A long time ago… Star Wars Force Commander

A long time ago… Star Wars Force Commander

Niet alles waar de naam Star Wars op staat weet goud te zijn. Vooral in de wereld der videogames zagen we vaker dan eens een game die het daglicht niet had mogen zien. Omdat de gameplay niet leuk was, omdat de game niet interessant was, of omdat ze de naam Star Wars geen eer aan wisten te doen en de franchise zelfs door het slijk wisten te trekken. Force Commander is daar een goed (slecht?) voorbeeld van.

Sinds de aankondiging van Force Commander in 1997, wisten Star Wars fans het zeker. Dit werd de ultieme titel als het aankwam op het besturen van de Imperials of Rebels in een RTS-omgeving. Het was een 2D-titel die je overzicht gaf over het complete slagveld en de tekenen zagen er goed uit. Het spel werd uitgesteld omdat besloten werd om de complete game op een nieuwe engine te laten draaien waardoor het zowaar 3D ging worden. Fans vonden het oké, dat jaartje langer wachten om een nog betere ervaring te krijgen, dat hadden ze er wel voor over. Helaas kwam die betere ervaring er nooit.

no images were found

Ook ik, als enorme Star Wars-fan, had moeite met het blijven spelen van Force Commander. Wekenlang had ik mijn geld gespaard om de game te kunnen kopen voor mijn PC en vol enthousiasme ging ik aan de slag. Tijdens de eerste missie vroeg ik het me al af. Wat was er met Force Commander gebeurd? Waarom gebeurde dit met Star Wars? De upgrade naar de 3D-engine deed de game totaal niet goed, het wist de game behoorlijk te belemmeren en haast onspeelbaar te maken. Wat als een manier werd gezien om de game naar een hoger level te brengen, haalde de game juist flink omlaag, onspeelbaar en lelijk. Force Commander zag er niet uit. Goede graphics zijn niet het belangrijkste in een game, maar slechte graphics kunnen een spel doden. Grafisch was de game als een grote blur, blokkerig en animaties waren houterig. Explosies waren niet interessant en zelfs saai.

Omgevingen kon je herkennen uit de films. Dat was tof, zo’n punt van herkenning. Helaas zagen ze er levenloos uit, waren ze kaal en voegden ze weinig toe. Sfeervolle locaties zoals Yavin IV en Endor waren niet meer dan wat kleurtjes, uitgesmeerd over betonnen ondervloeren. De units die je onder je controle had zagen eruit als degene uit de films, maar ook hier schreef je niet over naar huis. Wanneer je in bleef zoomen op een personage, iets wat de 3D-engine aan zou kunnen, veranderde je poppetje in een polygonen collage. De blauwe boxen om je personages heen (waardoor je kon zien wie wel of niet geselecteerd was) wisten een afleiding te zijn en zorgde ervoor dat je units in de verte niet goed zag en het overzicht verloor.

Nu kon dit alles nog gered worden wanneer de besturing en de cameravoering van het spel optimaal was. Het navigeren door een 3D-omgeving was natuurlijk fantastisch, maar ook hier wist de game het je flink lastig te maken. Het ging zelfs zo ver dat de camera op momenten gewoon vast kwam te zitten in de omgeving. De interface, het menu waarmee je de game kon besturen, had een derde van je scherm nodig en was grafisch afstotend. Fonts waren op momenten te groot en ook hier was het overzicht weg. Alles wat een RTS nodig had om sterk te zijn, was niet aanwezig in Force Commander. Wat was hier fout gegaan?

no images were found

Moet ik doorgaan om te bewijzen dat je Force Commander beter kunt vergeten? Ja, want Force Commander deed iets wat ik de game nooit heb vergeven. De muziek, de iconische muziek uit Star Wars, afkomstig van meester John Williams, werd hier in een techno remix aan je gepresenteerd. Jawel, techno remix. De Imperial March, misschien wel de meest bekende filmscore aller tijden, kreeg een verschrikkelijke remix. De geluidsmix was sowieso niet in orde. Blasters, dialogen, muziek, alles leek niet te passen. En dan liep het spel ook nog eens vaak vast.

Je kon Force Commander met drie anderen spelen via het internet of in een lan. Via het internet heb ik nooit een potje kunnen spelen. Niet omdat de techniek het niet deed, maar meer omdat ik nooit andere spelers vond. Typerend voor de game.

Lang was ik kwaad op Force Commander. De game wist me honderd gulden uit te geven aan een cd vol met troep, maakte een verschrikkelijke remix van de beste filmmuziek ooit en gaf gameplay waar de gemiddelde doorgetrokken drol geen kaas van had gegeten. Force Commander was een zwarte pagina in de geschiedenis van Star Wars. Begraven die game, daar naast E.T..

In samenwerking met DeathStar.nl

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.