Dragon Ball XenoVerse Review

Dragon Ball XenoVerse Review

Dragon Ball Z is zoiets wat na al die jaren nog altijd leuk blijft. Er wordt wel eens gezegd dat mannen, hoe oud ze ook worden, nog altijd Dragon Ball Z blijven kijken. Dat gaat misschien wel heel ver, maar dat de serie na al die jaren nog altijd populair is kan niemand ontkennen. Dat uit zich ook in een behoorlijke serie aan games. Dragon Ball XenoVerse (let op de XV) is alweer de vijftiende titel in de serie. Voor het eerst komt Dragon Ball dan ook richting de next-gen consoles. Blijft Dragon Ball leuk, of zijn we het na vijftien delen onderhand een beetje zat?

Op het moment dat je Dragon Ball XenoVerse voor de eerste keer opstart springt meteen een van de leukste (zo niet de leukste) functie van de game in het oog. Je mag namelijk voor het eerst in de serie een eigen karakter maken. Zo kun je zelf kiezen welk ras je wilt zijn. Wil je een mens zijn, of toch liever een Majin? Verder kun je nog een Saiyan, een Namekian en een Frieza Demon zijn. Elk soort personage heeft weer zijn of haar eigen voor- en nadelen: bij bepaalde rassen maakt het zelfs nog uit of je voor een man of een vrouw kiest. Gewone mensen zijn all-rounders, terwijl een Majin-personage defensief veel sterker is.

Het is leuk om je eigen personage rond te zien lopen in de Dragon Ball Z-wereld, zeker omdat het personage wat je maakt natuurlijk helemaal in de stijl van de anime past. Als jouw personage naast Goku staat, lijkt het alsof dat personage al jaren meegaat in de serie. Dit betekent wel dat je niet helemaal los kan gaan met het maken van een karakter: het moet natuurlijk wel binnen de stijl van Dragon Ball Z blijven. Toch is er nog genoeg te kiezen om je personage helemaal eigen te maken. Altijd al mee willen doen met Dragon Ball Z? Dan is dit je kans. Het is alleen wel jammer dat je tijdens de cutscenes een beetje het stemmenwerk (en zo nu en dan überhaupt de praatanimaties!) mist. Dit haalt je toch een beetje uit de sfeer van de serie.

XenoVerse wil niet alleen een fighter zijn, maar ook een RPG (en in een heel klein beetje een MMORPG). Allereerst zijn menus bijna helemaal afgeschaft en moet je je wijs zien te maken door een centrale hub. Vanuit daar ga je quests aan en kom je verder in het verhaal. Verder kun je natuurlijk een los gevecht opstarten, een online gevecht spelen en nieuwe items voor je personage kopen. Jammer is wel dat deze centrale plaats een beetje leeg en kaal aanvoelt. Er lopen een paar NPC’s rond, maar daar word je ook niet heel vrolijk van. Daarnaast zijn de laadtijden tussen de drie gedeeltes van de hub ronduit storend. Als ik kijk wat ontwikkelaars tegenwoordig uit de consoles weten te persen qua open werelden, had het in XenoVerse een stuk beter gekund. Zo nu en dan lopen er ook online spelers rond in deze hub die je ook zou kunnen uitdagen, maar dit werkt lang niet altijd goed. Ook de communicatie en verbinding met die andere spelers loopt behoorlijk moeizaam. Een gemiste kans, want de centrale hub had wel wat leven in de brouwerij kunnen brengen!

Het RPG-gedeelte lijkt in eerste instantie goed uitgewerkt. Op een hoop manieren kun je je personages gaan verbeteren en langzamerhand maak je je personage steeds sterker. Kies je voor een personage die aanvallend heel erg sterk is, of kies je in eerste instantie voor de verdediging? Echter, hoe verder je in de game komt, hoe moeilijker het wordt om even sterk als je tegenstander te zijn. Hier komt het meest verevelende aspect van RPG’s om de hoek kijken: grinden. En dat doe je een hoop om sterker te worden. Gelukkig is het vechten zelf wel erg interessant. Als je wel eens een Dragon Ball Z-game hebt gespeeld weet je waarschijnlijk wel wat je moet verwachten: een hoop flitsende gevechten, waarbij je elkaar van dichtbij in elkaar kan slaan, maar ook van afstand kunt bekogelen. Je moet een balans zien te vinden tussen aanvallen, verdedigen en voldoende stamina over zien te houden. Het speelt in ieder geval lekker weg, zoals je dat van een Dragon Ball Z-game gewend ben.

De eerste Dragon Ball Z-game op de next-gen consoles is zeker geen flop geworden. Het belangrijkste is dat de gameplay nog altijd als een huis staat. Het blijft leuk om Goku onder je knoppen te hebben en daarmee een tegenstander compleet in elkaar te meppen. Ook het is heel erg tof dat je voor het eerst een eigen karakter kan maken. Het is alleen jammer dat de game ook een aantal ‘net niet’ momenten kent. Het RPG-gedeelte van de game is tof uitgewerkt, maar het is jammer dat je om sterk genoeg te worden behoorlijk wat moet grinden. Ook werkt de central hub nog niet helemaal zoals het eigenlijk zou moeten. Dit is jammer, want anders had Dragon Ball XenoVerse een topscore gehad.

[review pros=”+ Gevechten zijn tof
+ Maak je eigen karakter
+ Alles past precies in de typische Dragon Ball-stijl” cons=”- Behoorlijk veel grinden