Dead Island 2 Preview

Dead Island 2 Preview

De vorige door Techland gemaakte Dead Island-games hadden indrukwekkende trailers, maar teleurstellende, door bugs doorwoven gameplay. De Dead Island-franchise heeft dus wat goed te maken. Of dat gaat lukken ligt in handen van de in Berlijn gebaseerde ontwikkelaar Yager.

De komische video waarmee Dead Island 2 werd aangekondigd op de E3 maakte gelijk duidelijk dat er een enorme shift gaat plaatsvinden na de vorige games. Weg is de emotionele toon. Als een ding er dik bovenop ligt is het dat Dead Island 2 focust op de fun-loving ‘DUDE DIT YOU SEE THAT?!’ kant van het zombie slachten. De apocalyps heeft ook de ‘sunshine state’ niet uit zijn greep gelaten. Californië voldoet nou niet echt aan de meeste kenmerken van een eiland, maar sinds de regering de staat in quarantaine heeft gezet zouden de bewoners zich net zo goed 300 kilometer buiten de kust kunnen bevinden. Vinden we dit erg? Natuurlijk niet! De staat is een zombie speelparadijs geworden. “Come for the sun, stay for the slaughter”. Yager doelt hiermee op een consistente op ‘fun’ gebaseerde gameplay. Met alle methodes waarmee je zombies kan afmaken is er niets wat je tegen gaat houden om je innerlijke zombie-killer de vrije loop te laten.

De switch naar de unreal 4-engine is duidelijk te merken met de demo die zelfs in pre-alfa al van het scherm knalde. In de demo bevond je je in een buitenwijk van Los Angeles met verblindend zonlicht, blauwe lucht, wuivende palmbomen en hordes zombies. Het volledige spel beperkt zich niet tot LA. Als speler krijg je ook toegang tot San Fransisco, Santa Monica, Venice beach en Hollywood. Het spel bevat nog meer locaties maar die houden Yager en Deep Silver nog even geheim. Hoe groot de kaart gaat zijn vergeleken met de vorige games is ook nog onduidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat Yager er bijzonder veel belang aan hecht om een realistische omgeving te creëren. Wanneer designers motion capture gebruiken voor katten en afreizen naar Californië om 3D beelden te maken van de lokale vegetatie, is het veilig om aan te nemen dat de kaart ook echt groots aan gaat voelen.

De game bevat vier verschillende klasses waarvan twee speelbaar waren tijdens mijn preview. De snelle en bewegelijke Runner Dani en de krachtige Beserker Ryan. Dani die met haar behendigheid makkelijk kon ontsnappen aan bedreigende situaties had duidelijk mijn voorkeur. Ryan, waarmee je zonder al te veel zorgen een leger zombies in het rond kon slingeren voelde voor mij net wat te traag en massief, maar zo heeft iedereen zijn voorkeur. Met het tonen van juist deze 2 karakters maakt Yager een duidelijk punt dat ze met de 4 klassen echt vier totaal verschillende speelstijlen gaan bieden. De overige klassen, ‘Bishop’ en ‘Hunter’, lijken iets minder extreem af te wijken als Dani en Ryan. Dus of ze werkelijk de speelvariatie zo hoog kunnen maken als ze suggereren moeten we nog zien.

Het zombie-arsenaal is in dit spel grotendeels hetzelfde gebleven. Je hebt Runners en Walkers, met pus gevulde zombies die exploderen en de grote Tanks die je als speler nauwelijks alleen aan kan. In de demo had je niet langer de precisie bij het afhakken van lichaamsdelen, jammer, maar spelers lijken wel veel terug te krijgen. De zombies hebben een betere AI gekregen waarmee ze in het bijzonderer agressief reageren op geluid. Yager claimt dat er situaties zijn waar meer als 50 zombies tegelgelijk op het scherm zijn. De liefhebbers van geweld hoeven zich dus geen zorgen te maken. De combat is nu al lekker extreem. Bij de Tank kon je zelfs in pre-alfa al duidelijk zien waar je op hem had ingehakt. Met de nieuwe gemotoriseerde wapens vliegen de lichaamsdelen en het bloed in het rond. Ook kan je voor het eerst zombies schoppen. Dit klinkt misschien niet heel indrukwekkend, maar het voelt fantastisch wanneer je als Ryan een ondode oma onderuit haalt en haar hoofd platstampt als een druif.

Co-op heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in Dead Island. In dit nieuwe deel word dit verzorgd door een ‘seamless multiplayer’ waarbij zich er maximaal acht spelers op een server bevinden. Yager noemt het al grappend s’werelds kleintse MMO. Of je deze spelers negeert, ermee samenwerkt of juist dwars gaat zitten, is helemaal aan jou. Yager wil de samenkomst van spelers stimuleren door random world events. Ze leggen ons de volgende situatie voor. Stel je ziet een helikopter crashen, daar ga je natuurlijk gelijk op af om het wrak te looten. Andere spelers en zombies zullen hier ook op af stormen. Wat doe je? Snel je er op af in de hoop er als eerste te zijn? Werk je samen om door de horde heen te vechten en deel je de loot? Of ram je met je gemodde shotgun 5000 volt hun schedel in?

De demo liet het niet zien maar er zit wel degelijk een snufje verhaal in Dead Island 2. Door Spec Ops: The Line weten we dat Yager verhalen kan vertellen, maar weten ze ook wanneer ze diepe verhalen moeten laten varen? Voor nu lijkt Dead Island 2 heel duidelijk te weten wat het is. Een op fun gefocuste zombie-killing-spree met een overvloed aan bloed, gore en ingewanden!

Er is geen twijfel dat Dead Island 2 veel potentie liet zien. Als Yager het voor elkaar krijgt de gameplay te ondersteunen met een goed verhaal en sterke humor zou het spel een definiërende titel kunnen worden voor zowel de franchise als de next-gen consoles. Laten we echter niet te vroeg juichen. Een goede demo en sterke eerste impressie zeggen niet alles. Voor het zelfde geld wordt de Dead Island traditie in stand gehouden en ontvangen we in de lente van 2015 een slecht afgewerkt spel vol bugs en met eentonige gameplay.