De Sims 4 Review

De Sims 4 Review

Lief dagboek. Ik ben zojuist spontaan bij oma op bezoek geweest, net als de rest van de buurt. Het was erg gezellig, tot er brand uitbrak omdat opa zijn kookkunsten niet op orde heeft. Ik natuurlijk meteen met mijn raket op de vlucht gegaan, maar karma sloeg toe en mijn raket kreeg kuren in de ruimte. Gelukkig repareerde een stel aliens het apparaat al snel. Ben net thuisgekomen en heb zware behoefte te gaan douchen en slapen, zodat ik morgen weer fris en fruitig mijn verjaardag kan vieren. Dat ik dat eergisteren ook al heb gedaan is irrelevant. Dat heeft men toch niet door. Net zoals de geheime dienst het niet door had dat ik gisteren vrolijk het systeem heb gekraakt. Van dat bedrag kan ik mooi de ingrediënten voor de taart kopen. Ik denk dat ik het feest bij iemand anders geef. Spontaan massaal het huis binnenstormen in polonaisestijl. Moet nog wel even even controleren of ze een oven hebben natuurlijk. Geen feest zonder taart. Groeten, Neil Armstrong.

Dit zou zomaar een passage uit de Sims 4 kunnen zijn, waar de wonderen de wereld nog niet uit zijn. Zoals we gewend zijn van de franchise kunnen spelers geheel een eigen verhaal creëren met behulp van bizarre voorwerpen, interactie-mogelijkheden en een gevarieerd baan aanbod. Dit betekent dat je dus gerust jouw personage Neil Armstrong kunt noemen en daarmee de ruimte in kan reizen, maar evengoed zijn oma kunt spelen als dat meer jouw ding is. Dit is dan ook precies het unieke element de Sims zo tof maakt. Het verhaal kan compleet naar eigen stijl worden gekneed. In de Sims 4 is dit aspect enorm vergroot door een verlegging van de nadruk op de levensstijl. Er zijn meer dialoogopties die Sims in bepaalde buien kunnen brengen. Zo kan een Sim zich ‘speels’ voelen door ondeugende grappen uit te halen, of zich sociaal voelen door gezellig een gesprek aan te gaan. Dit wordt verder gestrekt naar andere aspecten van het spel, zoals het uitvoeren van je baan. Terwijl je werkt kun je kiezen op welke wijze je dit wilt uitvoeren. Je kunt normaal werken, hard werken, voornamelijk met collega’s kletsen, of je meer richten op het flirten. Iedere wijze heeft een andere invloed op jouw werkprestaties en humeur. Hoewel dit meer dimensie toevoegt aan het volgen van een carrièrepad, blijft het hebben van een baan toch een enorme beperking voor mij in de Sims. Nog steeds kun je Simpersonages niet volgen naar het werk en zul je braaf moeten wachten tot ze terugkomen van het werk om het spel voort te zetten . Ik blijf wachten op die optie om kindertjes gewoon op school te volgen en volwassenen op het werk.

Nog zo’n typisch bizar element in de Sims zijn de rare namen die worden gegeven aan vrijwel alles. Dit feest begint al in het laadscherm waar activiteiten worden vermeld zoals ‘lama’s scheren’ en ‘kabouters arrangeren’. Het zijn natuurlijk slechts kleine dingetjes, maar dan wel weer precies die kleine dingen die het hem doen. Soortgelijke bizarre elementen krijgen een terugkeer door middel van het aanbod aan voorwerpen. Of je nou een pinguïnspiegel wilt of een veel te technische futuristische raket; het kan allemaal.

Zoals te verwachten van een nieuw deel heeft de Sims 4 forse grafische verbeteringen ondergaan. Met name het interface is een stuk opgeknapt, emoties zijn beter uitgewerkt en de omgeving is een stuk gedetailleerder. Dit laatste komt vooral tot recht in het create-a-sim menu dat een enorme make-over heeft ondergaan. Lichaamsvormen kunnen nu handmatig worden bijgesteld door met de muis te klikken en te slepen. Zo kunnen personages in principe precies naar eigen wens worden geschapen. Let op: in principe. Waar EA de create-a-sim feature enorm heeft verbeterd lijkt dit namelijk ten kosten te zijn gegaan van de ‘create-a-style’ optie. Het is niet langer meer mogelijk om zelf patronen te ontwerpen of alternatieve kleuren te gebruiken dan aangegeven op het standaard pallet. Dit geldt niet alleen voor het ontwerpen van kleding, maar ook voor de bouwmodus in de Sims. Voor leefstijl spelers vormt dit wellicht geen enorm obstakel, maar een groot deel van de Sims-fans (waaronder ik) zijn bouwers en customizers. Voor hen is het gebrek aan deze optie een enorm gemis. Voornamelijk de vraag waarom EA heeft besloten deze feature weg te halen knaagt aan mij. Bij de Sims 3 kon ik uren bezig zijn met het bouwen van een huis en het aanpassen van ieder bankstel en ik weet dat ik hier niet de enige was. Bij De Sims draait het juist om de mogelijkheid alles naar eigen hand te kneden, dus het is ronduit zonde dat EA hier beperkingen op heeft gelegd.

