MX vs. ATV: Supercross Review

MX vs. ATV: Supercross Review

De tijd dat we de PlayStation 4 en de Xbox One next-gen consoles noemen, ligt inmiddels wel achter ons. Het is inmiddels een jaar geleden dat beide consoles in de (buitenlandse) winkels lagen, en de nieuwste kindjes van Microsoft en Sony staan in het middelpunt van de belangstelling. Ten koste van hun oudere broertjes, die het inmiddels moeten doen met (grafisch) mindere versies van voornamelijk multiplatformtitels. Daarom is het des te opvallender als er op dit moment een game alleen voor PlayStation 3 en Xbox 360 verschijnt. MX vs. ATV: Supercross is zo’n vreemde eend in de bijt.

Met een adviesprijs van dertig euro wordt de game slim in de markt gezet. Veel hardcore gamers hebben immers al de overstap naar de nieuwe generatie consoles gemaakt, of gaan dat aankomende feestdagen doen, en een zacht prijsje verlaagt voor zowel casual- als hardcore gamers die al volop met hun hoofd bij hun nieuwe speeltje zitten de aankoopdrempel. Maar dat zegt natuurlijk nog helemaal niks over de kwaliteit van de game.

De titel verraadt het al: het is mogelijk om zowel met quads als crossmotoren te rijden. Hoewel beide voertuigen duidelijk van elkaar verschillen qua besturing, hebben ze wel één ding met elkaar gemeen: het gaat allemaal een beetje houterig. Je hebt niet het gevoel dat je over een modderige crosstrack rijdt. Door met de rechter analoge stick het gewicht van de bestuurder van het voertuig te verplaatsen krijg je wel wat meer het idee dat je controle hebt, maar alsnog is het geen ervaring zoals je die wilt in een game als deze. De statische animaties werken daarbij als versterkende, of juist extra verzwakkende factor, net hoe je het bekijkt.

Vanuit het (eveneens statische) menu kun kiezen om een solo race te rijden, je geluk te beproeven op de online racetracks, of aan de slag te gaan met de carrièremode. Waarom juist die naam aan deze mode is geplakt is ons niet helemaal duidelijk, want heel veel meer dan simpelweg acht kampioenschappen afwerken doe je hier niet. Tel hierbij op dat je racet in stadions die eigenlijk amper van elkaar te onderscheiden zijn, en je hebt opnieuw een statisch puzzelstukje dat de ‘statisch-heid’ van deze game versterkt.

Is er dan wel enige vorm van voldoening uit het spel te halen? Jawel. Het lokaal of online afwerken van multiplayermatches is, als je jezelf ertoe kunt zetten de besturing onder de knie te krijgen, best leuk. In solo races en in de carrièremode kan de roekeloze AI je namelijk flink dwars zitten. Zonder dat het ook maar iets met de race te maken heeft op jou of op mede-AI racers inbeuken is geen zeldzaamheid. En online gebeurt dat soms ook wel natuurlijk, maar je weet en merkt dat daar een bestuurder van vlees en bloed achter zit, en dat maakt het stukken leuker.

Desalniettemin zal deze game het vooral moeten hebben van liefhebbers van deze sporttak. En als het even kan liefhebbers die al ervaring hebben met eerdere games binnen de franchise, zodat die besturing er al wat ingesleten zit. Al kunnen deze mensen zich tegelijkertijd afvragen of ze dertig euro aan deze game uit willen geven. Grafisch is het eerder een stap achteruit dan vooruit, en de hoeveelheid en diversiteit in de content laten te wensen over.

In het geval van MX vs. ATV: Supercross betekent less helaas niet more. Het prijskaartje van dertig euro verraadt het eigenlijk al: dit is geen AAA-titel. En ook geen A-titel. Als casual racefan moet je deze game lekker in de winkel laten staan en hoogstens een keer uit de budgetbak – waar ‘ie hoogstwaarschijnlijk snel in zal belanden – vissen. Of eigenlijk dat niet eens, leg die dertig euro gewoon bij voor je nieuwe console. Alleen fans van de serie kunnen misschien een klein beetje warm worden van deze titel, mits ze door het gebrek aan variatie en content heen kunnen kijken.

[review pros=”+ Aardige multiplayer” cons=”- Weinig variatie
– Grafisch gedateerd
– Besturing” score=35]