Halo 5: Guardians Preview

Halo 5: Guardians Preview

Natuurlijk hadden we allemaal gehoopt dat Halo 5: Guardians bij de launch van de Xbox One beschikbaar zou zijn. Waar het originele Halo: Combat Evolved een één-tweetje was met de eerste Xbox, is de Xbox One inmiddels de tweede console van Microsoft die bij launch wel een Halo had moeten hebben, maar het niet heeft gehad. Wel kunnen we inmiddels aan de slag met de multiplayer beta van Halo 5 en dat is eigenlijk ook heel tof.

Het is alweer twee E3’s geleden dat de volgende Halo aan werd gekondigd. Het spel zou puur en alleen op de Xbox One verschijnen. Inmiddels gaan we richting de derde E3 waar Halo 5 aanwezig zal zijn. Het originele plan was dan ook om de game nu al in de winkels te hebben liggen, maar ontwikkelaar 343 Industries heeft er voor gekozen om meer tijd aan de titel te schenken. Ondertussen hebben we natuurlijk The Master Chief Collection als hele toffe warmhouder gekregen. Mensen die deze collectie trouw hebben gekocht kregen als cadeau de toegang tot deze multiplayer beta.

Halo staat gelijk aan het Xbox-merk. Daarnaast was het de eerste shooter die online goed speelbaar was op een console. De science-fiction van Halo is anders dan die van de moderne oorlogsscooters zoals Battlefield en Call of Duty, waardoor Halo een heel eigen gezicht en gameplay kent. De Master Chief, een genetisch gemanipuleerde super soldaat, is het grootste personage dat uit de stallen van Microsoft is gekomen. Zijn strijd tegen de Covenant begon tijdens de launch van de eerste Xbox. Nu, twee Xboxen later, gaat het gevecht gewoon verder. Hoewel Halo bekend staat om haar diepe verhaal, inspirerende science fiction en epische gevechten, is het ook de multiplayer die er steeds voor zorgde dat gamers de serie niet los konden laten. De beta van Halo 5 laat meteen zien dat deze spelers flink wat vernieuwingen gaan ondervinden.

Op enkele verbindingsproblemen na speelt Halo 5 nu al alsof de game af is. Een knap staaltje werk vanuit de ontwikkelaar, zeker wanneer je weet dat de game nog zo’n tien maanden van ons vandaan is. In de paar maps die aanwezig zijn in de beta voel je meteen weer die typische vibe die je bij andere Halo’s ook had. De omgevingen, de geluiden en de actie zijn op en top Halo. 343 Industries weet wat de serie in moet houden om te blijven bestaan, zelfs nu Bungie helemaal klaar is met de franchise. Met menselijke en buitenaardse wapen knal je diverse vijanden door het hoofd. Omgevingen zijn verticaal waardoor je toekomstige dood van alle kanten kan komen en de wapens zijn goed in balans. Grote verandering is dat je in Guardians met zowat elk wapen door een vizier kunt kijken om je kills efficiënter te maken. Het vizier zit niet daadwerkelijk op je wapen, maar het is een nieuwe techniek in het vizier van je helm. Het is even wennen, maar tijdens het spelen leerde ik er al snel op positieve manier gebruik van te maken.

Met Halo 4 wist 343 al flink wat veranderingen door te voeren in de formule die Halo heet. Hier gaat de studio gewoon mee verder in Guardians. Zo kun je, net als in het vorige deel, wederom sprinten met je Spartan. Op hoge snelheid een mêlee aanval uitvoeren resulteert dan ook in een snelle, pijnlijke dood voor je tegenstander. Grote afstanden zijn snel te overbruggen, iets wat goed bij het concept ‘super soldaat’ past. Daarnaast is de Dash onmisbaar geworden. Snel opzij springen wanneer je ziet dat iemand met zijn wapen op je hoofd richt? Het is mogelijk door de techniek in je Mjolnir Armor. Vlammen schieten uit je rug en je wordt een bepaalde kant op getorpedeerd. Ook handig wanneer je na een sprint ver wil springen. Gewoon in je sprong de Dash gebruiken om verder te komen. Het voelt compleet op zijn plek in Halo, vooral omdat je je speciale krachten niet steeds kunt gebruiken. Wanneer je er eentje in hebt gezet zal er een korte cooldown zijn. Het gegeven dat je schild niet op zal laden terwijl je sprint zorgt voor een strategische ondertoon.

De Ground Pound, ook een nieuwe toevoeging aan je Armor, zorgt voor prachtige oplossingen in drukke gebieden. Denk aan hoe Superman na een snelle vlucht op de grond land, met zijn volledige krachten die de grond in zakken; ook dit kan jouw toekomstige Spartan doen. Wanneer je op deze manier op een tegenstander kunt landen is er weinig van hem over. Het voelt helemaal geweldig wanneer je meerdere Spartans met één klap uit weet te schakelen. Maar weet wel, de Ground Pound is niet iets wat je zomaar in kunt zetten. Snelle reflexen zijn nodig. Wanneer je het fout doet kan het zomaar zijn dat je aanval resulteert in je eigen dood. En ja, dat is iets wat mij tijdens de beginuren van de beta vaker dan eens is overkomen.

Grafisch oogt Halo 5: Guardians nu al bijzonder interessant. Vooral het level Truth, welke een remake is van Midship uit Halo 2, oogt fantastisch. De donkere, paarse omgevingen voelen niet alleen klassiek aan, maar weten Halo toch de next-gen wereld in te slingeren. Daar staat tegenover dat niet alles er in de beta even goed uit ziet. Spartan modellen bijvoorbeeld ogen nog niet af (soms zijn texturen nog niet aanwezig!), iets waardoor je steeds weet dat je bezig bent met een stuk software dat nog in ontwikkeling is. 343 Industries voegt dan ook elke week nieuwe content toe om door spelers te laten testen. Zo speelden we al met een nieuwe mode waarin je met twee teams tegenover elkaar komt te staan. Iedereen heeft één leven. Ben je de laatste die staat? Dan scoort jouw team een punt. Wie het eerste vijf punten heeft wint de match. Omdat er geen respawn is, is deze mode snel, tactisch en spannend. Uiteraard is de standaard Slayer (team deathmatch) ook gewoon aanwezig in de beta.

Halo 5: Guardians is sneller en lijkt op momenten te spelen als Call of Duty. Toch weet Halo haar eigen gezicht te behouden en lukt het 343 om nu al een hele solide multiplayer neer te zetten. Deze speelt nu in ieder geval al alsof deze af is, waardoor het zeer interessant zal zijn om te zien waar 343 over tien maanden daadwerkelijk mee gaat komen. De balans is er, de gameplay is er en het meest belangrijke van allemaal; het plezier is wederom aanwezig wanneer je een double kill weet te scoren. Een beta zo vroeg als deze zien we niet vaak. Toch kunnen we het alleen maar toejuichen. Halo 5: Guardians is tot 18 januari nog te spelen door iedereen die The Master Chief Collection heeft. Zie ik je online?