Call of Duty: Advanced Warfare Review

Call of Duty: Advanced Warfare Review

Je kunt er de klok op gelijk zetten: elk jaar in november kun je een review van de nieuwste Call of Duty verwachten op GameParty. Ook dit jaar is dat niet anders en reviewen we de nieuwste Call of Duty. De serie is inmiddels op een cruciaal punt aangekomen. Nog nooit was de roep om verandering zo groot. Na het enigszins tegenvallende Call of Duty: Ghosts was het toch eigenlijk wel tijd voor een nieuwe engine. Hoewel, tegenvallend? Call of Duty: Ghosts verkocht nog steeds als een tierelier. Toch is het tijd voor een frisse wind binnen de Call of Duty-serie. Weet Sledgehammer dat te brengen?

Sledgehammer mocht al eerder samen met Infinity Ward werken aan Call of Duty: Modern Warfare 3, maar met Advanced Warfare staan ze voor het eerst op eigen benen. Zij hebben de taak gekregen om de eerste échte Call of Duty voor de volgende generatie consoles te maken. Om meteen maar met de deur in huis te vallen: Sledgdehammer is er in geslaagd om een echte next-gen Call of Duty te maken. De game ziet er werkelijk fantastisch uit, zowel tijdens de cutscenes als tijdens de gameplay zelf. De cutscenes lijken op sommige momenten wel uit een film te komen. Dit is onder andere te wijten aan de motion capturing en de stemacteurs. Kevin Spacy lijkt rechtstreeks uit House of Cards gelopen en ook de andere personages zien er fantastisch uit. Niet alleen Kevin Spacey draagt zijn steentje bij, maar ook Troy Baker (de stem van Booker Dewitt en Joel uit The Last of Us) doet mee met de nieuwste Call of Duty. Hij voorziet de hoofdpersoon van de game, Mitchell.

Mitchell is een goede kerel, maar hier gaat eigenlijk weer op waar meerdere Call of Duty’s last van hebben: de personages zijn nou ook weer niet zo goed uitgewerkt dat je er echt een band mee krijgt. Een aantal andere personages die je vaak tegenkomt in de campagne zijn allemaal redelijk geloofwaardig, maar echt heel diepgaand is het allemaal niet. De vraag is of je dat verwacht van een game in de Call of Duty-serie. Call of Duty staat namelijk voornamelijk bekend om de actie. Ook in Advanced Warfare is dat niet anders: de ongeveer zes uur durende campagne zit vol met actie en spectaculaire missies. De ene keer spring je op de snelweg van vrachtwagen naar vrachtwagen, een andere missie zit je op het puntje van je stoel terwijl je een gebouw infiltreert. En ach, ondertussen wordt de Golden Gate Bridge ook nog opgeblazen. Dat allemaal rond de jaren ’50 van de 21ste eeuw. De omgevingen zien er dus allemaal lekker futuristisch uit. Het zijn geen rare dingen voor een game uit de Call of Duty-serie. Het is alleen jammer dat een van de grote wendingen in het verhaal al zijn weggegeven in een trailer, want tsja, Kevin Spacey blijkt uiteindelijk toch niet zo fris als dat hij aan het begin lijkt…

Maar hoe speelt de nieuwe Call of Duty nou? Want fantastische graphics zijn leuk, maar wat heb je er nou aan als de gameplay niet best is? Advanced Warfare brengt in ieder geval de introductie van het Exo-skeleton. Dit futuristische pak zorgt er voor dat je een aantal snufjes tot je beschikking krijgt. Elke missie krijg je een bepaalde soort Exo-skeleton toegewezen (er zijn er in totaal drie) die weer een aantal specifieke functies heeft. Denk hierbij aan een verbeterde springkracht, een krachtige Riot Shield of een functie waarmee je de tijd een beetje kunt vertragen. Wil je dat Exo-skelton nog een beetje upgraden, dan kun je een aantal upgrade-punten verdienen. Deze punten scoor je door een aantal kill-doelen te halen, maar ook door intel te verzamelen die door de campagne verstopt zit. Dit zorgt voor net dat beetje verandering wat Call of Duty zo hard nodig had. Ook doen er een aantal nieuwe granaten hun intreden (bijvoorbeeld een granaat waarmee je vijanden kunt ‘taggen’) Verder voelt Advanced Warfare nog steeds als een échte Call of Duty. Zo loopt het allemaal hartstikke soepel en is er snelle actie.

