Doom Preview

Doom Preview

Vorig jaar had je als shooter-fan weinig te klagen. Natuurlijk was daar weer een nieuwe Call of Duty en was er ook een nieuwe Battlefield. Ben je niet zo’n fan van deze twee series, dan kon je ook nog aan de slag met onder meer een nieuwe Halo en zelfs een shooter van Nintendo: Splatoon. Nee, er valt niet heel veel te klagen voor shooter-fans. Toch is het voor sommigen nooit genoeg. Zij misten misschien wel een ‘klassieke’ shooter. Een shooter zonder al te veel poespas; gewoon lekker knallen. Als je zo’n klassieke shooter zoekt, dan kan Doom wel eens een titel zijn waar je naar uit kan kijken. Ik ging in ieder geval eens flink aan de slag met de multiplayer-beta van de game. Moet je de releasedatum van Doom groot in je agenda zetten?

Ik moet heel eerlijk toegeven: ik ben eigenlijk wel een klein beetje Call of Duty-moe aan het worden. Er zijn zo ontzettend veel wapens, modifiers en perks in deze game, dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Het is natuurlijk leuk om steeds een nieuw wapen vrij te spelen, maar uiteindelijk wil ik gewoon makkelijk een goed wapen kunnen kiezen wat bij mijn speelstijl past. Doom lijkt in ieder geval hier in te kunnen voorzien: je kunt slechts uit een aantal wapens kiezen. In deze lijst staan een aantal simpele wapens als een pistool, een sniper, een shotgun en een rocket launcher. Als je wat levels omhoog gaat speel je wel wat meer wapens vrij, maar een enorme lijst zoals in Call of Duty ga je nooit voor je kiezen krijgen.

Heb je eenmaal een wapen gekozen, dan is het tijd om het slagveld op te gaan. In de beta schotelt je twee modi voor. Allereerst is daar het alom bekende Team Deathmatch. Daarnaast is er nog een soort van variant op King of the Hill: Warpath. Er is een zone op de map die continu beweegt door de map heen. Je ziet de route van deze zone en aan jouw team de taak om deze zone te veroveren. Heb je eenmaal deze zone veroverd, dan is het de taak om deze zone zo lang mogelijk in handen te houden. Hoe langer je dat voor elkaar krijgt, hoe meer punten je scoort. Dit zorgt er voor dat er twee mogelijke tactieken zijn. Of je zoekt een goed plekje uit in de map waar je het overzicht hebt en je van een afstandje even goed deze zone onder vuur kan nemen. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om richting die zone te gaan en eens voor flink wat chaos te zorgen. In de game hadden velen in ieder geval die laatste tactiek. Gewapend met een rocket launcher wist ik ook van dichtbij eens flink huis te houden.

Wat mij het meeste opvalt in Doom is niet alleen hoe soepel de game speelt: het is ook nog eens ontzettend snel. Overal is wel actie en het duurt niet lang voordat je weer in een vuurgevecht zit. De game blijft ten alle tijdens soepel lopen en het lijkt wel alsof je continu de sprint-knop ingedrukt hebt. Waar je bij Call of Duty nog wel eens over muren heen kunt springen of zelfs over muren heen kan lopen, is er in Doom weinig poespas. Gewoon knallen, en je ziet maar of het goed komt met je. Ik vind het om heel eerlijk te zijn best wel eens lekker.

Toch zijn er een paar kleine dingetjes waar ik mijn twijfels over heb. Natuurlijk, ik heb aan het begin een betoog gehouden dat ik wel eens klaar ben met die enorme lijst aan wapens. Maar bij Doom gaat er toch iets fout met die paar wapens die er zijn: er zijn er namelijk een paar echt een stuk sterker dan de rest. Gevolg is dat eigenlijk iedereen dezelfde load-out heeft, en dus ook dezelfde speelstijl. Nee, ik hoef geen 10 verschillende snipers, maar ik vind het wel leuk als er een paar snipers in mijn team zitten, samen met een paar lui met een shotgun of een rocket launcher. Ook zijn er een aantal power-ups die je beperkt kunt inzetten, waardoor je onder meer 30 seconden lang vijanden te zien krijgt. Dit voelt dan toch een beetje aan als een half bakken perk-systeem. Dit had van mij helemaal weggelaten of juist wat beter uitgewerkt mogen worden.

Doom brengt in ieder geval weer het old-school gevoel terug op je PC of je console. Enorme snelle en soepele gameplay zorgen er voor dat je het oude Doom-gevoel weer helemaal terugkrijgt. Je health vul je ouderwets aan door groene pakketjes op te pikken. Ook Warpath weet behoorlijk te overtuigen en zorgt voor hectische gameplay. Wel moet er nog even worden gekeken naar de balans van de wapens. Deze is nog niet helemaal in orde, waardoor de game qua wapens ook vrij weinig diepgang kent. De eerste indruk van Doom is in ieder geval positief: heerlijk snelle gameplay. Wanneer kan ik weer een potje spelen?