De Tweede Wereldoorlog is een tijdperk dat enkele jaren geleden een inspiratiebron was voor vele tientallen games, met name shooters. Ook Enemy Front is een First Person Shooter die zich afspeelt in deze tijd. Op de Gamescom speelde de ontwikkelaar een missie uit de game en zag ik dat het een behoorlijk pittig spelletje gaat worden. De vraag is echter of het ook een leuk spelletje gaat worden.
Ik dacht persoonlijk dat de fase van de Tweede Wereldoorlog games ondertussen wel was afgelopen, maar de ontwikkelaars van Enemy Front denken daar anders over. Zij zetten hun game gewoon midden in deze setting en plaatsen de speler in de huid van een journalist. “Een journalist in de oorlog? Wat suf!”, hoor ik je denken. Dat was ook mijn eerste gedachte, maar het blijkt dat deze journalist zich heeft aangesloten bij het verzet. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je alleen maar bezig bent met het schrijven van verhaaltjes en het stiekem drukken van een verzetskrant. Je mag namelijk ook gewoon het nodige wapentuig oppakken om het de Duitsers zo moeilijk mogelijk te maken. Dat is ook eigenlijk de essentie van de game: schieten. Tijdens de demo probeerden de ontwikkelaars te laten zien dat het niet zomaar een first person shooter is, maar als je er goed naar kijkt is het dat gewoon wel. Tijdens missies krijg je opdrachten die te maken hebben met het verhaal. Zo was het bij de demo de bedoeling om informatie te stelen uit een huis. Dit kan je sneaky doen, maar uiteindelijk zal je jezelf toch terugvinden tegenover een overmacht aan Duitse soldaten en is het knallen, knallen en nog eens knallen. Dat hoeft absoluut niet slecht te zijn, maar de game weet zich zo ook niet echt te onderscheiden van de grote horde Tweede Wereldoorlog shooters die we al hebben gezien.
De CryEngine is op dit moment een populaire engine om nieuwe games op te laten draaien. Ook Enemy Front gebruikt deze motor en dat is goed te zien aan de graphics. De omgeving ziet er behoorlijk goed uit en animaties worden vlot getoond. Het is niet het grafische geweld dat we ondertussen bijna gewend zijn van de next-gen titels, maar het ziet er ook zeker niet slecht uit. De omgeving heeft vele interactieve elementen die je kunt gebruiken tijdens het voltooien van jouw missie. Zo werd in de demo getoond hoe de speler een vrachtwagen van een heuvel af duwde, zodat die richting een dorp rolde. Vanaf een afstand schoot de speler daarna de truck kapot, zodat die met veel kabaal ontplofte en alle aandacht trok van de bezetters van het dorp. Zo zitten er meer interactieve elementen in de game waar je als speler gebruik van kunt maken. Dit is nooit verplicht, maar ergens voelde de truc met de vrachtwagen wel als een verplicht nummertje. Ik had het idee dat het spel je met zachte hand wel wil dwingen om deze actie uit te voeren, maar dat was maar een gevoel dat ik had. Vraag blijft natuurlijk in hoeverre dit verder in de game aanwezig zal zijn, maar dat heb ik niet kunnen zien.
De speler die de live-demonstratie gaf had er duidelijk moeite mee, want hij is zeker vijf keer dood gegaan tijdens het half uurtje dat ik de game gepresenteerd kreeg. Dit gaf hem echter wel de mogelijkheid om te laten zien dat je écht de missie kan spelen zoals jij dat wilt. Zo koos hij er een keer voor om als een ware Rambo het dorp in te rennen en alles kapot te schieten wat hij onderweg tegenkwam. De tweede keer koos hij ervoor om naar een huis te sneaken waar een sniper te vinden was. Met die sniper kon hij vanaf een afstandje dood en verderf zaaien om zo de weg vrij te maken. Helaas wisten de tegenstanders hem snel te vinden (hij had zich verstopt op de zolder van een huis) waarna hij al snel een kogel in zijn achterhoofd had zitten en weer opnieuw mocht beginnen. De laatste keer gebruikte hij een combinatie van verschillende speelstijlen en ik verwacht dat dit in het hele spel de beste manier is. Eerst het terrein verkennen (wat je heel goed kunt doen met de verrekijker die in de game zit) en dan voorzichtig de verschillende soldaten uitschakelen. Tijdens de demonstratie bleek dit de winnende combinatie.
Na de demonstratie heb ik gemengde gevoelens over Enemy Front. Op het eerste gezicht ziet het er uit als een hele vermakelijke shooter met prima graphics en een sterke AI. Als ik echter verder kijk, dan zitten er weinig elementen in de game die Enemy Front weten te onderscheiden van andere WO2-shooters. Natuurlijk zit er een leuke twist aan het verhaal, maar of dat genoeg is om een plekje te verdienen tussen de toppers in het genre… Ik vraag het me af.