Company of Heroes 2: Ardenness Assault Review

Met The Western Front Armies bracht SEGA al een prima standalone multiplayer add-on uit voor Company of Heroes 2. De singeplayer gamers bleven echter een beetje beteuterd achter en moesten het doen met de bestaande campagnes in de originele game. Voor hen is er nu echter ook een mooie add-on uitgebracht onder de naam Ardenness Assault. Trek die sneeuwlaarzen dus maar weer aan en leid jouw manschappen naar de overwinning!

De singleplayer campagne in Ardenness Assault draait om de Slag om de Ardennen. Het is geen exacte beleving van de geschiedenis, maar is er wel zwaar op gebaseerd. In het kort: het Amerikaanse leger krijgt in de strenge winter na D-Day een plotselinge tegenaanval van de Duitsers te verwerken in de Belgische Ardennen. Jij staat aan de kant van de Amerikanen en moet hier op reageren. De game leidt dit mooi in met missies waarbij je niet bezig bent met het in de pan hakken van de Duitsers, maar met het evacueren van ingesloten soldaten en het begeleiden van ambulances. De sfeer staat meteen als een huis en ik kreeg echt een gevoel van medeleven met die arme drommels op mijn scherm. In de oorspronkelijke game werd de band met je soldaten al behoorlijk goed aangepakt, maar in Ardenness Assault wordt daar nog even een schepje bovenop gedaan. Dit moet ook wel, want je zult iedere soldaat hard nodig hebben in de campagne. Eenheden nemen hun opgedane ervaring mee naar volgende missies. Dat is natuurlijk mooi, want zo krijg je een sterker leger en een betere kans op het slagveld. Echter is er ook een keerzijde: gesneuvelde eenheden krijg je niet meer terug. Wees dus maar zuinig op die ervaren helden!

De campagne speel je met drie compagnies die elk een eigen specialiteit hebben: support, airborne en mechanized. Deze drie compagnies beweeg je tussen missies door als een pion over een kaart van het speelgebied. Vanuit het gebied van de geallieerden kan je aangrenzende gebieden aanvallen die in Duitse handen zijn. Het doet een beetje denken aan Risk en zorgt ervoor dat de campagne niet te statisch is. Je bent niet zomaar een lijstje missies aan het afwerken, maar echt bezig om de Duitsers uit het gebied te verjagen. Zoals eerder gezegd komen verloren eenheden niet meer terug, waardoor het mogelijk is dat je tijdens de campagne ineens een hele compagnie kwijt raakt. Dit kan betekenen dat je enkele missies verder erachter komt dat je door dat ene verlies de oorlog eigenlijk al verloren hebt. Dat is wel een beetje geniepig van het spel, want er is geen mogelijkheid om een paar missies terug te gaan in de tijd om te proberen om daar een beter resultaat te behalen. Wil je dan nog verder komen in de campagne, kan je deze beter opnieuw beginnen.

Tijdens het spelen merkte ik dat er weer veel van je tactisch inzicht wordt gevraagd door deze game. Even een frontale aanval inzetten en de Duitse troepen overrompelen is nou eenmaal geen tactiek. Daar komt ook nog eens bij dat de Fog of War een hele grote rol speelt. Je speelt immers in de Ardennen en daar zijn behoorlijk bosrijke gebieden. Als je jouw infanterie dus voorzichtig door het bos heen manoeuvreert kan het zijn dat om de hoek van die bomen ineens een aantal vijandige soldaten tevoorschijn komt. Het flanken van de vijand is daarbij de oplossing tot menig confrontatie. Ik kon dit vaak inzetten om een confrontatie tot een goed einde te brengen. Het zorgt er allemaal voor dat je tijdens een missie constant op je hoede bent en snel moet reageren op nieuwe situaties. De instapdrempel is in deze add-on daarmee wel aan de hoge kant. Nieuwe spelers doen er misschien beter aan om eerst het origineel een slinger te geven. Dan leer je beter de mogelijkheden van de verschillende eenheden kennen en krijg je een beter gevoel bij de tactieken die je kunt gebruiken. Sowieso krijg je dan ook een completer pakket voor je geld (singleplayer én multiplayer), want uiteindelijk is 30 à 40 euro voor enkel een singleplayer campagne best veel geld.

Ben je echt een singleplayer strateeg dan is Ardennes Assault naar mijn idee dat geld echter wel waard. De game weet een overtuigende sfeer neer te zetten en sinds Company of Heroes 2 heb ik niet meer zo’n band gevoeld met de soldaten op het scherm. Mogen we dit jaar geen witte Kerst verwelkomen in ons land dan, kan ik je zeker aanraden om het winterse landschap van de Ardennen uit de Tweede Wereldoorlog te bezoeken. Het is een ervaring die je nog wel even bij zal blijven.

[review pros=”+ Sterke sfeer
+ Band met soldaten
+ Goede uitdaging” cons=”- Relatief hoge aanschafprijs