De Sims 4: Aan het werk Review

De Sims 4: Aan het werk Review

Ik was tijden geleden aanwezig bij de onthulling van The Sims 4. Tijdens de EA-presentatie op de Gamescom was een groep fans ingevlogen om dit bij te mogen wonen. Ze gingen uit hun dak. De Sims hadden meer emotie, grafisch waren ze interessanter en de relaties onderling werden dieper. Ik begreep het niet. Het was hetzelfde als The Sims tijdens haar eerste deel deed. Nu, een behoorlijke tijd later, snap ik de aantrekkingskracht weer helemaal.

Hoewel The Sims 4 vooral een game is die niet ik, maar mijn vriendin speelt, is het op zijn tijd leuk om over haar schouder mee te kijken. Om een crimineel te worden werden mensen opgesloten, dingen gestolen en een slecht carrièrepad gekozen. Om Sims blij te maken werden romantische avonden gepland, bleef het huis netjes en gingen ze op tijd naar het toilet. Ook de seksuele bezigheden werden op tijd gedaan. O jaaaaaa! Maar, zoals het bij elk deel in de franchise hiervoor het geval was, bleken er al snel zaken niet aanwezig te zijn in het spel. Zaken die uiteraard door middel van uitbreidingen toegevoegd gaan worden. Ik ging aan de slag met ‘aan het werk’, de uitbreiding waarin jouw gezin daadwerkelijk de kost kan gaan verdienen.

Zoals de titel van de game al snel doet vermoeden, staat het werk van je Sim centraal in deze uitbreiding. De game voegt een waslijst aan beroepen toe aan het spel waarvan je bij drie daadwerkelijk de optie krijgt om je Sim te vergezellen tijdens een werkdag. Voordat je het weet ben je een dokter, een rechercheur of een heuse wetenschapper. Tenminste, mits je je carrière goed laat verlopen. Je bent er natuurlijk niet zomaar. Je bent niet meteen op die toppositie met dat enorme salaris. Nee, de weg daar naartoe is een lange, het is aan jou om je Sim omhoog te werken. Door te stijgen in level speel je steeds meer mogelijkheden vrij.

Stiekem werken de drie te spelen beroepen zo ongeveer hetzelfde. Tijdens de werkdag zie je een balkje, missies en een klok. Dit balkje vul je door de missies te voltooien. Bij een x-aantal punten verdien je een bronzen medaille, bij een betere score krijg je uiteraard zilver of zelfs dat felbegeerde goud. Waarom goud helemaal je doel moet zijn? Simpel, hier hangt opslag aan vast. Meer geld voor je werk en daar zegt niemand nee tegen. Zelfs jouw gekke Sims niet. Toch is dit niet altijd even makkelijk. Goud moet behaald worden binnen je werktijd. Er is dus een tijdsdruk aanwezig, terwijl je uiteraard ook de behoeftes van je Sim in de gaten moet houden. Toch klinkt het als een herhalingsoefening. Het doet veel denken aan de gameplaymechaniek uit het originele spel tijdens dates of feestjes.

Ik ben een geek. Ik hou van science fiction, fantasy en alles wat er bij komt kijken. Daarom vond ik het dan wel weer heel tof dat een wetenschapper op een hoog level een wormgat kan openen. Ineens stond ik tussen buitenaardse wezens! Het is deze humor en absurditeit die van The Sims toch steeds weer een miljoenenhit weten te maken. Ik moest er persoonlijk even om lachen. Het is zo lekker random, dat kan ik enorm waarderen. Wanneer je niet zomaar een baan wil nemen, kun je ook besluiten om een eigen baas te gaan worden en een winkel te openen. In de Magnolia Promenade staan kant en klare winkels op een leeg gebied. Daarnaast kun je uiteraard altijd uitbreiden.

Weet wel dat je behoorlijk wat centen moet hebben om een winkel te kunnen openen. Al die nieuwe meubels, aankleding en spullen om te verkopen moeten eerst gekocht worden. Het is dan ook een mooi doel om een baan te nemen om te sparen om eigen baas te worden. Of je grijpt de motherlode en casht snel in. (Zie je wat ik daar deed?) Wanneer je winkel eenmaal een feit is, is het aan jou om weer geld te verdienen. De investeringen moeten terug verdiend gaan worden. Beïnvloed klanten met leuke interacties en wijs ze altijd waar de kassa is door middel van het kassa-icoon. Katsjing! Het opzetten van een winkel is een leuke bezigheid die net wat anders is dan de basisgame. Daarnaast vond ik dit al snel interessanter dan de drie te spelen beroepen omdat hier wel nieuwe gameplay te vinden is.

Leuk, die werktijd van je Sims, maar is er ook wat nieuws te beleven in de vrije tijd? Uiteraard! Je kunt kiezen uit nieuwe hobby’s. Denk aan bakken en het maken van professionele foto’s. Deze vaardigheden kunnen los van je nieuwe beroep uitgediept worden en je kunt er zoveel tijd in gaan steken als dat je zelf zou willen. Vergeet alleen niet de nieuwe locaties ook te bezoeken; vooral het laboratorium is bij mij favoriet.

De Sims gaan aan het werk. Het is een uitbreiding die leuke, nieuwe gameplay naar de basisgame brengt, maar toch op momenten een beetje standaard aan blijft voelen. Het feit dat de beroepen steevast op elkaar lijken (en gameplay technisch lijken op iets wat al in de basisgame zat), is zonde. Er had hier veel meer in kunnen zitten wanneer de ontwikkelaar creatiever met de banen aan de slag was gegaan. Het inrichten van een winkel is wel leuk, maar de weg hier naartoe kan misschien net te lang zijn. Motherlode!

[review pros=”+ Winkel bouwen is leuk
+ Nieuwe hobby’s
+ Positief” cons=”- Beperkt