UFC 3 Review

De UFC is waarschijnlijk wel de populairste vechtsportcompetitie die er op dit moment is. Dat is in mijn ogen ook behoorlijk terecht. De UFC staat namelijk bol van het spektakel. Bovendien zijn er een hoop bijzondere persoonlijkheden te vinden in de sport, ook uit de Benelux! Met spektakel en populariteit kun je voor een groot gedeelte wel een videogame vullen. Zo denk EA Sports er in ieder geval ook over. Zij zijn inmiddels bij het derde deel in de UFC-reeks terecht gekomen. Wederom siert Connor McGregor, dé posterboy van de UFC de cover. Is UFC 3 net zo indrukwekkend als de vechtkunsten van McGregor?

De eerste twee delen van de UFC-serie waren best prima. Vooral het tweede deel kende een hoop positieve punten. Toch moet je niet te lang op YouTube rondneuzen bij de UFC 2-video’s, want je kunt ook een hoop hilarische bugs vinden in de game. Laten we maar zeggen dat UFC 2 ook behoorlijk wat minpunten had. Genoeg werk aan de winkel voor EA dus. Wat meteen al opvalt, is dat UFC 3 er behoorlijk veel beter uitziet dan zijn voorganger. Vooral de details van de vechters zijn verschrikkelijk goed. Nog nooit zag een vechtgame er zo mooi uit. Elk moedervlekje van een vechtersbaas lijkt te zien en het bloed en het zweet spat alle kanten op. Een echt UFC-gevecht is gruwelijk bruut, maar ook een virtueel gevecht knalt letterlijk en figuurlijk van het scherm af.

Maar dat het er mooi uit ziet, zegt nog niks als het vechten ook niets is. In het vorige deel voelde het staand vechten af en toe fantastisch, maar was het soms ook onbegrijpelijk waarom iemand wel neerging op een ‘zwakke’ stoot, terwijl een veel zwaardere stoot de tegenstander niet aan het wankelen bracht. In UFC 3 voelt het vechten een stuk beter. Meer dan ooit krijg je feedback (door het trillen van je controller) of je een goede klap hebt uitgedeeld, of dat dit niet zo veel schade deed.

UFC is een klasse in het Mixed Martial Arts en dat wil zeggen dat de sport natuurlijk een stuk ingewikkelder is dan alleen maar een beetje ‘simpel’ stoten uitdelen. UFC 3 zal dan ook geen game zijn die je zomaar even oppakt. Waar je in het vorige deel op de lagere moeilijkheidsgraden er nog wel mee weg zou komen om een beetje button te bashen, kan dat in UFC 3 niet meer. Je moet echt een juiste tactiek kiezen om je tegenstander uiteindelijk te verslaan. Dit zorgt er voor dat UFC 3 wat minder toegankelijk is, maar zorgt er ook voor dat de game authentieker en spannender wordt. Je moet echt goed op je hoede zijn.

De controls van het staand vechten zijn dus ook een beetje aangepast. Voor iedereen die UFC 2 heeft gespeeld is dat even wennen, maar uiteindelijk zijn het geen wereldschokkende veranderingen. Zeker omdat het staand vechten zo goed voelt is dat geen probleem. Het is jammer dat het grondgevecht nog altijd matig is. Als je met je tegenstander in de clinch zit is het nog altijd onduidelijk waarom en wanneer je tegenstander jouw move kan blokkeren. Dit systeem is hetzelfde als in UFC 2, maar is nog altijd een beetje onduidelijk. Het wordt helemaal dramatisch wanneer je in een submission terecht komt. De mini-game die dan volgt is compleet onbegrijpelijk en onduidelijk. Zelfs nadat ik meerdere malen de tutorial volgde is mij nog steeds niet duidelijk wat er nu precies van mij verwacht werd. Een kleine rondgang op internet leert dat ik daarin niet de enige ben. Zaak is dus om vooral op je benen te blijven staan in de game. Helaas is dat niet het volledige gedeelte van de game.

Overigens is er wel een speciale mode waarin je alleen staand mag vechten toegevoegd aan de game. Ook een mode waarin je juist alleen maar via een submission kunt winnen is aanwezig, hoewel ik me wel afvraag waarom je jezelf daarmee zou pijnigen. De nieuwe carrièremode is zeker een verbetering ten opzichte van vorig jaar. In deze mode begin je onderaan de ladder en wil je uiteindelijk de Greatest Of All Time worden. Dat klinkt cliché, is het ook wel een beetje, maar het is zeker goed uitgewerkt. Er zit behoorlijk wat diepgang in de mode, hoewel de moeilijkheidsgraad op het einde van de mode wel heel erg omhoog gaat. Verder is er ook nog de Knockout Mode, waarbij je na een aantal hits gegarandeerd knock-out gaat. Dit is een erg leuke mode om met vrienden te spelen, omdat dit een stuk makkelijker is om op te pakken dan de gewone modes. Bovendien wordt deze mode voorzien van hilarisch commentaar door Snoop Dogg. Ook zijn de standaard online-modes én de Ultimate Team mode aanwezig. Hoewel die laatste wel behoorlijk op micro-transacties gericht lijkt te zijn, heeft UFC 3 onderaan de streep een hoop content.

EA Sports maakt met UFC 3 opnieuw stappen ten opzichte van de voorganger. Op grafisch gebied heeft de game echt behoorlijke verbeteringen doorgemaakt. Ook het staand vechten is fantastisch. De meeste bugs zijn wel uit de game gehaald en klappen en trappen lijken echt gewicht te hebben. Ook barst de game van de content. Het is daarom jammer dat de game ook steekjes laat vallen, voornamelijk in de grondgevechten. Deze zijn gewoon echt niet leuk om te doen, en dat is jammer, want ze maken wel echt deel uit van de UFC. Behoorlijke verbeteringen, maar nog altijd werk aan de winkel voor EA!

• Grafisch sterk
  • Staande gevechten fantastisch
  • Hoop content