Resident Evil 2 Remake Preview #E32018

Resident Evil 2 Remake Preview #E32018

Al tweeëntwintig jaar lang weet de Resident Evil-serie gamers angst aan te jagen. Met uitschieters richting een actievollere ervaring (ik kijk naar jou, deeltje zes), weet de serie de horror goed vast te houden. Wanneer je aan mij vraagt wat mijn meest favoriete deel in de franchise is hoef ik niet lang na te denken. Dat is altijd al Resident Evil 2 geweest.

In 2015 werd deze remake van Resident Evil 2 al voor het eerst aangekondigd. Echter, sinds die tijd is er niet meer over gesproken. Geen screenshot, geen trailer. Niets. Dat veranderde tijdens de persconferentie van Sony alwaar we de eerste beelden dan eindelijk konden zien. Normaliter zorgt zo’n lange periode van stilte ervoor dat de alarmbellen gaan rinkelen. Is de game nog wel in ontwikkeling? Is het spel geannuleerd? Komt ‘ie nog wel? Wat is er aan de hand!? Maar in dit geval heeft ontwikkelaar Capcom er voor gekozen om in stilte aan de game door te werken om een zo goed mogelijke versie van het spel te presenteren wanneer deze begin 2019 verschijnt.

Origineel verscheen Resident Evil 2 op de eerste PlayStation in 1998. De game was gigantisch groot en stond op twee disc’s, iets wat voor die tijd haast ondenkbaar was. Elk van de twee speelbare personages had zijn eigen cd. Want hoewel de game grotendeels hetzelfde was voor Leon en Claire, waren sommige momenten compleet anders. Interessant is dat die game veel problemen had tijdens de ontwikkeling. Het ging zelfs zo slecht dat op de helft van de ontwikkeling alles werd verwijderd om opnieuw te beginnen. Toch, de game werd een groot succes en maakte van Resident Evil de franchise die we vandaag nog steeds kennen. De game oogde beter dan het origineel, was grootser, maar van binnen was het typisch dat wat we van het eerste deel gewend waren. Nog steeds moest je met key cards deuren open weten te maken, moest je standbeelden verschuiven om geheime plekken te vinden en waren er medaillons te vinden die meer deden dan alleen decoratief rondslingeren. Maar het werkte door het geweldige design van het spel, de pure horror, het vreemde verhaal rondom The Umbrella Corporation en de toffe personages.

Het verhaal van die, en deze nieuwe game, is dan ook zeer simpel. Het T-Virus is losgelaten in Racoon City en iedereen in de stad sterft of wordt aangevallen door zombies of ‘biologische wapens’. Jij was politieagent Leon S. Kennedy of Claire Redfield, de zus van de hoofdrolspeler in de eerste Resident Evil. Tijdens de E3 werd vooral de focus op Leon gelegd, die er beter uit ziet dan ooit tevoren. Resident Evil 2 draait nu op dezelfde engine als Resident Evil 7. En iedereen die die game heeft gespeeld weet dat het grafisch een prachtige, gore bedoeling was. Echter, het grootste verschil met deeltje zeven zit hem hier in het perspectief. Resident Evil 2 speelt weer ‘zoals het hoort’ vanuit een third-person perspectief, zoals Resident Evil 4, 5 en 6. Jawel, de statische achtergronden waarbij een camera ergens in een hoek hing, waardoor de controls vaker dan eens niet fijn werkte in het oude Resident Evil 2 is dus compleet weg. De camera hangt constant achter Leon, wat van deze remake een moderne update maakt voor de klassieke game. Wel geeft Capcom toe dat ze Leon niet te snel laten bewegen. De bewegingsvrijheid ligt hoger, maar door hem te vertragen garanderen ze de zelfde horror als voorheen.

En dat is dan ook exact wat deze game met het originele Resident Evil 2 wil doen. Een game, die tegenwoordig haast niet meer te spelen is door de achterhaalde graphics en manier van spelen, opnieuw relevant maken. Waar de remake van de originele Resident Evil een één op één kopie was van het origineel met betere graphics, trekt de remake van Resident Evil 2 de game daadwerkelijk naar gameplay mogelijkheden van 2019. Het brengt de game naar een compleet nieuwe generatie. En dat is iets wat ik persoonlijk enorm tof vind. Een remaster had de game geen eer aan gedaan. We willen niet die oude game spelen met opgepompte graphics. De gameplay zou vandaag de dag niet meer werken. De game is te traag voor het publiek van nu. Maar een complete remake, waarbij de game niet alleen grafisch mensen gaat trekken, maar met alle gameplay mechanieken die sinds Resident Evil 4 tot in perfectie uit zijn gevoerd? Waar kan ik tekenen?

Resident Evil 2 heeft altijd een speciaal plekje in mijn hart gehad. Jarenlang hing een poster van de game boven mijn bed. Het avontuur van Leon en Claire wist me in 1998 als twaalfjarige steeds bang te maken. En ook al weet ik wat er in deze remake gaat komen, ik weet zeker dat Capcom de magie van toen opnieuw kan benaderen. Maak me bang in januari, Capcom. Geef het me.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat als BasvanDun over films op Stardust.