Borderlands: The Handsome Collection Review

Het is al een hele tijd een trend om gameseries van de vorige generatie consoles op te pakken, op één schijfje samen te voegen en dan uit te brengen voor de huidige generatie consoles. Ook de Borderlands-serie komt hier niet onderuit, met als resultaat Borderlands: The Handsome Collection. Deze remaster biedt je Borderlands 2, Borderlands: The Pre-Sequel en alle DLC en uitbreidingen voor deze games; bij elkaar goed voor meer dan 100 uur aan gameplay. Gezien de hoge kwaliteit van de originele games begon ik met hoge verwachtingen aan deze prachtige collectie.

We hebben het dan wel over ‘remastered’ versies van beide titels, maar er zijn toch nog de nodige (kleine) technische mankementen aanwezig in de games. Dat zijn deels nog foutjes uit de originele games die niet zijn opgelost. Zo gebeurde het me een paar keer dat ik met mijn personage vast kwam te zitten in een level, omdat ik net in een richeltje was beland of mijn voertuig iets te schuin op een steen had geparkeerd. Dat zijn foutjes in het leveldesign die wat mij betreft wel even aangepakt hadden mogen worden. Een ander mankement is de framerate als de game in splitscreen speelt. Als de ene speler namelijk het menu opent, dan zal de framerate bij de andere speler direct een flinke daling maken. Dat hoeft geen probleem te zijn als je op een rustig punt in het level bent, maar als er nog een paar vijanden in beeld verschijnen dan wordt dit wel storend. Het zijn dit soort zaken die eigenlijk niet meer voor mogen komen en net even de glans van de games afhalen. Overigens zien de games er grafisch prima uit. The Pre-Sequel ziet er net iets strakker uit dan Borderlands 2, maar loopt ook iets minder vloeiend. Dat is wel vreemd, want met de betere hardware van de Xbox One (de versie die ik mocht spelen) had ik verwacht dat alles soepel zou lopen. Helaas zag ik dus nog regelmatig stotteringen in beeld. Niet heel storend, maar wel genoeg aanwezig om op te vallen.

Begrijp me niet verkeerd, want ik heb absoluut heel veel plezier beleefd aan The Handsome Collection! In je eentje is het al fantastisch om de absurde wereld van Borderlands te doorkruisen, maar wanneer je dit met enkele kameraden kan doen dan is het nog veel leuker. Het vraagt een beetje communicatie en teamwork, maar de ervaring is dan ook geweldig. Zeker wanneer het bijvoorbeeld lukt om samen die ene grote baas te verslaan. Of wanneer je ligt dood te bloeden op de grond en je teammaat net op tijd bij je is om je weer op de been te helpen. Het is heerlijk om samen die adrenalinerush te ervaren en de beloningen op te strijken. Kortom, ik zou bijna willen zeggen dat je deze game in co-op moet spelen om de ultieme adrenaline-rush te beleven, iets wat helemaal te danken is aan de goede opbouw van beide games. Beloningen worden op het juiste moment uitgedeeld, waardoor je altijd de neiging hebt om verder te spelen voor de volgende beloning. En als je een nieuw interessant wapen hebt gevonden dan wil je die natuurlijk ook even uitproberen. Het ‘nog 10 minuutjes en dan stop ik echt’ gevoel is zeer van toepassing op Borderlands. Gelukkig biedt The Handsome Collection genoeg content om je vele uren bezig te kunnen houden, zodat je niet snel naar de eindcredits zit te kijken.

De wereld van Borderlands is krankzinnig, maar geweldig om in rond te lopen. Het lijkt een beetje een mix van Mad Max en een western die plaatsvindt op een buitenaardse planeet. Alles en iedereen die je tegenkomt is knettergek of staat op het punt om dat te worden. De humor druipt er aan alle kanten vanaf en zorgt ervoor dat je het verhaal in de games ook echt op geen enkele manier serieus kan nemen. Overigens was ik zelf de verhaallijn in Borderlands 2 al heel snel kwijt. Daardoor was ik meer bezig met het afwerken van een lijst missies, maar dat deed absoluut geen afbreuk aan het speelplezier. Het verzamelen van loot, het uitzoeken van de juiste wapencombinatie, het verbeteren van de skills van je personage en het inzetten van die zaken om de missies tot een goed einde te brengen. Al deze gameplay-elementen vallen perfect in elkaar en zorgen ervoor dat de game je nog wel een tijdje bezig zal houden.

Borderlands: The Handsome Collection is niet de perfecte overzetting van de Borderlands-serie naar de Xbox One en PlayStation 4; daarvoor zijn er nog net teveel technische foutjes aanwezig. Toch weet het de hoge verwachtingen waar te maken, doordat het wel een hele leuke game is om te spelen. Zeker voor de liefhebbers van co-op games is dit een absolute must. Als je met een maatje (of twee, of drie) aan het spelen bent, dan vliegt de tijd voorbij en voor je het door hebt ben je al enkele uren met elkaar door de wereld van Borderlands aan het reizen.

[review pros=”+ Fantastische co-op
+ Geweldige humor
+ Veel content” cons=”- Technische foutjes” score=82]