Assetto Corsa: Competizione review

Robin trapt het gaspedaal in en probeert knappe bolides onder controle te houden in Assetto Corsa: Competizione

Geschreven door Robin Link

Als klein jongetje ging mijn hart al sneller slaan van racegames. Op mijn originele PlayStation zijn Gran Turismo, Crash Team Racing en Destruction Derby met afstand mijn meest gespeelde games. Ook de volgende generatie was het raak met Gran Turismo 3, DTM Race Driver en later Project Gotham Racing en Forza Motorsport. Een kijkje onder mijn tv-meubel leert dat ik op dit moment ook ruim de meeste racespellen van alle genres in huis heb. Kortom: ik ben een fan van racegames. Normaal gesproken maakt het met niet uit of het wat serieuzere games zijn (Gran Turismo Sport) of juist de meer arcade-achtige games (GRID of Forza Horizon bijvoorbeeld). Maar échte simulatiegames, die speel ik eigenlijk nooit. Van die games waar je, als je echt een keer te veel gas geeft, meteen verkeerd om staat. Die games worden ook meestal (in mijn beleving dan) op de PC gespeeld, met een stuurtje. Mocht je nou toch een keer met een controller willen simmen op je console, dan is er nu goed nieuws! Assetto Corsa is terug op de consoles met Assetto Corsa: Competizione. Maar kan deze game de competitie ook aan met andere racegames op de consoles? Tijd om daar achter te komen!

Assetto Corsa kwam oorspronkelijk uit op de PC en werd daar een geliefde game onder sim-racers. De game kwam ook naar de consoles, maar daar werd de game toch minder goed ontvangen. Met Competizione wordt nogmaals geprobeerd de stap naar de consoles te maken. In Competizione is alles een stuk overzichtelijker: waar in de originele Assetto Corsa nog een veelvoud aan verschillende auto’s beschikbaar was, richt Competizione zich alleen op GT3-wagens. Dat is niet zo vreemd ook, want Competizione is de officiele game van de Blancpain GT Series. Dat betekent dat alleen de 13 circuits van die serie in de game zitten. Ook zijn er dus alleen de auto’s van die serie beschikbaar.

En hoewel dat misschien saai klinkt, valt het eigenlijk wel mee. Dertien verschillende circuits is niet super veel, maar is er wel een goede selectie van toffe circuits. Ook voelt een Bentley nog wel heel anders aan dan een Ferrari, ondanks dat het allebei GT3-wagens zijn. Het grootste compliment wat ik de game kan geven, is dat het geluid werkelijkwaar fantastisch is! Mogelijk is het geluid wat in Competizione zit het beste geluid wat ik ooit in een racegame heb gehoord. De motoren klinken zo ontzettend goed en op een of andere manier klinkt het achtergrondgeluid (het publiek en de speaker) ook heel erg goed. Mijn complimenten!

Maar als die pracht voor je oren heeft geen zin als het voor geen meter rijdt. Voordat ik de handeling van de game bespreek moet ik wel de disclaimer maken dat ik de game alleen met een controller heb getest. Dit soort games speel je natuurlijk het beste met een stuurtje, maar die heb ik niet ter beschikking. En ergens is het natuurlijk zo dat de game ook goed moet spelen met een controller als je die mogelijkheid biedt (en je de game op de consoles uitbrengt). Ik ben niet geheel te spreken over de handeling van de game: in mijn ogen is het allemaal net iets te gevoelig voor de pookjes. Bovendien: de game kent zó veel opties om je controller te mappen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Het is ergens goed dat de game zo veel opties heeft (wie verwacht er nou dat je een knop moet mappen om je auto te starten?!), maar de game gooit je compleet in het diepe. Er is geen enkele manier waarop de game je handje vasthoudt en dat had ik in een game die zó uitgebreid is wel gehoopt.

Heb je het eenmaal onder controle, dan rijdt de game op zich redelijk. Wat ik zei: het is nog altijd net iets te gevoelig, maar hij rijdt op zich prima. Dat kan ik helaas niet zeggen van de graphics van de game. De game loopt op maximaal 30fps, maar ziet er echt uit alsof het een hele mooie PS3-game zou kunnen zijn. Daar had ik eigenlijk wat meer van verwacht. Zeker als de camera dan niet altijd meewerkt word ik uit de ervaring gehaald.

Voor diegene die het echt puur om het simracen gaat (het liefste nog met een stuurtje!) is Competizione echt een prima game. Hoewel de content niet super ruim is, zitten wel alle modi die je van een game verwacht er in. En heb je eenmaal de instellingen goed afgesteld, dan is het qua simulatie wel het beste wat je op de console kunt krijgen. Maar hoewel het geluid erg goed is, zitten er toch wel wat minpunten aan Competizione. De graphics vallen tegen, net als de camera die niet altijd even goed meewerkt. Ook moet je haast bekend zijn met simracen om jezelf wegwijs te kunnen maken in alle opties. Leuk voor echte puristen, maar de iets meer casual gamers zullen wat minder met de game hebben.

Geschreven door Robin Link

• Voor puristen ideaal
  • Geweldig geluid