Endless Legend Preview

Endless Legend Preview

De term 4X was nieuw voor mij toen ik begon aan de vroege versie van Endless Legend. Al snel kwam ik erachter dat 4X een subgenre in het strategiegenre is en dat het staat voor Explore, Expand, Exploit en Exterminate. De turnbased strategietitel Endless Legend is gebaseerd op deze handelingen en geeft je de mogelijkheid om ze tot uiting te brengen in nieuwe werelden. Het was aan mij om te bepalen of de game de potentie heeft om hier straks ook in te excelleren.

Zoals gezegd speelde ik een vroege versie, die nu ook via Steam aan te schaffen is, maar dit zag er al bijzonder goed uit! Met alle grafische opties op standje extreem is het een waar kleurenspektakel dat van je beeldscherm afspat. Helemaal ingezoomd zie je bloemen meewiegen met de wind, komen de nodige lichteffecten mooi tot hun recht en bewegen jouw eenheden zich vloeiend over het speelveld. Alles is geheel uit verhouding, maar toch past het perfect bij elkaar. De sfeer van de wereld wordt overtuigend neergezet, mede door de zeer minimaal aanwezige interface. Je kunt je aandacht volledig richten op het speelveld. In het begin kan dit nogal overweldigend aanvoelen voor de beginnende speler, maar de meeste opties zitten gelukkig niet ver weg. Na een paar spelbeurten klik je dan ook gemakkelijk door de interface heen om nieuwe eenheden te trainen of jouw nederzetting uit te breiden. Het in en uit zoomen in de wereld gaat tijdens het spelen ook bijzonder vloeiend, waardoor je snel kan schakelen tussen een overzichtskaart, een close-up view en alles daar tussen in.

Ook in turnbased games wordt weleens een robbertje gevochten en in Endless Legend is dat niet anders. Als je in een gevechtssituatie terecht komt wordt het speelveld verkleind tot het slagveld van enkele vakken groot. Daar kan je dan jouw eenheden op hun plek zetten en aangeven welke vijandelijke eenheid ze aan moeten vallen. De tegenstander doet hetzelfde en als jullie beide klaar zijn kan het gevecht beginnen. Is die eerste beurt voorbij dan kan je jouw eenheden verplaatsen en eventueel een andere vijand aan laten vallen. Dit gaat zo door totdat één van de twee partijen heeft gewonnen. Klinkt vrij simpel en dat is het ook. Geen geavanceerde instellingen of diepgravende tactieken, maar simpelweg je mannetjes op de juiste plek zetten en de juiste tegenstander aan laten vallen. Ben je op zoek naar meer tactische mogelijkheden dan lijkt Endless Legend niet jouw game te worden. Heb je juist helemaal geen zin in deze opties dan is er ook de mogelijkheid om de uitkomst door de computer te laten berekenen.

Mijn eerste ervaring met Endless Legend geeft me het idee dat het een hele toegankelijke game gaat worden. Je hoeft geen expert in het genre te zijn om hiermee over weg te kunnen, ook nieuwe spelers zullen dit snel op kunnen pakken om hun eerste stap te kunnen zetten in de prachtige wereld van Endless Legend. Begin je een nieuw spel dan zal het spel je direct op weg helpen door doelen te stellen, zodat je niet compleet losgelaten wordt. Het staat je vrij om deze doelen te volgen of te negeren, maar als beginner is het wel aan te raden om deze niet compleet links te laten liggen. Naast het feit dat ze je een richting geven, werken ze ook als een vorm van tutorial. Al spelenderwijs leert de game je zo wat je allemaal kunt doen en hoe je de game uiteindelijk met een overwinning af kunt sluiten. De beginnende speler wordt dus netjes begeleidt, maar als je wat langer speelt zal je merken dat er ook de mogelijkheid is om je meer te verdiepen in verschillende tactieken en andere mogelijkheden die de game je te bieden heeft.

De versie die ik speelde kende enkel de mogelijkheid om de singleplayer te spelen, maar uiteindelijk zal het ook mogelijk zijn om deze game in multiplayer te spelen. Het is nog even de vraag hoe dit in de praktijk zal werken, want we hebben wel te maken met een turnbased game. Niemand zit erop te wachten om telkens lang te moeten wachten tot de tegenstander een keer een zet zal doen. Gezien de ervaring van de ontwikkelaar met het genre verwacht ik dat ze dit wel goed op zullen lossen, zodat je straks ook online nieuwe werelden kunt gaan ontdekken en andere rassen kunt gaan domineren.

Deze vroege versie van Endless Legend heeft me positief weten te verrassen. De manier hoe de tutorial in de game is verwerkt laat zien dat er goed over is nagedacht, maar vooral de nu al prachtige graphics deden me even met grote ogen naar mijn pc-scherm staren. Alles bij elkaar is er wel nog genoeg werk voor de ontwikkelaars, maar deze eerste indrukt belooft veel goeds voor de definitieve versie. Ik ga hem vanaf nu extra goed in de gaten houden.