Far Cry 5 Gamescom Preview

Far Cry 5

8.4

Far Cry 5 Gamescom Preview

Far Cry 5 Gamescom Preview

De setting van Far Cry weet de gemoederen altijd behoorlijk bezig te houden. Van de moderne tijd tot helemaal terug naar de pre-historie, Far Cry doet het allemaal. Toch is de moderne tijd de favoriet voor Ubisoft en leek Primal niet meer dan een uitstapje. De geruchten gingen eerst dat Far Cry 5 zich in het wilde westen zou gaan afspelen. Dat gerucht bleek niet waar te zijn. Wel is het zo dat de game zich in Amerika afspeelt. En als je dan toch in Duitsland op de Gamescom bent, kun je net zo goed een bezoekje brengen aan het Amerika van Far Cry 5!

Vooral Far Cry 3 en 4 stonden bekend om een exotische setting en een compleet gestoorde bad guy. Ik had persoonlijk wat meer met het tropische eiland en Vaas uit 3, dan met de Himalaya en Pagan Min, maar ieder zijn of haar eigen smaak. De setting in Far Cry 5 is wat minder exotisch. We reizen in dit deel af naar Montana in de Verenigde Staten. Alsnog een prachtige omgeving bij vlagen, met een hoop groen en glooiende heuvels. Hope County, waar de game om even precies te zijn zich afspeelt, lijkt op het eerste oog een rustig dorpje. Daar is echter niets van waar, want opnieuw doet er een gestoorde bad guy de intrede.

Je hebt de trailer van Far Cry 5 misschien wel eens gezien, waarin de bad guy zich voorstelt. Hij vraagt iedereen om hem vader te noemen. Deze vader heet Joseph Seed en is de leider van een gevaarlijke sekte. Deze sekte gelooft dat het einde nabij is en dat verlossing alleen mogelijk is door het pad van Seed te volgen. Mocht je geen zin hebben in het geleuter van deze sekte, dan heb je echter wel pech. Deze groepering houdt namelijk Hope Country volledig in zijn greep. Diegenen die niet willen luisteren naar Seed, moeten maar voelen. Daar is waar de speler in actie komt, want de sherrif van Hope County is het helemaal beu dat Seed en zijn sekte maar steeds hun gang kunnen gaan. Jij als speler wordt gevraagd of jij een legertje opstandelingen bij elkaar kunt rapen en een einde kunt maken aan het gezag van Seed.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie niet echt enthousiast was over de setting van Far Cry 5. Voor mij draaiden deel 3 en deel 4 om een hoop chaos veroorzaken, terwijl je ondertussen genoot van de compleet gestoorde vijand en de setting. Montana spreekt mij niet zo heel erg aan en de setting lijkt behoorlijk naargeestig te zijn. Dat laatste lijkt op basis van mijn speelsessie ook te kloppen, het is echt niet leuk om in Montana te zijn en Seed is echt een complete wacko. Maar het sfeertje wist mij te pakken, zeker in samenspel met de gameplay.

Want als je heel eerlijk bent, de combinatie van Montana en een sekte-leider die een vreemd geloof heeft klinkt eigenlijk wel als het stereotype redneck plezier. Ik kan bevestigen dat de gameplay daar ook in meegaat. Natuurlijk is er ook een hoop schietplezier, maar in de tijd dat ik aan de slag ging met de game heb ik ook onder meer in vrachtwagens en vliegtuigen gezeten. Typisch Far Cry dus. De tegenstanders wisten ook een behoorlijk gevecht met mij aan te gaan, met het schietplezier zit het dus wel weer goed.

Maar in dat typische Far Cry zit ook wel weer een valkuil voor Ubisoft. Leuk namelijk dat de game weer lekker vertrouwd aanvoelt, maar is er wel voldoende nieuw in de game? Aan het begin van de demo kon ik in ieder geval het nieuwe companion-systeem uitproberen. Hieruit kun je een buddy kiezen die jou helpt in de game. Zo kun je kiezen voor een sniper of iemand met een vliegtuig die je vanuit de lucht dekking geeft. Zelf koos ik voor hond Boomer. Boomer kan vijanden spotten en aanvallen. Ook kan Boomer wapens voor je halen. Een ideale kompaan dus. Leuk dat dit geïntroduceerd wordt natuurlijk, maar revolutionair is het zeker niet. En dan nog zo’n andere typische valkuil voor open-wereld spellen. Technisch was Far Cry 5 namelijk nog niet helemaal in orde. Zo kakte de framerate een aantal keer in. Ook lijkt de draw distance nog niet helemaal goed te zijn. In een missie moest ik vanuit de lucht een konvooi aanvallen. Ik zag de marker verplaatsen, maar ik moest echt heel laag gaan vliegen om de konvooi ook daadwerkelijk in beeld te krijgen. De game komt pas begin 2018 uit, dus Ubisoft heeft nog even tijd. Maar duidelijk is dat er nog wel wat werk aan de winkel is.

De typische gameplay van Far Cry is altijd tof, dat is wel gebleken in de afgelopen delen van de serie. In Far Cry 5 krijgen we een nieuwe toffe setting en een nieuwe gevaarlijk bad-guy voor onze kiezen. Maar de vraag is of er nog heel veel nieuws gedaan wordt door Ubisoft. Voorlopig heb ik op het companion-systeem na weinig nieuws gezien. Far Cry 5 biedt dus weer een hoop bekende gameplay en toffe knal-actie. Wel lijkt er voorlopig weinig nieuws onder de zon.