Valiant Hearts: The Great War Review

Valiant Hearts: The Great War Review

Er lijkt iets te veranderen binnen de game-industrie. Grote bedrijven die miljarden verdienen aan AAA-titels proberen zo nu en dan ook een kleinere game bij de gamers te slijten. Hoewel dit vast niet altijd lukt, lijkt Ubisoft precies te weten hoe dit moet. Eerder dit jaar deden ze het met het excentrieke Child of Light. Nu brengt dezelfde ontwikkelaar Valiant Hearts: The Great War.

Er was een tijd dat er veel games verschenen die zich situeerden in de Tweede Wereldoorlog. Elk aspect uit de jaren ’40 tot ’45 leek voorbij te zijn gekomen in de digitale vormen van entertainment die we zo liefhebben. Nu, jaren later, lijkt deze periode weer ver verdwenen. Een tijdspanne uit onze geschiedenis die echter enorm weinig aan bod is gekomen, is de Eerste Wereldoorlog. Natuurlijk, de techniek was nog niet zo ver qua wapens om er een spannende shooter van te maken, de loopgravenoorlog is niet interessant om steeds opnieuw te beleven en een algemene vijand zoals Hitler was er niet. Toch is het zonde dat we weinig rondom deze oorlog hebben gezien in games. Het is daarom dermate interessant dat Valiant Hearts ons juist deze zwarte pagina uit de geschiedenisboeken laat beleven.

Echter, die Wereldoorlog is niet de focus waar het spel om draait. Het zijn de personages in deze oorlog die het interessant maken. Bijvoorbeeld de Duitse Karl en de Franse Marie, die een innige liefdesverhouding met elkaar hebben. Tijdens de start van de game wordt Karl echter Frankrijk uitgebonjourd en opgeroepen om te dienen in het leger van zijn vaderland. Wanneer hij terugkeert naar Frankrijk is dit niet om zijn geliefde te zien maar om het land te bezetten. Hij is onderdeel van de Duitse invasie. Wanneer Marie haar vader ook nog eens verliest omdat hij voor de Fransen moet vechten, lijkt de emotionele achtbaanrit van start te gaan.

Je speelt Valiant Hearts vanuit vijf verschillende personages. Stuk voor stuk zijn ze op een andere manier gemotiveerd om hun steentje bij te dragen in deze gruwelijke oorlog. Freddie is een Amerikaanse soldaat die zijn gesneuvelde vrouw wil wreken terwijl Anna als hospik zijnde haar vermiste vader probeert te vinden. Als laatste is er de Britse vliegenier George. Echter, deze piloot kan eigenlijk niet vliegen. De verhalen overlappen elkaar, de losse personen vormen een sterke eenheid. Niet geforceerd ‘omdat het moet’, maar op een sterke, subtiele manier. De leidende factor tijdens deze verhalen is de hond die de oorlog vanuit elk oogpunt meemaakt. De trouwe viervoeter legt zijn leven in het handen van elk personage.

Valiant Hearts mag zich dan wel afspelen tijdens de eerste grote oorlog, het is niet de actie waar het spel om draait. Kernfactoren zijn vriendschap, het brengen van offers en het leven voor liefde. Het lukt Ubisoft om een emotioneel verhaal te vertellen wat tegen de achtergrond van een afschuwelijke gebeurtenis afspeelt. De sterke graphics helpen hier ook bijzonder goed bij. De handgetekende stijl kennen we natuurlijk uit Child of Light en Rayman, maar de grauwe stijl past perfect bij de titel. Hoewel de hoofdpersonage het stigma stereotype niet ontstijgen, zijn het de animaties en de omgevingen die van Valiant Hearts een game maken die imponeert op het visuele vlak.

Denk nu niet dat je non-stop met tranen in de ogen zit tijdens het spelen van deze game. Nee, op momenten is de game niet serieus te noemen, is de humor spot on en zijn het die stereotypes die de momenten goed aanvullen. Hoewel er geen echte dialoog aanwezig is tijdens het spelen, weet je altijd wat je personages van je willen, wat je moet doen en waar je heen gaat. Toch, zinnen als ‘thank you very much’ (uiteraard op de manier zoals Elvis de zin sprak) vullen deze non-dialogen goed aan.

Je zou verwachten dat een game die zich situeert in de Eerste Wereldoorlog je een wapen geeft en je de macht toekent om de vijand te beshcieten. Valiant Hearts is echter een 2D puzzle adventure. Hoewel de puzzels nooit te moeilijk zijn weet de game je op momenten best even uit te dagen. Duitse soldaten zijn namelijk snel met hun wapens wanneer ze je zien. Probeer overal ongezien langs te komen, zoek een manier om ze af te leiden en sluip verder. Zoek items door de wereld om mensen uit je team te helpen en kom steeds verder. Er is een hintsysteem aanwezig voor wanneer je er echt niet uit kunt komen. Ik heb het systeem nooit hoeven gebruiken. Toch blijft de gameplay helaas vrij simpel en speel je steeds dezelfde game. Hoewel je af en toe een voertuig kunt besturen, is het twintigste avontuur hetzelfde als het eerste. Het is het verhaal dat ervoor zorgt dat je je hier niet aan gaat storen.

Valiant Hearts: The Great War is tot stand gekomen door echte verhalen. Ware gebeurtenissen. Ubisoft heeft aangegeven dat er brieven van soldaten uit die tijd zijn gebruikt om het verhaal te creeren. Uiteraard is niet alles waargebeurd, Toch zorgt de ontwikkelaar dat de tamelijk onbekende gebeurtenissen uit de oorlog (over de Tweede Wereldoorlog weten we over het algemeen veel meer) aan het licht komen. Door middel van foto’s en tekst is de game leerzaam, interessant en doeltreffend.

Het was Eefje die op de GameParty redactie weken riep dat ze niet kon wachten om met Valiant Hearts aan de slag wilde gaan. Toen de game echter binnenkwam op een platform dat ze niet thuis had staan, verschoof de game mijn kant op. Hoewel ik de domper vanuit haar begrijp, ben ik blij dat de Xbox One nog niet in haar huiskamer te vinden is. Valiant Hearts heeft me een prachtige tijd gegeven die ik niet had willen missen. Eefje, deze review draag ik aan jou op. Bedankt!

[review pros=”+ Grafisch indrukwekkend
+ Verhaal zit goed in elkaar
+ Humor op het juiste moment” cons=”- Gameplay soms te repetitief” score=88]