Star Fox Zero Preview

Star Fox Zero Preview

De Wii U zit nog altijd in zwaar weer. Natuurlijk, Mario Kart 8 en Super Smash Bros waren toppers, maar van andere ontwikkelaars dan Nintendo hoef je geen magie te verwachten. Toch probeert Nintendo dit najaar weer te vlammen met een paar eigen titels. In september krijgen we als eerste Super Mario Maker, maar rond de feestdagen moet Nintendo het van een andere titel hebben. Dan moet namelijk de nieuwe Star Fox in de winkels liggen. De verwachtingen zijn in ieder geval hooggespannen. Als een Nintendo-fan dé titel waar hij het meeste op zit te wachten is dat (op de nieuwe Legend of Zelda na dan, maar daar is nog een hoop onduidelijkheid over) Star Fox. Ik mocht al een aantal levels spelen. Is de hype gerechtvaardigd?

Als ik Star Fox voor het eerst opstart is het allereerst een feest van herkenning. Fox is er natuurlijk weer, samen met zijn kenmerkende ruimteschip. Falco is nog even arrogant als altijd (wat het des te leuker maakt om een paar klappen op die snavel te geven in Smash Bros.) en Slippy is nog altijd behoorlijk onhandig. Ook voelen de omgevingen weer meteen vertrouwd aan: de planeet waarop het level zich afspeelde hebben we wel al vaker gezien.

Hoe anders is de ‘herkenning’ als je dan ook echt gaat spelen. De game maakt gebruik van de mogelijkheden van de Wii U door de actie op twee schermen te laten afspelen. Op het grote scherm/ je televisie zie je jouw ruimteschip in de derde persoon. De camera hangt dan achter het ruimteschip. Op de GamePad van de Wii U zie je dan het beeld wat je normaal gesproken zou zien als je uit het raampje van je cockpit zou kijken. Ik moet zeggen, dat is aan het begin behoorlijk wennen. Ik wist even niet zo goed waar ik nou steeds moet kijken. Zeker omdat je de GamePad ook moet gebruiken bij het richten. Natuurlijk, je bestuurt je schip met de pookjes, maar op het moment dat je preciezer wilt richten zul je de GamePad moeten bewegen. Ik moest er in ieder geval heel erg aan wennen.

Dat is op zich niet zo heel erg, maar ik moest ook behoorlijk aan de controls wennen. Ik had aan het begin moeite om mijn schip in de lucht te houden. De missie die ik als eerste speelde had als climax een aanval op een toren. Robots in de vorm van een spin beklommen de toren, en als ze boven waren was het game over en kon ik opnieuw beginnen. Ik zal maar eerlijk tegen je zijn: die spinnen kwamen heel vaak boven. Dit omdat ik te druk bezig was met mijn schip in de lucht houden en op mijn GamePad te kijken. Ik kreeg het niet goed voor elkaar om mijn schip goed op de toren te richten, omdat ik blijkbaar toch een iets grotere draaicirkel had dan gedacht. Overigens kan je schip ook veranderen in een soort van robot die over het land kan lopen: dit voelde al wel wat beter aan.

Een ander level ging me wat beter af. Dit was een wat meer open level: de open ruimte. Dit was echt een spacebattle, waarbij er een hoop schepen te raken vielen en er uiteindelijk een boss uit de lucht moest worden geschoten. De schepen uit de lucht schieten ging me behoorlijk goed af, misschien ook wel omdat er een hoop te raken viel. Ook de boss schoot ik uiteindelijk vrij gemakkelijk uit de lucht. Hier zat echter wel een tactiek achter. De eindbaas ging steeds achter mij vliegen, waarna ik een salto kon doen. Door deze salto vloog ik ineens achter de eindbaas en kon ik mijn kanonnen leegschieten. Het was steeds wachten totdat deze eindbaas achter mij ging vliegen en dan een salto te maken. Natuurlijk had ik ook een barrelroll kunnen doen, maar dat was een stuk minder effectief.

Star Fox Zero is in eerste instantie een feest van herkenning en ademt de sfeer uit van de voorgaande games. Het is dan wel jammer dat ik nog behoorlijk wat pijnpuntjes zag. Zo zijn de graphics echt niet best. Dat is jammer, want als ik zie van Nintendo met Super Smash Bros, Mario Kart 8 en Super Mario 3D World deed, zou er toch meer in moeten zitten. Ook de besturing is in mijn ogen nog niet helemaal on point. Het is nu wel heel veel moeite om je schip in de lucht te houden en ook het gebruik van de GamePad is even wennen. Misschien heb ik tijdens mijn speelsessie van een half uur nog niet genoeg kunnen oefenen, maar ik hoop stiekem dat Nintendo dat nog wel even aanpakt. Star Fox Zero heeft namelijk uiteindelijk best wel wat potentie. Fox blijft een cool personage en ook de spacebattle zag er behoorlijk tof uit.