Need for Speed: Hot Pursuit Remastered Review

Tijden veranderen; games worden steeds uitgebreider. Genres worden gecombineerd en steeds meer aspecten worden in één enkele game gestopt. Wanneer jaren na release van het origineel een titel geremastered wordt, is dan ook de vraag of de gameplay nog meekan in de huidige tijdsgeest. Ook voor Need for Speed: Hot Pursuit Remastered is dit een vraag die absoluut van toepassing is.

Bij veel raceliefhebbers vanaf 20/25 jaar zal het horen van de naam ‘Hot Pursuit’ voor warme gevoelens zorgen. Ruim twintig jaar geleden maakte Need for Speed: Hot Pursuit de gamificatie van politie-achtervolgingen groot; het vervolg dat vier jaar later verscheen deed dat nog eens dunnetjes over. De klassieker werd in 2010 volledig opnieuw ontwikkeld door Criterion, de ontwikkelaar die bekend werd met de Burnout-reeks. De game waar we het nu over hebben is daar weer een remaster van. Kortom: een remaster van de remake. Volg je ‘em nog (pun intended)?

Het enige waar het label ‘remaster’ in dit geval betrekking op heeft, is het grafische gedeelte. Van een HD ready-resolutie gaan we naar Full HD, waar op de Xbox One X en PlayStation 4 Pro ook de beeldverversing is verdubbeld van 30 naar 60 frames per seconde. Omdat de game gespeeld is op een normale PlayStation 4 kunnen we over laatstgenoemde helaas niet oordelen, maar overall ziet het geheel er aardig uit. Echter ook niet meer dan dat. De omgevingen ogen geloofwaardig, textures zijn aardig scherp en de game draait soepel, maar dat stapje extra waarop je hoopt bij een remaster is er niet. Zo ogen de omgevingen vrij statisch en is er amper verkeer op de weg naast jou en je tegenstanders. Met name dat laatste doet afbreuk aan de rest van de op zichzelf prima grafische upgrade.

Gameplay-gewijs is er dus eigenlijk helemaal niks veranderd en hebben we dus te maken met een game van tien jaar oud, oorspronkelijk verschenen voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Waar het inmiddels heel normaal is dat je een game vanuit een grote open wereld speelt, stond dat concept destijds nog in de kinderschoenen. De races die je kunt rijden kies en selecteer je vanaf een interactieve landkaart, waarbij het overigens wel optioneel is om free roam door de speelwereld heen te scheuren. Geen (bij racegames veelal flinterdun) verhaal, gewoon race kiezen en gaan. Het is lekker direct, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het toch voelt als een stapje terug.

Eenmaal bezig met een race verdwijnt dat enigszins gedateerde gevoel gelukkig als sneeuw voor de zon, want wát speelt dit spel nog altijd ontzettend lekker vlot. Wellicht is er enige gewenning nodig voor de, voor hedendaagse begrippen, enorme ‘arcady’ besturing (door simpelweg een stuurbeweging te maken kan je je wagen al in een drift krijgen), maar zodra dat in je systeem zit stuif je met het grootste gemak over de map heen. Het speelgebied is verdeeld in verschillende zones (woestijn, kustgebied, bergomgeving, dat soort categorieën) waarin je gaandeweg steeds meer races vrijspeelt. Deze zijn dan weer onderverdeeld in races waarin je speelt als politie en races waarin je ‘gewoon’ racet, en/of moet ontkomen aan de politie. Het voltooien van een evenement zorgt ervoor dat er weer één of meerdere nieuwe races unlocken, samen met (een) nieuwe auto(‘s) om je garage mee te vullen.

En zo blijf je wel een paar tiental uurtjes bezig – zeker in combinatie met de online component van de game waarbij je dezelfde soort races rijdt. Het is allemaal redelijk no-nonsense racevermaak; gewoon stuk voor stuk je races afwerken. Geen tuning, opbouw van skills of dat soort dingen, en dat is net iets wat je aan moet staan. Sommige gamers willen simpelweg meer van een game in deze tijd, maar daar mogen we gezien de origine van het spel en de relatief vriendelijke prijs van 40 euro niet al te erg over klagen. Hoewel voor dit pakket een prijs van 30 euro in mijn ogen passender was geweest – we hebben het ten slotte over een tien jaar oude game met eigenlijk alleen verbeterde graphics – doet dat niks af aan het feit dat we nog steeds te maken hebben met een sterke basis.

Is dit dan een game die aan te raden is voor iedere willekeurige raceliefhebber? Dat ligt een beetje waar je naar op zoek bent. Bij een (ongetwijfeld) toekomstige sale waarbij je deze remaster voor twee tientjes oppikt is het dat absoluut waard voor een weekendje lekker raggen. Wil je als oude liefhebber een trip down Hot Pursuit-memorylane, dan ga je hier ook prima aan je trekken komen. Verwacht je echter een game die volledig in de huidige trends mee kan, dan worden je verwachtingen niet volledig ingelost.

Review geschreven door Harmen Bootsma

• Mooie grafische upgrade, echte arcade gameplay

• Wellicht toch nog een tientje te duur voor wat je krijgt