Dragon Ball FighterZ Switch Review

De Switch is ontzettend populair, dat mag onderhand wel duidelijk zijn. Maar het is toch ook duidelijk dat de Switch minder krachtig is dan de PS4 en de Xbox One. Dat kan moeilijkheden opleveren: fans zien graag dat games ook naar de Switch komen, maar dat is lang niet altijd technisch mogelijk. Toch weten ontwikkelaars er steeds vaker een mouw aan te passen. Wel kan het dan voorkomen dat de game wat later naar de Switch komt dan naar de andere platformen. Helemaal niet erg natuurlijk, zo lang het maar een goede port is. Ook bij Dragonball Fighter Z is dat het geval. De game kwam begin dit jaar uit voor de PS4 en de Xbox One en heeft nu de overstap gemaakt naar de Switch. Wordt dit een KamehameJA?

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen en de olifant in de kamer benoemen. Waarschijnlijk vraag je je na het lezen van deze inleiding af: ziet Dragonball Fighter Z er op de Switch net zo goed uit als op de PlayStation 4 en de Xbox One. Je mag het zelf vergelijken als je het niet gelooft, maar het simpele antwoord is ja! Fighter Z ziet er op de Switch net zo goed uit als op de andere consoles. En dat is natuurlijk een groot compliment waard. Oké, de game kent natuurlijk geen fotorealistische graphics. Maar alsnog spat de actie van je scherm af: zowel als je op je televisie speelt, als wanneer je de game in handheld mode speelt. Daarnaast blijft de actie ook heerlijk soepel tijdens het spelen. Eigenlijk altijd blijft de actie op 60fps, en dat is een prestatie. Bovendien is dat ook heel erg fijn bij een fighter, op deze manier blijft actie heerlijk vloeiend en kom je goed in je combo’s.

Bij fighters is het altijd de vraag hoe toegankelijk de game is. Zeker bij een titel als Dragonball wil je eigenlijk wel dat een hoop mensen de game goed kunnen spelen. Je verwacht het misschien niet van de developer ArcSystems. Zij zitten achter wat meer ‘obscure’ titels als Bazblue en Guilty Gear. Toch blijft de game prima toegankelijk voor beginners. Zo is er de mogelijkheid om de combo’s wat te versimpelen en kun je redelijk makkelijk leren hoe je de speciale aanvallen moet uitvoeren. Een potje tegen de computer winnen moet voor de meeste gamers na wat oefening echt wel goed te doen zijn. Toch moet je niet onderschatten wat er allemaal mogelijk is in FighterZ. Zoals het bij een goede fighter hoort, is de game makkelijk op te pakken, maar moeilijk om volledig onder de knie te krijgen. Kijk maar eens naar wat andere gamers (lees: de pro’s) allemaal voor elkaar krijgen als ze tegen elkaar spelen. Niet voor niets was FighterZ de meest populaire game op EVO 2018. En ook als je online speelt wordt je bij vlagen helemaal in elkaar gemept.

Voor fans van Dragonball is de game sowieso echt een genot. Zoals ik al zei hoef je geen professionele fighter te zijn om een beetje leuk met de game te kunnen spelen. Meestal speel je drie tegen drie, waarbij je natuurlijk een team kunt samenstellen uit de meest bekende Dragonball-karakters. Tijdens de gevechten klinken de karakters net zoals in de serie en ook tijdens de speciale aanvallen worden er de hele tijd verwijzingen gemaakt naar belangrijke gebeurtenissen uit de serie. Sowieso is het erg tof om met 3 tegen 3 te vechten. Je kunt gedurende het gevecht steeds wisselen tussen je karakters of met een druk om te knop een toffe combo uitvoeren. Zoals gezegd, makkelijk om mee te beginnen, maar wil je echt de diepste combo van de game uitvoeren, dan zul je moeten oefenen.

Om fans nog meer tegemoet te komen zit er ook een story-mode in de game. Deze mode kan een aantal uurtjes plezier opleveren, maar kan af en toe ook aanvoelen als een grind. De gevechten zijn soms wel heel erg makkelijk, en zijn soms iets te talrijk voordat je echt over kunt gaan tot een volgend hoofdstuk in het verhaal. In ieder geval zal deze mode je een aantal uurtjes zoet houden. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om losse gevechten te doen en is er ook een arcade-mode waarin je een aantal gevechten achter elkaar krijgt die steeds moeilijker worden. Natuurlijk kun je ook online een potje vechten en is er daarnaast ook een tutorial-mode aanwezig waarmee je gemakkelijk je weg kunt vinden in de game. Waar ik alleen niet zo makkelijk mijn weg in kan vinden, in de menu-structuur. Hoewel, je kunt het eigenlijk geen menu noemen. Ook als je offline bent loop je namelijk rond in een soort van lobby waarin je naar alle modes kunt gaan. Een beetje onoverzichtelijk als je het mij vraagt. Je kunt er ook voor kiezen om vanuit deze lobby een meer tradioneel menu te openen, maar daar zijn extra handelingen voor nodig en ook dit menu is niet altijd even overzichtelijk.

Voor fans is Dragonball FighterZ een must-have: de game is een enorme fanservice naar deze fans en je hoeft niet eens echt een goede vechter te zijn om de game goed te kunnen spelen. Maar ook voor fans van fighters is het zeker een aanrader. De game speelt ontzettend soepel en is makkelijk op te pakken, maar uiteindelijk ook bijzonder diepgaand. Een enorm compliment mag worden gemaakt voor de ontwikkelaars: zij laten de game ook op de Switch als een zonnetje lopen!

• Loopt ook op de Switch fantastisch
  • Spat van je scherm
  • Gemakkelijk op te pakken, moeilijk te masteren