Xbox Fitness Review

Xbox Fitness Review

De Xbox One, een krachtige machine die gamers meer wil laten doen dan alleen het spelen van hun games. De console laat je kijken naar je tv, zorgt ervoor dat je sociaal bezig bent met vrienden en blijft je in beweging houden. Om dat laatste te bewerkstelligen brengt Microsoft de (voorlopig) gratis app Xbox Fitness. Met een scala aan fitnessprogramma’s, van Shaun T’s Insanity tot Tony Horton’s P90X, poogt het om gamers weer fit te maken. Wij onderworpen de app aan een grote test.

Het heeft even mogen duren voordat de Xbox One in ons land verschenen is. Persoonlijk heb ik niet zo lang op Microsoft’s console gewacht, een dag voor kerstmis 2013 stond de zwarte console al onder mijn tv. Het duurde echter nog tweeënhalve maand voordat ik aan de slag ging met Xbox Fitness. Het was op 3 maart dat ik genoeg had van mijn lichaam. Er mocht wel eens wat aan gebeuren. Het één a twee keer per week zwemmen was niet genoeg. Maar zou Xbox Fitness werken? Om daar achter te komen heb ik een maandelijks dagboek bijgehouden. Het is aan jou om een conclusie te trekken op het einde. Omdat het slim is om een doel te stellen voor jezelf, doe ik een poging om voor de Gamescom van dit jaar door middel van Xbox Fitness tien kilo kwijt te raken. Gaat het lukken?

Maandag 3 maart, 2014.
In een korte broek en een t-shirt sta ik voor mijn Kinect. Nadat ik de complete lijst met sporten heb bekeken (waarvan een groot deel gratis is wanneer je Xbox Live Gold-lid bent) kies ik voor MOSSA Fight Workout, een programma van 35 minuten. Al snel geef ik diverse uppercuts in het luchtledige, schop ik mijn onzichtbare tegenstander in de maag en kweek ik een behoorlijke spierpijn. Ik ben niet fit, totaal niet. De manier waarop Xbox Fitness laat zien wat je doet is inspirerend. Je krijgt direct feedback op het moment dat je een beweging fout doet. Wanneer je precies in sync bent met de leraar op je TV vliegen de scores omhoog. Meteen zie ik dat ik ondermaats presteer tegenover andere mensen in mijn leeftijdscategorie. De 35 minuten zijn uitputtend en tijdens de sessie sla ik een opdracht over. Dit is nog even te zwaar. Ik breng het tot een einde en spring bezweet de douche in.

Maandag 7 april 2014, -2.9 kilo.
We zijn een maand verder. Buiten klinken de sirenes, het is de eerste maandag van de maand. Inmiddels heb ik 23 work-outs gedaan in Xbox Fitness. Na de eerste twee weken begon ik te merken dat mijn conditie flink aan het verbeteren was. Waar ik eerder sneller moe was tijdens ondernemingen (bijvoorbeeld het zwemmen van baantjes), lukte het me nu al om langer door te gaan. En sneller. Ook liep in het begin de gewichtsafname erg lekker en was ik onder de indruk van de resultaten. Toch bleek dit al snel in tempo te verminderen. Niet erg, zolang de kilo’s er maar af gaan. Het is een hele toewijding geweest om elke dag voor de Kinect te gaan staan en de oefeningen op het beeld uit te voeren. Groot minpunt in Xbox Fitness is dat je geen preview kunt zien van wat je tijdens de oefeningen kunt verwachten. Grondoefeningen en iets waarbij ik hoog moet springen zijn gewoonweg niet mogelijk op mijn kleine kamer. Hierdoor ben ik snel vervallen in cardio kickboks-trainingen. Inmiddels heb ik elke challenge in die sport voltooid en groeit mijn sportmeter in de game gestaag. Het begin is gemaakt, maar we zijn er nog lang niet…

