Skull & Bones Preview #E32018

Skull & Bones Preview #E32018

Willen we eigenlijk niet allemaal een piraat zijn? het lijkt er wel op, want piratenfilms én games zijn nog altijd populair. We kozen begin dit jaar het ruime sop met Sea of Thieves. En de gameplay op de boot bij Assassin’s Creed: Black Flag was bij een hoop spelers ook zeker de favoriet. In Skull & Bones kunnen we in ieder geval het piratenleven (alleen dan zonder de rum) beleven! Deze E3 was er natuurlijk weer aandacht voor de titel tijdens de persconferentie van Ubisoft. Tijd om de trossen los te maken, het zeil te laten zakken en koers te zetten naar deze nieuwe titel!

Het is niet de eerste keer dat we Skull & Bones in actie zien. Op de E3 van 2017 zorgde Ubisoft voor een verrassing door de titel te presenteren. Ubisoft had dat jaar sowieso een zeer sterke persconferentie, en de aankondiging van een nieuwe IP draagt daar natuurlijk weer een steentje aan bij. Toch werd het na de E3 van dat jaar behoorlijk stil rond de titel. Te stil volgens veel fans, die zich afvroegen waar de titel was gebleven. Ik moet eerlijk zeggen; toen ik de voorbeschouwing op de E3 van dit jaar maakte was Skull & Bones niet de titel die al eerste op mijn lijstje verscheen. Maar nu ik de game dit jaar weer terug zag tijdens de persconferentie, was mijn aandacht toch wel weer getrokken.

Het is jammer dat we nog steeds niet precies weten wat de game in gaat houden. Zo is er nog steeds niet een releasedatum. Maar ten opzichte van vorig jaar zijn we in ieder geval een stuk meer te weten gekomen. Nu weten we nu bijvoorbeeld waar de game zich af gaat spelen: op de Indische Oceaan. Het zijn zware tijden voor piraten, in het Caribische gebied, waar piraten altijd heer en meester waren, wordt met harde hand opgetreden tegen de piraten. En dus is het tijd om de werkzaamheden te verleggen naar de Indische Oceaan. Zo kan het gebeuren dat je ook Nederlandse schepen tegenkomt, die varen voor de VOC.

Je kunt de game solo spelen, maar de game is wel een online-titel. De missies die je uit zult voeren speel je dus solo, maar wel in de online wereld. Hoe er precies om wordt gegaan met offline spelers is nog niet helemaal bekend. Wel kan het voorkomen dat andere spelers in de wereld je gaan helpen. Zo hebben we gezien dat missies met de simpele taak om een vijandig schip te pluderen, een stuk makkelijker kan worden als andere spelers ook het schip onder vuur gaan nemen. Ook zijn er missies waarin je gedwongen wordt om met meerdere spelers samen te werken.

Dat samenwerken kan van groot belang zijn, omdat we ook zien dat er verschillende soorten schepen zijn. De een zal wat wendbaarder en sneller zijn, waardoor diegene snel bij de vijand aan kan komen. Helaas heeft dit schip wat minder vuurkracht en zal het ook sneller gezonken worden, dus wat dat betreft is het oppassen geblazen. Natuurlijk is de omgekeerde situatie ook denkbaar: een zwaarder schip zal eerder een anders schip aan gort knallen, maar voordat hij er is duurt het een stuk langer. Samenwerken is belangrijk.

Zo zijn er heel veel keuzes in de game die je kunt maken. Zo is er de mogelijkheid om – wanneer je een schip hebt laten zien – de vlag van dat schip over te nemen. Op die manier voer je niet meer de piratenvlag, maar bijvoorbeeld de vlag van Nederland of Portugal. Op die manier kun je dichtbij andere schepen komen, die denken dat jij een bondgenoot bent. Zij zullen dan geen aandacht aan jou besteden, maar jij kunt dan een stiekeme aanval opzetten. Ze zullen niet weten wat ze meemaken! Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld onderdelen van andere schepen over te nemen, om zo je eigen favoriete schip te fabriceren. Ook kun je, door een andere vlag te kiezen, stiekem een soort van piratenjager worden. Zoals het er nu uit ziet, biedt de game een hoop kansen om jouw eigen piratenavontuur te maken en te beleven.

Het is alleen jammer dat er niet meer duidelijk is geworden over bijvoorbeeld het verhaal. Hoe gaat het werken voor spelers die wat meer van een single-player ervaring houden. Zal er wel een flink verhaal zitten, of hangt de game van losse missies en de online-mode meer aan elkaar? Ook is het toch jammer dat de game alleen maar bestaat uit de zeegevechten. Het enteren van andere schepen gebeurt via een cutscene. Skull & Bones ziet er veelbelovend uit, maar er zijn zeker ook nog een aantal vragen die ik graag beantwoord zou zien worden. Daarvoor moeten we helaas nog wachten tot 2019.