De bouwmodus is verder minder interessant geworden door de aanpassing van camerabesturing. De Sims 4 heeft een geheel nieuwe camerabesturing die, naar mijn mening, geen verbetering biedt aan de gameplay. Gelukkig wordt de mogelijkheid aangeboden de oude besturing van de Sims 3 aan te nemen, maar dat neemt niet weg dat deze een beetje stroef blijft wat hinderlijk is in bouwmodus. In deze modus wil je namelijk het liefst uitgebreid de camera kunnen draaien en in- en uitzoomen. Begrijp me niet verkeerd: deze opties zitten nog allemaal in de game. Het is echter de samenhang van de mogelijkheden die niet helemaal lekker loopt.

Een nieuwe toffe verandering aan de Sims 4 is de toevoeging van social media. Eerdere delen van de franchise hadden al een ‘community hub’ waar gebruikers eigen creaties konden uploaden en downloaden. Deze galerij is nu verder uitgebreid. Zo heeft EA Sims-uitdagingen geïntroduceerd die je kunt aannemen en waarover je direct kunt tweeten of facebooken. Deze social media updates worden in een news feed vertoond en zijn ondersteund door hashtags die de challenges aangeven. Hoewel we niet moeten vergeten dat dit een manier is van EA om meer online mentions te krijgen, voegt het ook daadwerkelijk een hoop waarde toe aan de game. Het is een leuke en toegankelijke manier om de community bij elkaar te brengen en deze is altijd belangrijk geweest voor de Sims. Een voorbeeld van een challenge is om in de create-a-sim modus een Sim te maken “die de wereld wilt overheersen”. In de bibliotheek zag ik een leuk contrast tussen de typische vampierachtige Sims en Sims die zijn gebaseerd op overduidelijke zelfverheerlijking. Wel moet het gebrek aan taalfilteroptie in deze community hub worden vermeld. Voor mij persoonlijk vormt dit geen probleem, maar het zou een jonger publiek dat geen Engels beheerst kunnen buitensluiten van een veelbelovende feature.

Hoewel de levensstijl in de Sims 4 een stuk dynamischer is geworden, blijft de reactie van de leefomgeving op een aantal spelacties beperkt. Over het algemeen reageert de omgeving proactief op de acties die jij als Sim onderneemt. Voorbeelden zijn toejuiching bij het uitblazen van kaarsjes en het luisteren naar een goed potje gitaarspel. Echter heb ik ook gevalletjes meegemaakt waarbij een reactie ontbrak, terwijl deze toch eigenlijk wel cruciaal was. Zo hielden ik en mijn partner een vechtpartijtje ergens in een museum te midden een grote groep, inclusief kinderen, zonder enige reactie te krijgen. Misschien nog bizarder is dat deze ruzie mijn partner zo kwaad maakte, dat plots het icoontje van de ringetjes verdween en we niet meer waren getrouwd. Dit zonder papierwerk of ook maar een melding. Iets wat ik wel had verwacht.

Al met al belooft de Sims 4 weer een typische, waardige Sims game te zijn in de franchise. Grafisch gezien heeft het een enorme verbetering ondergaan en de speelstijl is enorm uitgebreid. De toevoeging van social media maakt de community hechter en biedt nieuwe uitdagingen aan het spel om spelers bezig te blijven houden. Voor designers en bouwers kan het spel echter als achteruitgang worden aanschouwd. De weglating van de ‘create-a-style’ modus is een enorm en cruciaal gemis dat de bouwmodus een stuk minder interessant maakt. Mijn persoonlijke mening is dan ook dat deze liefhebbers zich nog beter kunnen bezighouden met deeltje drie, die de feature nog wel gewoon bevat.

[review pros=”+ Integratie van social media en challenges
+ Grafisch gezien een stuk mooier
+Speelstijl een stuk dynamischer” cons=”- Geen create-a-style modus meer