Pro Evolution Soccer 2017 Review

Ieder jaar weer komen er twee nieuwe voetbalgames op de markt: FIFA en Pro Evolution Soccer. Lange tijd was het duidelijk welke van de twee je moest hebben. In het begin van de 21e eeuw was dat PES, maar toen we richting de jaren ’10 kropen was dat toch echt FIFA. PES is echter weer helemaal teruggekomen met de versies van 2015 en 2016. Nog nooit was de strijd om het beste cijfer zo spannend als de afgelopen jaren. Vorig jaar won Pro Evolution Soccer de strijd op Metacritic in ieder geval. Hoe weten ze het dit jaar te doen?

Laten we het maar meteen hebben over de grote olifant in de kamer. Ik wil het met jullie hebben over het l-woord. Want licenties, dat is altijd een hekel punt als het gaat om Pro Evolution Soccer. Dit jaar heeft PES eigenlijk nog minder licenties als vorig jaar. De Copa Libertadores is niet meer aanwezig. Ook de Spaanse La Liga is voor een groot gedeelte afwezig. Real Madrid gaat nu onder de naam van CM White. Spelers als Depay, Ibrahimovic en Pogba spelen opnieuw bij Man Red. Lang niet alle teams van de gelicenceerde Champions League zijn aanwezig. Dat is voor de die-hard voetbalfans natuurlijk balen. Want de spelers die in de game zitten, zien er wel prachtig uit. Zo hebben alle spelers van het Nederlands elftal hun ‘eigen gezicht’. Dat kan FIFA niet zeggen. Toch blijven die licenties een irritatiepuntje. Gelukkig kun je er dit jaar er makkelijk wat aan doen.

Tenminste, als je op de PlayStation 4 of de PC speelt. Je kunt namelijk van internet zogenoemde Option Files downloaden (deze kun je helaas niet importeren op je Xbox One). Files die gemaakt zijn door de fantastische PES-community. Files die er voor zorgen dat Man Red ineens Manchester United heet. Als je er heel even een uurtje de tijd voor neemt heb je de Bundesliga, de Premier League en de La Liga volledig gelicenceerd in je game zitten. Bovendien heb je dan ook alle teams van de Champions League tot je beschikking. En wil je liever je favoriete amateurteam in de game hebben? Dan ga je gewoon even knutselen met photoshop of in de in-game editor. Haast alles valt aan te passen in Pro Evolution Soccer 2017. Op deze manier is het ‘klassieke’ PES-probleem van de licenties zo opgelost.

Mocht je dit al een probleem vinden, dan zullen jouw problemen eigenlijk als sneeuw voor de zon moeten verdwijnen wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met Pro Evolution Soccer 2017. Want wát speelt deze game ontzettend lekker zeg. FIFA kreeg de afgelopen jaren het verwijt te langzaam en te voorspelbaar te zijn geworden. Hoe anders is dat in de nieuwe PES. Met gemak zet je fantastische combinaties op. Ook verdedigen leuk in PES: de snelheid blijft namelijk altijd in het spel zitten. Op een of andere manier heeft Konami een fantastische balans gevonden tussen de aanval en de verdediging. Ook lijkt de game een goede balans te hebben gevonden tussen arcade en simulatie.

Natuurlijk zul je er voor moeten werken om een goede aanval op te zetten. Het is niet zo dat je met een score van 8-5 zult eindigen. Sommige passes zullen misschien iets gemakkelijker aankomen dan in het echt, maar nergens wordt de game onrealistisch. Wel weet PES een tof element van voetbal goed tot zijn recht te laten komen: de onvoorspelbaarheid. Voor je het weet schiet een bal ineens gunstig door en kan je spits een voetje tegen de bal zetten. Of is er ineens een briljante loopactie van je aanvallende middenvelder waardoor de weg naar goal open is. Maar ook de AI heeft een groot aandeel aan het fantastische spel. Volgens Konami past de AI zich aan aan jouw speelstijl. Ik kan niet zeggen mij dat heel erg opvalt, maar wat wel opvalt is dat de AI ontzettend slim is. De AI reageert bovendien vaak als een speler van mens en bloed. Een afvallende bal? Boem, gewoon in een keer uit de lucht nemen. Speel je vol op de aanval en ligt achterin bij je alles open? Dan schakelt de AI snel om en produceert een effectieve counter. Speel tegen een team van de tweede Engelse divisie? Dan zul je zien dat de AI kick and rush gaat spelen.

Bovendien zijn de ergernissen van de vorige Pro Evolution Soccer er vakkundig uit gesloopt door Konami. Grootste ergernissen voor mij bij de laatste PES-titels waren de keepers en de scheidsrechters. De keepers zijn nu gewoon op het niveau waarop ze horen. Je kunt je keeper gewoon uit laten komen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je gegarandeerd een goal om je oren krijgt. Bovendien kun je niet meer als een gek overal invliegen om de bal maar proberen te veroveren. Maak je een smerige overtreding, dan word je ook bestraft met een kaart. Klein minpunt is dat het commentaar nog altijd ondermaats is. Zeker als je het vergelijkt met het Engelse FIFA-commentaar. De sfeer rondom de wedstrijden is wel dik in orde. Onder meer het Camp Nou is tot in de kleinste details nagemaakt.

Op het veld heeft PES dus een fantastische ervaring te bieden, maar hoe zit het met de rest van de game? De super verslavende Master League heeft wat aanpassingen ondergaan waardoor de spelmodus iets toegankelijker is. Zo is het budget voor transfers en salarissen nu gescheiden. Je kunt natuurlijk ook een losse competitie spelen of je eigen toernooi opzetten. De PES-variant van FIFA Ultimate Team is in de vorm van MyClub ook weer aanwezig, net als een behoorlijk scala aan online-modi. Jammer is dat de servers zo nu en dan toch nog kuren hebben. Een potje PES met lag, daar wordt niemand echt vrolijk van.

Deed Pro Evolution Soccer vorig jaar al een flinke gooi naar de titel, dit jaar zijn ze wat mij betreft titelkandidaat nummer 1. Waar FIFA qua gameplay steeds langzamer en stugger wordt, weet PES dit jaar een fantastische balans tussen arcade en simulatie te vinden. Het is echt een genot om PES 2017 te spelen en op deze manier wil je ook steeds weer dat extra potje spelen. Het gemis van licenties kan dit jaar makkelijk worden opgelost, tenminste op PS4 en PC. De graphics zijn dik in orde, er valt voldoende te spelen in PES 2017 en er is geluisterd naar de kritiek op de versie van vorig jaar. Qua gameplay misschien wel de beste footie die ik ooit gespeeld heb. En geloof me, ik heb er een hoop gespeeld. Kortom, als je jezelf maar enigszins respecteert als voetballiefhebber, dan moet je PES 2017 echt gaan spelen.

• Slimme AI
  • Perfecte balans tussen arcade en simulatie
  • Heerlijke gameplay