Maandag 5 mei 2014, -5.9 kilo.
Inmiddels heb ik er twee maanden opzitten. Merk ik het verschil? Ja, duidelijk. Waarschijnlijk heb je gezien dat mijn gewicht deze maand weer afgenomen is, maar dat is niet het enige. Mijn conditie gaat met sprongen vooruit. Ik merk het in het dagelijkse leven, ook als ik niet met Xbox Fitness bezig ben. Waar ik eerst een bepaalde afstand zwom in het zwembad en hier een half uur over deed, is deze tijd inmiddels teruggedrongen naar 19 minuten. Tijdens het spelen van Xbox Fitness in de afgelopen maand ben ik toch eens op zoek gegaan naar andere sporten. De cardio kickboks-oefeningen zijn tof, maar gedreven als ik ben, wil ik meer. Ik vertelde dat ik elke challenge behaald had, iets waardoor ik geen nieuwe opdrachten kreeg. Met het behalen van opdrachten verdien je stickers, een x-aantal stickers zorgt ervoor dat je stijgt in level (vergelijk de stickers met XP). En ik wilde hoger en hoger. Daardoor ben ik uitgeweken naar de 10 minute solution: Get Fit Mix Belly Fat Burner welke ik af blijf wisselen met de 10 minute solution: Rapid Results Fat Burner Cardio Max. De oefeningen zijn een stuk intenser, maar te doen in de kleine ruimte die ik heb. De nieuwe challenges blijven me extra uitdagen en inmiddels heb ik geen zin meer om op te geven. Waar ik twee maanden geleden met moeite elke dag aan de slag ging, voel ik me nu schuldig wanneer het een dag niet gelukt is.

Maandag 2 juni, 2014, -7.6 kilo.
Mei, wat was je een verschrikkelijke maand. Niet alleen heb ik driekwart van mijn zwemavonturen moeten missen wegens afspraken buiten de deur, ook heb ik een week plat gelegen op bed doordat ik door mijn rug was gegaan. Xbox Fitness is er daardoor ook een halve maand bij ingeschoten. Die enkele oefeningen die ik heb gedaan waren zwaar. Ik merkte dat ik er even uit was geweest. Zeer vervelend. Bij de sporten die ik vaker deed, en waar ik dus alle te behalen challenges heb gehaald, kwam ik even terug om een ‘Xbox Challenge’ te halen, de uitdagingen die een uitgever naast de bekende achievements kan plaatsen. Voor enkele ‘stamps’ was het aan mij om verschillende dagen achter elkaar een sport te beoefenen en deze met een goed resultaat af te sluiten. Die challenge is voltooid. Qua gewichtafname valt het een beetje tegen deze maand, maar door de problemen heb ik er vrede mee. De aankomende maand ga ik het gewoon in proberen te halen. Zweet, ik kom er aan! Noemenswaardig vind ik trouwens de support vanuit de ontwikkelaar. Regelmatig vragen ze via Twitter hoe het ervoor staat bij de mensen die gebruik maken van Xbox Fitness. Ze moedigen je aan. Dat geeft je genoeg voldoening om jezelf nog eens moe te maken voor de Kinect…

Maandag 7 juli, 2014, -9.5 kilo.
Ook deze maand was niet de beste qua van Xbox Fitness. Niet omdat de game me tegen begint te werken, maar door de gebeurtenissen waardoor ik het spel amper aan heb geraakt. Waar ik minimaal vijf keer per week met de game aan de slag wil gaan, heb ik deze maand nog geen tien keer het beginscherm van Xbox Fitness gezien. Hoe dat komt? De E3, een medisch probleem rondom mijn hart waardoor ik even rust moest nemen en een verbouwing van een nieuw huis. Toch, de keren dat ik aan de slag ging met het spel, wist de game me weer flink uit te dagen. Ik ben klaar met de normale trainingen, ik wilde meer. De trainingen worden zwaarder, intensiever en langer. Met een vechttraining werk ik me hard in het zweet. Ik meen het, na de training, die zo’n 35 minuten in beslag neemt, kun je me uitknijpen als een natte handdoek. De video die ik bij de training zie is exclusief voor Xbox Fitness gemaakt. Leuk omdat je tijdens het vechten de bekende ‘FIGHT!’ krijgt te horen zoals dat in de Mortal Kombat-serie ook gebeurd. Het blijft natuurlijk een game! De hoop is wel dat ik komende maand weer wat vaker kan gaan springen met mijn Kinect. Deze maand viel tegen. De gewichtafname door deze nieuwe training mocht er wel zijn. Haast twee kilo minder, en dat terwijl ik amper wat gedaan heb. Hulde!