De singleplayer-campagne van Call of Duty: Advanced Warfare zit dus prima in elkaar. Het Exo-skeleton zorgt voor wat veranderingen, maar toch blijft de game dicht bij haar roots. De verschillen in de multiplayer zijn echter wat groter. Hier merk je toch dat het Exo-skelton wat meer invloed heeft. Waar de Call of Duty-multiplayer vaak een multiplayer was die zich maar op een ‘verdieping’ van de map plaatsvond, is dat in Advanced Warfare. Door je nieuwe Exo-speeltjes kun je nu namelijk ook op plekken komen die voorheen onmogelijk te bereiken waren. Dit zorgt er voor dat de gameplay wat meer ‘verticaal’ wordt, in plaats van louter ‘horizontaal’. Ben je in een potje Domination een punt aan het veroveren, moet je nu ook oppassen dat je niet van boven wordt verrast.

Het zorgde er in ieder geval voor dat je wat anders naar de maps gaat kijken. Dat heeft Sledgehammer ook door en zijn er dus een hoop mogelijkheden om van je dubbele sprong gebruik te maken. Maps hebben wat meer hoogteverschillen. De maps zitten in mijn ogen sowieso behoorlijk goed in elkaar. Elke map heeft een aantal choke-points, en een aantal punten waar juist een sniper of juist een SMG het beste tot zijn recht komt. De eerste keer dat je een tegenstander verrast omdat je ergens van boven af komt, voelt in ieder geval heel erg lekker. Het is heel even wennen, maar na een paar uurtjes heb je helemaal door hoe je van je exo-skelet gebruik moet maken en wil je niets meer anders.

De multiplayer van Advanced Warfare maakt gebruik van het Pick 13-systeem. Misschien herken je zoiets uit Black Ops II, wat het Pick 11-systeem had. Hiermee kun je zelf je eigen klasse maken, zolang je je maar aan het totaal van 13 dingen blijft houden. Kies je voor die extra granaat of voor die extra attachment? Of weet je van jezelf dat je waarschijnlijk toch niet goed genoeg bent om die scorestreaks te halen? Dan kies je er toch lekker voor die weg te laten. In plaats van de rewards voor de scorestreaks kies je dan gewoon voor een extra granaat of toch die extra perk. De keuze is aan jou.

Nieuw is ook het loot-systeem. Er zijn meer mogelijkheden om je karakter aan te passen, maar dan moet je die nieuwe kleren voor je karakter wel eerst verdienen. Je krijgt af en toe random een kistje met loot van de game. Hier kan een nieuwe muts of bril in zitten, maar bijvoorbeeld ook een nieuw wapen of een item die je in-game kunt gebruiken. Denk hierbij aan een potje dubbele XP, of een item waarmee je in je volgende potje na 3 minuten een Care Package krijgt. Tevens zijn er nog twee nieuwe modi in Advanced Warfare. Ik ben persoonlijk niet zo’n fan van Uplink, waar je een soort bal naar je medespelers kan overgooien en je uiteindelijk die bal in het doel moet zien te krijgen. Het voelt tot nu toe een beetje raar aan, maar misschien ontwikkelt Uplink zich wel tot een favoriet van de community. Daarnaast is er nog mode genaamd Momentum. In Momentum zijn er 5 posities die je moet veroveren. Twee zijn er al voor jouw team, twee voor het andere team en eentje is er neutraal. Grijpt de tegenstander deze plek, verliest jouw team een plek, die neutraal wordt. Hierdoor verschuift de frontlinie steeds en kun je een hoop actie en een hoop kills verwachten.

Als laatste toevoeging is daar de co-op modus van Advanced Warfare: Exo Survival. Een co-op mode die ik persoonlijk wat minder vind dan de Zombie-mode in Black Ops II en de Extinction-mode in Ghosts. In Exo Survival krijg je steeds andere opdrachten voor je kiezen, van alle vijanden op de map uitroeien tot een bepaald punt op de map verdedigen. Tussen de rondes door kun je steeds betere wapens kopen. Het is een leuk tussendoortje voor als je een keer samen met je vrienden wilt spelen, maar ik denk dat je meer plezier beleeft aan de multiplayer.

Met Call of Duty: Advanced Warfare maakt de serie voor het eerst haar échte debuut op de next-gen consoles. De game is qua graphics in ieder geval ontzettend next-gen, met fantastische cutscenes als hoogtepunt. De singleplayer is opnieuw een achtbaanrit van jewelste, met het exo-skelet als leuke toevoeging. Toch blijft het verhaal en de personages nog altijd een beetje op de vlakte. Voor de multiplayer is het exo-skeleton wat belangrijker, de multiplayer voelt frisser dan ooit. De maps zijn prima in orde en de mogelijkheid om onder andere te boosten zorgt er voor dat je toch even over je tactiek moet gaan nadenken. Advanced Warfare blijft nog altijd een échte Call of Duty, maar met genoeg nieuwigheden om fans terug te laten keren!

[review pros=”+ Fantastische graphics en fantastische Kevin Spacey
+ Knalt nog altijd lekker weg
+ Exo-skelet (vooral in de multiplayer)