twijfelen. Kan ik mijn extraction hier aan laten staan en doorgaan naar het volgende punt, of riskeer ik dat ik dat punt verlies, maar verdedig ik deze? Teamwork is een vereiste. Een leuke aanvulling op de vele gametypes die Halo 4 al rijk was.

Het Crimson Map Pack geeft je als speler nieuwe achievements, armor, een embleem, een speltype en drie maps. De trouwe Halo-speler heeft de download natuurlijk al op zijn Xbox 360 staan, maar ook voor hen die de game af en toe spelen, is het niet verkeerd om deze uitbreiding aan je Halo 4 game toe te voegen. Het zijn niet de beste levels die Halo ooit voort heeft weten te brengen, maar je zult er vele uren plezier op kunnen beleven. En dat is ook wat waard, toch?

[review pros=”+ Toffe maps
+ Nieuwe gameplay opties=” cons=”- Maps niet memorabel genoeg” score=80]

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat als BasvanDun over films op Stardust.