Maandag 4 augustus, 2014, -11.2 kilo.
Je ziet het misschien al. Het is gelukt. Voordat ik aan deze tekst begon, nog voordat Xbox Fitness ook maar één keer werd opgestart, stond het doel al vast: tien kilo minder voordat ik naar de Gamescom ga. Volgende week is deze beurs in Duitsland en het is me gelukt om dit doel te bereiken. Hoewel ik mezelf de afgelopen maand flink tot het sporten toe heb moeten zetten (wat voornamelijk door de hitte kwam), ben ik nu, achteraf gezien, zeer tevreden met het resultaat. Inmiddels is een speciale versie van P90X toegevoegd aan de app (waar ‘ie exclusief zal blijven), een sport waar je voor moet lappen. Niet veel, maar genoeg voor mij om de sport links te laten liggen. Dat is me nog even te intens. De afgelopen weken heb ik mijn dagelijkse kwartiertje steeds afgewisseld met de eerdergenoemde vechttraining van 35 minuten. Het was zwaar. Ik zal niet liegen en je zeggen dat ik niet elke dag de training tot een einde heb gebracht. De combinatie Xbox Fitness en 38 graden (de Xbox One staat op een kleine, zeer warme zolderkamer) is geen goede. Maar de conclusie die we deze maand kunnen trekken is simpel: Xbox Fitness lijkt te werken.

Maandag 1 september, 2014, -12.5 kilo.
We zijn er. Deze week verschijnt de Xbox One. Op het moment dat jij dit leest is het apparaat al beschikbaar. Misschien staat ‘ie al onder je tv en ben je zelf met Xbox Fitness begonnen. Ik hoop dan ook dat deze ‘recensie’ je heeft laten zien dat de app werkt. Dat het je heeft kunnen inspireren. Sinds het begin van mijn traject ben ik 12.5 kilo kwijt. Ik heb mijn levenswijze amper aangepast, Xbox Fitness is een mooi onderdeel van de dagelijkse routine geworden. Ik voel me fitter, ben gelukkiger en weet dat ik nog lang niet klaar ben. Mijn originele doel is behaald, de tien kilo waren compleet verdwenen voor de Gamescom. Het volgende doel? Nog twintig kilo laten verdwijnen voor het einde van 2015. Ik zal daarom deze tekst af en toe bij blijven werken om je op de hoogte te houden. Onze klim is nog maar net begonnen, de berg is nog behoorlijk hoog. Maar we gaan er komen. Jij en ik, samen.

De Xbox One is uit. Een half jaar lang heb ik me voor jullie in het zweet gewerkt om te kijken of deze app daadwerkelijk doet waar Microsoft ons op laat hopen. De conclusie is simpel: ja. Doordat Xbox Fitness me steeds uit wist te dagen ben ik blijven spelen en ben ik behoorlijk wat kilo’s verloren. Natuurlijk is het niet de eerste game die je al sportend voor je console wil laten staan, maar nooit eerder zag ik een game die het zo goed deed als Xbox Fitness. Doordat de nieuwe Kinect stukken beter werkt dan die voor de Xbox 360 is het zichtbaar dat de game je duidelijker oppikt. En dat zorgt voor een hoop irritaties minder. En vergeet niet: vooralsnog is Xbox Fitness gratis te downloaden wanneer je Xbox Live Gold bezit!

[review pros=”+ Het werkt!
+ Grotendeels gratis
+ Game daagt je uit om beter te presteren” cons=”- Geen duidelijk overzicht van wat je in de sporten kunt verwachten