Super Smash Bros. Ultimate Preview #E32018

Bij Nintendo draaide het dit jaar op de E3 eigenlijk maar om één ding: Super Smash Bros.! Erg subtiel was het niet, zo waren er bijna 30 minuten ingeruimd voor de game tijdens de presentatie van Nintendo. Je kunt het overkill noemen, maar duidelijk is dat Smash Bros. heel erg belangrijk is voor Nintendo dit najaar. Ik ben zelf een grote fan van Smash Bros. en kan dan ook niet wachten totdat ik aan de slag kan gaan met de nieuwe game.

De nieuwe Super Smash Bros. gaat de naam Ultimate met zich meedragen. Een hoop mensen waren bang dat Nintendo een port van de Wii U-versie naar de Switch zou brengen. Dat is niet het geval. Als we Sakurai mogen geloven is de game geheel vanaf de grond af aan opgebouwd. Dat geloof ik niet helemaal, uit de eerste hands-ons blijkt dat de game toch voor een groot gedeelte behoorlijk hetzelfde speelt als de Wii U-versie. Wel zijn er een aantal (kleinere) veranderingen doorgevoerd in de gameplay, waardoor het ook wel weer wat meer als een eigen, nieuwe game begint te voelen. Overigens is er helemaal niks mee dat de game voortborduurt op de Wii U-versie. Die was namelijk ontzettend goed. Een aantal aanpassingen en een aantal toevoegingen kunnen er voor zorgen dat de nieuwe titel de ultieme Smash Bros. game gaat worden.

En dat is nou net wat Nintendo graag voor elkaar wil hebben. Niet voor niets noemen ze de game Super Smash Bros. Ultimate. Niet voor niets brengt Nintendo bijna alle content die ooit in een Smash Bros. game heeft gezeten naar de Nintendo Switch. Het is wat dat betreft ook de ultieme fanservice. Alle personages die ooit in een Super Smash Bros. game hebben gezeten keren terug. Zo ben ik zelf heel erg blij dat dat Snake terugkeert. Snake was altijd mijn meest gebruikte karakter in Super Smash Bros. Brawl. Ook keren de Ice Climbers terug, en zullen ook best veel mensen blij zijn dat bijvoorbeeld Pichu en Young Link terug zijn. Daarnaast zijn er in ieder geval al drie nieuwe karakters; Daisy, Inkling en Ridley. Die laatste komt ongeveer elke keer op nummer een als er een onderzoek gehouden wordt naar de meest gewilde karakters in Smash Bros. Een hoop Metroid-fans zullen dan ook blij zijn dat Ridley het eindelijk gehaald heeft. Het wordt nog even spannend welke personages er nog meer nieuw aan de game worden toegevoegd. Voor diegenen die hoopten op Bomberman of Waluigi? Die komen bedrogen uit. Zij zijn namelijk allebei een Assist Trophy in de game en zijn niet speelbaar. Ik hoop zelf nog op Simon Belmont uit Castlevania. De komende maanden zullen het moeten uitwijzen.

Daarnaast blijkt uit analyse van de beelden ook al dat er een shitload aan stages in de game zullen zitten. Tot nu toe staat de teller op 85 verschillende levels waarin je kunt spelen, met allemaal verwijzingen naar bekende (en ook een aantal minder bekende) Nintendo-games. Tof is dat een aantal klassieke levels in een nieuw jasje worden gestoken in Ultimate. Zo kun je straks een aantal stages uit de Nintendo 64-tijd nu helemaal in Full HD spelen op je Switch. Pure nostalgie!

Die nostalgie is toch voor een groot gedeelte waar Smash Bros. om draait. Niet voor niets zet Nintendo de game in de markt als de meest grote crossover tussen game-series aller tijden. Hoe tof is het om je favoriete personages het met elkaar te zien uitvechten. Maar niet alleen het vechten is van belang, ook de gehele sfeer er om heen. Zo kan ik altijd urenlang doorbrengen in het scherm waar mijn verzamelde trofeeën worden opgeslagen. De game is niet alleen een toffe party-game, het is ook nog een interactief geschiedenisboek. En je kunt Smash Bros. ook op verschillende manieren spelen. Het is een ultieme game om met je vrienden op de bank te spelen. Je hoeft echt niet zo goed te kunnen gamen om mee te kunnen in de potjes. Zeker door de items en de gevaren in de levels kan er van alles gebeuren. Maar je kunt Smash Bros. ook super fanatiek online en in toernooien spelen. De game is ook super diep!

Er zijn nog een aantal dingen onduidelijk bij Super Smash Bros. Ultimate. Zo is het nog niet zeker hoe de wat meer eenzamere spelers zich kunnen vermaken in de game. Komt er bijvoorbeeld weer een verhalende mode? Welke personages worden er nog aan de game toegevoegd? Gaat het online allemaal wel lekker lopen? Vragen die wel belangrijk zijn, maar het lijkt er nu al op dat de game niet meer mis kan bij fans van de serie. Het wordt namelijk de ultieme fanservice, en daarmee waarschijnlijk ook de ultieme Smash Bros. game. Dit najaar is het Smash-seizoen.