A long time ago… Star Wars: Dark Forces

A long time ago… Star Wars: Dark Forces

Wanneer we spreken over een lange tijd geleden, spreken we over Dark Forces. De game verscheen voor het eerst in 1995 en was speelbaar onder DOS. Ja, nu voel jij je oud, toch? Dark Forces was niet zomaar de zoveelste shooter, het was een waardige opvolger voor DOOM.



Natuurlijk staat Star Wars: Dark Forces helemaal los van de DOOM-franchise. Het enige wat ze met elkaar te maken hebben, is dat het beide shooters waren die je speelde vanuit het oogpunt van je hoofdpersoon. Net als in DOOM was het in Dark Forces de bedoeling om menig vijand over de kling te jagen, je door gevaarlijke ruimtes te begeven om uiteindelijk de eindstreep levend te behalen. In die tijd waren er echter bijzonder veel shooters die stuk voor stuk snel mee wilde grijpen op het succes van DOOM. Meer imitaties dan innovaties. Hoewel de meeste van deze games inmiddels vergeten zijn, is Dark Forces dat niet. Dark Forces was anders.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Het was het verhaal, de beweegredenen in het personage en de setting die ervoor zorgde dat Dark Forces een hit werd. Jij was Kyle Katarn (dezelfde Katarn als uit de Jedi Outcast-games, wat feitelijk opvolgers op Dark Forces waren), een mercenary in dienst van de Rebels. Tijdens het begin van het spel was hij een simpele student die studeerde om in de voetsporen van zijn vader te treden. Echter, tijdens zijn opleiding bereikte het bericht hem dat zijn ouders de dood hadden gevonden door de Rebellen waar hij voor werkte. De pijn, woede en haat dreven hem richting de tegenstander en Katarn schreef zich in om te dienen in het leger van The Empire.

Daar ontmoette hij Jan Ors, een Rebel die als een dubbelagent fungeerde en geïnfiltreerd was bij The Empire. Ors kwam al snel achter de echte informatie omtrent de dood van de ouders van Katarn: het was een opgezet spel door The Empire! Toen ze gevangen werd genomen (haar geheim werd blootgelegd) was het jij als Katarn die haar uit haar cel wist te halen en zo zijn einde bij The Empire te bewerkstelligen. Opnieuw sloot hij zich aan bij de Rebel Alliance om zijn wraak op The Empire uit te kunnen voeren. Het spel begon op het moment dat Katarn ingelijfd werd om de plannen van de Death Star te stelen. En daarmee werd de link naar Star Wars Episode IV: A New Hope gemaakt.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Om het verhaal hier verder te beschrijven zou zonde zijn. Het was namelijk dit verhaal, dat zich goed aan liet sluiten bij de verhalen die we toen al kende, dat ervoor zorgde dat Dark Forces uitgroeide tot meer dan een game. Het spel liep op een engine die speciaal voor Dark Forces was geschreven. De Jedi Engine bracht vernieuwingen naar de first-person shooters zoals de mogelijkheid om meerdere verdiepingen in het leveldesign te verwerken, inclusief het omhoog en omlaag kunnen kijken zonder dat het beeld vertekende. Ook kun je springen en kruipen. Jawel, in 1995 was dit een technische doorbraak. Het spel kreeg voor haar DOS-release dan ook flink wat onderscheidingen voor haar technische kunsten.

De Star Wars-setting werd door LucasArts ten volle benut. Elk wapen klonk zoals in de films, de omgevingen leken door George Lucas z’n brein bedacht. Personages deden wat ze moesten doen en de muziek was fantastisch. De iMUSE technologie van LucasArts zorgde ervoor dat de muziek van John Williams op precies de goede tijden ingezet ging worden, maar ook organisch en vloeiend over kon gaan in andere muziek. Muziek werd dus niet stopgezet om een andere track in te starten, het ene lied vloeide over in het ander. Hoewel het nu normaal lijkt, was het in die tijd breinbrekend werk. LucasArts ontving alle lof.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Tijdens de release was Dark Forces de best verkopende game van LucasArts tot dat moment. Met meer dan 300.000 verkochte versies rond de launch en 952.000 verkochte exemplaren binnen de eerste vijf jaren, was het de op tien na best verkopende game tussen 1993 en 1999. Het spel zorgde voor een grote groep fans welke op het internet aan de slag gingen om eigen levels te creëren om zo de levensduur van het spel flink te verlengen. Het spel was zelfs zo populair dat er action figures van diverse personages beschikbaar kwamen en dat de Dark Troopers, personages gecreëerd voor dit spel, op werden genomen in Star Wars boeken en comics. Uiteindelijk verscheen het verhaal van het spel zelfs als boek. Door middel van updates, gemaakt door fans, is het spel nog steeds speelbaar. Met betere graphics, vloeiendere gameplay en een verbeterde ervaring.

In samenwerking met DeathStar.nl

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.