Call of Duty: Advanced Warfare Gamescom Preview

De Call of Duty-franchise is zo vastgeroest als het maar zijn kan. Steeds krijgen we opnieuw games die vernieuwing beloven maar dat uiteindelijk toch niet geven. Activision lijkt op safe te spelen en blijft zich vasthouden aan het concept dat inmiddels miljoenen keren is verkocht. Toch, met de komst van een nieuwe ontwikkelaar, lijkt de verandering nu dan toch echt in de serie te sluipen.

Sledgehammer Games is het nieuwe wapen in de strijd die Activision voert met haar Call of Duty. De ontwikkelaar, die eerder Infinity Ward heeft geholpen met Modern Warfare 3, krijgt nu voor het eerst de druk van een totale ‘CoD’ op zich. Nieuw in de lijst met ontwikkelaars voor de franchise (naast het eerder genoemde Infinty Ward en uiteraard Treyarch) probeert Sledgehammer meteen een eigen stempel op de serie te drukken. Met Advanced Warfare slingert de ontwikkelaar de franchise de toekomst in.

Call of Duty: Advanced Warfighter speelt zich af in een tijd waarin mechanische pakken normaal zijn. Deze ‘exo-skeletten’ binden zich om je lichaam heen en verbeteren de standaard functies. Je bent sneller, springt hoger en kunt meer gewicht verplaatsen. Volgens de ontwikkelaar die ik sprak is het gebaseerd op bestaande technologie, echter met nog flink wat extra jaren doorontwikkeling er achteraan geplakt. Het pak geeft niet alleen de lichamelijke verbeteringen, ook zijn er speciale functies die jij als speler kunt gaan gebruiken.

Customisation is belangrijker en groter dan ooit in Call of Duty. Niet alleen het pak dat je draagt is compleet naar smaak aan te passen, ook de soldaat waarmee je speelt kan er zo uit zien als dat jij zelf zou willen. Hoewel het hier vooral om visuele eigenschappen draait, vinden we het aanpassen aan jouw wensen ook terug in de multiplayer van de game. Bij het creëren van je soldaat krijg je de beschikking over dertien punten die je in kan zetten om attachments voor je wapens te kopen, perks aan te zetten of om score streaks te kunnen gebruiken. Een perk kost bijvoorbeeld drie punten waardoor je er tien over blijft houden voor de rest. Je bent zo vrij om in te stellen wat jij wil, zolang je maar dertien punten gebruikt.

Zo is het belangrijk om te beslissen of je een score streak wil gebruiken. Bij het behalen van bijvoorbeeld 500 punten krijg je de mogelijkheid om een turret neer te zetten die automatisch vijanden onder vuur neemt. Echter, deze zijn ook weer aan te passen. Want waarom genoegen nemen met een turret die kogels op je tegenstanders afvuurt wanneer je ook kunt kiezen voor een turret met rocket launchers? De keuze is aan jou. Nu moet je wel meer punten halen voordat je de turret in kan zetten. Het ene vult het andere aan.

Tijdens de Gamescom stond de multiplayer van Advanced Warfighter centraal. Zo werden er vier maps getoond die stuk voor stuk een speciale functie habben. Zo kon je vechten onder de brug in San Francisco, maar moest je goed op het water letten. Wanneer een grote vloedgolf jouw kant op kwam, was het rennen of verdrinken. In een map die zich afspeelde in een gevangenis was het mogelijk om de computer te hacken waardoor er steeds lasers op je vijanden gericht werden. Niet om ze te doden, wel om constant aan te geven waar ze zaten.

Ook nam Sledgehammer de tijd om een nieuwe mode aan te kondigen in de vorm van Uplink. Een ’totaal nieuwe belevenis in multiplayer games’ waarin een drone op de map gevonden moet worden om daarna als een bal terug te gooien in je basis. Wanneer je de drone draagt kun je niet schieten. Kom je onder vuur te liggen? Paas dan de ‘bal’ naar een teamgenoot zodat jij je kill kan maken terwijl het punt veilig gesteld kan worden. Het is een compleet nieuwe mode die Halo-spelers sinds Halo 2 misschien maar al te goed kennen.

Tijdens het spelen van de multiplayer valt meteen op hoe groot de invloed van het exo-pak is dat je draagt. Zo kan het pak je onzichtbaar maken, een schild uit de arm toveren en zelfs even in de lucht blijven hoveren. Zolang je batterij vol is kun je één van deze speciale extra’s gebruiken. Je kunt dus niet onzichtbaar blijven of door de lucht blijven vliegen. Hoewel het spel nog steeds aanvoelt als Call of Duty, speelt het sneller en zorgt het voor compleet nieuwe tactieken. Helaas moet ik wel opmerken dat door deze functies, in combinatie met de jet-pack op je rug waardoor je dubbel kunt springen, het spel wel heel erg als Titanfall aan gaat voelen. En dat is een game van, juist, een ex-Call of Duty-ontwikkelaar.

Het is duidelijk dat Sledgehammer Games gaat zorgen voor een frisse wind in de Call of Duty-franchise. De multiplayer is flink op de schop genomen zonder het typische gevoel te verliezen. Het exo-skelet brengt toffe functies met zich mee en de dynamische maps ogen leuk. Toch kruipt het Titanfall-idee wel heel dicht langs de Call of Duty-naam. En dat kan niet de bedoeling zijn, toch?