Baldur’s Gate: Enhanced Edition Pack Review

Een hele, hele lange tijd was Baldur’s Gate net zo exclusief voor je computer als dat Minesweeper en PowerPoint dat waren. Maar tijden veranderen, want PowerPoint kan gewoon op je telefoon gebruikt worden! En daarom komt Baldur’s Gate ook gewoon naar je console.

Stel je voor. Je ouders zijn behoorlijk dood. Je bent een wees, maar wordt ingenomen door man die als je nieuwe papa gaat dienen. Maar deze wordt door een slecht persoon voor je neus ook de dood in gejaagd. Klinkt niet alleen als iemand die een tien-rittenkaart voor de psycholoog nodig heeft, maar ook als een perfect startpunt voor een grote RPG. Of misschien wel twee, zoals dit pakket bewijst. Deze ‘Enhanced Edition Pack’ combineert namelijk Baldur’s Gate en Baldur’s Gate II, inclusief alle uitbreidingen die de spellen door de jaren heen hebben gehad. En dat levert dus behoorlijk wat uren gameplay op. Maar, willen we dat wel? Want Baldur’s Gate was een gigantische titel in 1998, maar is de game in 2019 nog net zo relevant?

Sinds die originele release zijn er behoorlijk wat games geweest die leentjebuur hebben gespeeld bij Baldur’s Gate. Ja, deze titel was serieus best wel een dingetje, onderschat dat niet. Maar, waar die andere games twintig jaar de tijd hebben gehad om de ‘gebruikte elementen’ te verbeteren en moderner te maken, bleef Baldur’s Gate natuurlijk altijd een game uit 1998. Een game kan dus ineens heel ouderwets aan gaan voelen, terwijl het ooit een standaard neer heeft gezet. En je merkt dan ook dat het spel ‘een oude game’ is. Er zijn geen waypoints die zeggen waar je naar toe moet. Je boek met queesten is alles behalve overzichtelijk en NPC’s lijken allemaal familie van elkaar te zijn. De map is niet makkelijk te lezen en soms weet je gewoon niet waar je mee bezig bent. Er zijn behoorlijke stappen gezet in dit genre, dat maakt deze re-release wel duidelijk. Of zijn we gewoon enorm verwend geraakt?

Toch, als je even door probeert te zetten, blijkt het allemaal mee te vallen. De mindset moet even anders. En dan merk je dat de game stiekem gewoon nog steeds een heel sterk narratief weet te vertellen, je steeds uitdagingen en beloningen geeft, een heerlijke soundtrack heeft en combat die vandaag de dag nog best mee kan. Tijdens je avontuur, de zoektocht naar het klootzakje dat je papa-niet-papa van het leven heeft beroofd, ontmoet je vrienden die je in je party mee kunt nemen. Deze kunnen je helpen tijdens gevechten. Ook hebben ze hun eigen krachten die behoorlijk handig kunnen zijn, mits je ze goed inzet. Moet je bijvoorbeeld een slot open zien te krijgen? Dan kan het wel eens heel handig zijn om een dief bij je te hebben. Hierdoor open je nieuwe ruimtes waar je anders misschien niet kon komen (en neem je alles van waarde weer mee, uiteraard). Maar, wanneer je te veel van je party gaat verlangen kan het zo maar gebeuren dat ze boos worden en je letterlijk verlaten. Jawel, plottwist!

Dit is zo’n game waarbij het slim is om even van het begaanbare pad te gaan, om meer queesten en personages te vinden. Inclusief gevaarlijke vijanden en loot, uiteraard. In elk verborgen gaatje kan zomaar een queeste te vinden zijn, dus ontdekken is belangrijk. Hierbij kom je ook personages tegen om tegen te vechten, waarbij je je party tactisch in moet zetten om de juiste acties te kiezen. Het spel ‘gaat even op pauze’ zodat jij je personages juist kan plaatsen, aanvallen of spells kunt selecteren. Wanneer de game ‘van pauze af gaat’ zie je hoe jouw keuzes uitmonden in resultaten. Waarna het hele geval opnieuw begint. Denk bij vijanden aan groteske beesten, mystische wezens en dronken sukkels. De gevechten zijn interessant en soms behoorlijk intens. Gelukkig zijn er legio opties om de moeilijkheidsgraad aan te passen, dus nieuwkomers, wees niet bang. Er is zelfs een mode waarbij je gewoon van het verhaal kunt genieten en niet sterft. Mooie tijden, mensen. Mooie tijden. Het verhaal is namelijk toch wel hetgeen waar je hier voor komt. Hoewel het enorm ‘old-skool’ voelt op momenten, is het een sterk verteld, episch verhaal.

Heb ik de game(s) volledig uitgespeeld voor deze review? Hell no. We praten hier letterlijk over honderden uren content. Dit pakket kan je in potentie een jaar lang bezig houden. De basisgames slokken al je vrije tijd al op, de vele uitbreidingen doen daar gewoonweg nog een behoorlijke schep bovenop. Voor de prijs die je er voor mag betalen zit het op dat gebied wel goed. Ja, de game is twintig jaar oud en dat merk je soms, maar toch weten beide titels nog goed overeind te blijven. Zet even een uurtje of wat door zodat je ‘het klassieke’ door krijgt. Daar onderliggend vind je enkele van de beste RPG’s ooit. Spannender dan Minesweeper en PowerPoint gecombineerd!

• Sterk verhaal
  • Ontdekken geen voldoening
  • Honderden uren gameplay