Metal Gear Solid HD Collection Review

Metal Gear Solid HD Collection Review

De perfecte game bestaat niet, maar toch gaf ik Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots de perfecte score. Een tien, en niet zomaar. De game bood alles wat een Metal Gear Solid fan wilde: prachtige visuele pret, een enorm sterk, diep verhaal en een ontroerend einde voor Solid Snake. Nu, bijna vier jaar later, kijk ik naar wat voorafging aan die fantastische, “perfecte game”.

Metal Gear Solid is een serie waar ik met veel plezier en liefde op terugkijk. Vraag me wat mijn favoriete game uit de franchise is en ik zal je moeilijk een antwoord kunnen geven. In mijn geheugen hebben momenten uit de verschillende games nog steeds een enorme impact. Snake die Meryl niet kan redden uit de eerste game, of de “dood” van Solid Snake in Metal Gear Solid 2. Ook het moment dat Naked Snake verraden wordt door zijn bazin, zijn muze, hakte er flink in. De verhalen die de serie ons gegeven heeft zijn ongekend. Daarnaast zijn ze nu terug, volledig in HD!

Metal Gear Solid 2: Substance, Metal Gear Solid 3: Subsistence en Metal Gear Solid: Peace Walker, allen op één schijfje. De klassiekers zoals je ze kent van de PlayStation 2, Xbox en PSP hebben allemaal een HD-oppoetsbeurt gekregen en zijn voorzien van trophies/achievements om helemaal aan te voelen als games van nu. Dat de games opnieuw hun weg naar gamers vinden is geen wonder; Metal Gear Solid is een icoon in de game-industrie. Het gegeven dat we deze games opnieuw kunnen beleven (of misschien wel voor het eerst) maakt me als fan blij. En een beetje boos.

Metal Gear Solid HD. Bij die naam is het eerste wat je wilt weten of de games daadwerkelijk goed ogen en niet “net zo lelijk” zijn als toen ze voor het eerst verschenen. De game bevat drie losse spellen welke per stuk anders ogen. Zo is Metal Gear Solid 3: Snake Eater duidelijk grafisch de sterkste van het trio. De game oogt en loopt solide en de details die je vroeger misschien over het hoofd zag, zijn nu prominent aanwezig. Door een betere framerate (MGS3 had af en toe wat framedrops) loopt de game beter dan dat hij dat ooit gedaan heeft. In Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty zijn de graphics duidelijk sterker dan tijdens de originele release, al is de game nergens zo mooi als deel 3. Peace Walker, origineel een game voor de PlayStation Portable, deed mijn mond even openvallen. HD omzetting gelukt? Ja!

Konami heeft het geluid gelaten zoals het was. Iets wat ik een warm hart toedraag aangezien Metal Gear Solid altijd een epische soundtrack heeft gehad en bijzonder sterk stemmenwerk. Het openingsthema van Sons of Liberty bezorgt me na al die jaren nog steeds kippenvel en de James Bond-intro van Snake Eater zet je aan tot meer speelplezier. De goede mix van muziek tijdens actiemomenten, videomomenten (waar Metal Gear vol mee zit) maar ook de rustige gedeelten waarin stealth je grootste troef is, blijkt nog steeds te werken. Vaker dan eens brak het zweet me uit tijdens heftige achtervolgingen waarbij ik me snel ergens moest zien te verstoppen.

Vergeet de adHoc mode van Peace Walker op je PSP, in de HD collectie zit zowaar een echte online mode. De game is beter en vooral leuker wanneer je hem met meerdere spelers ervaart, dus de minieme connectiviteit die je had is verdwenen en vervangen door een heus online component. Een grote verbetering als je het mij vraagt. Mocht je Peace Walker op de PSP hebben en speel je deze HD-collectie op je PlayStation 3? De savegames kunnen tussen beide apparaten uitgewisseld worden. Speel je thuis op je grote scherm een behoorlijk stuk maar moet je snel met de trein weg? Neem dan de savegame mee en speel gewoon verder!

Het is fantastisch om deze drie toffe titels opnieuw of voor het eerst te beleven in HD. Maar, zoals ik eerder aangaf, wist deze collectie me ook een beetje boos te maken. Ergens had ik vooraf gehoopt dat de ontwikkelaar misschien een extra keuze qua controls in de game zou verwerken. Na het spelen van Guns of the Patriots voelt de manier van besturen in eerdere delen erg ouderwets aan. Met een normale en aangepaste controleoptie had de ontwikkelaar misschien nieuwe fans kunnen werven. Daarnaast is het jammer om te zien dat Metal Gear Solid, de game waar het mee begon, niet aanwezig is. In mijn ogen had Peace Walker weggelaten mogen worden om deel één toe te voegen en een mooie trilogie te vormen. Misschien is het een persoonlijk ding, maar helaas laat Konami daar een steekje vallen.

Metal Gear Solid HD Collection is exact wat je ervan kunt verwachten: drie onvergetelijke, goede games die opnieuw uitgebracht zijn in een HD-jasje. Vooral Sons of Liberty en Snake Eater zijn games die je niet gemist mag hebben. Ook wanneer je deze al eens gespeeld hebt weten ze opnieuw die uitdaging te bieden om ze nog eens op te starten. Een grote must-have voor oude en nieuwe fans!

[review pros=”+ De beste Metal Gear in betere graphics
+ Substance en Subsistence
+ Peace Walker niet langer alleen op PSP” cons=”- Controls niet altijd even sterk