FIFA 14 Gamescom Preview

FIFA 14 Gamescom Preview

In deze tijd is het onmogelijk te bedenken dat er een jaar gaat zijn waarin FIFA niet uit zal komen. De serie, die inmiddels eenentwintig jaar mee gaat en behoorlijk wat iteraties heeft gekregen, blijft zichzelf maar vernieuwen. Dit jaar gaat EA Sports zelfs zo ver dat er niet één maar twee versies van FIFA 14 in de winkels komen te liggen.

Waar FIFA vroeger ‘een voetbalspelletje’ was, staat de serie inmiddels op de koppositie van de digitale sport. FIFA, er is geen betere. Waar jarenlang Pro Evolution Soccer met kop en schouders boven de game van EA uit wist te komen, heeft EA Sports er alles aan gedaan om standaard met 1 – 0 voor te staan. Elk jaar vliegt de game miljoenen keren over de balie. Het moet voor het team ontwikkelaars steeds moeilijker worden om de game keer op keer te verbeteren. Op een gegeven moment heb je de perfecte voetbalsim wel gecreëerd, nietwaar? Met dit idee bezocht ik Electronic Arts tijdens de Gamescom om de volgende twee versies van FIFA 14 te zien. Weet EA wederom te innoveren of bouwen ze vooral verder op dat wat al in FIFA 13 te vinden was?

Ik hoor het je vragen. Twee versies van FIFA 14? Heb ik iets gemist? Misschien wel. FIFA 14 verschijnt binnenkort op de huidige generatie spelcomputers zoals je dat van de serie verwacht. Daarnaast verschijnt er een versie op de PlayStation 4 en Xbox One, een versie die niet zomaar een grafische update heeft gehad maar ook op een compleet nieuwe engine draait. En dat maakt nu net het verschil, die keuze die EA heeft gemaakt (in plaats van de makkelijke weg kiezen), brengt FIFA 14 op de volgende generatie naar een hoger niveau.

Op de PlayStation 3 en Xbox 360 verschijnt FIFA 14 zoals je dat gewend bent. De footie brengt uiteraard vernieuwde opties en strijkt foutjes uit het vorige deel glad. Ik heb één potje gespeeld op de PlayStation 3 en dat voelde heerlijk vertrouwd. De actie liep op een realistisch tempo, spelers leken in conditie te zijn en zo op het eerste gezicht is er grafisch geen gigantische stap gezet. Logisch natuurlijk wanneer een game elk jaar opnieuw moet verschijnen. Maar het is ook niet erg. FIFA 14 is de FIFA waarbij spelers over gaan stappen naar een versie op de volgende generatie consoles. Hoe tof de game ook is op de Xbox 360 of PlayStation 3, de versies op de Xbox One en PlayStation 4 trekken de aandacht. En niet onterecht.

De volgende generatie brengt het voetbal op een nieuwe manier. Natuurlijk, het spelletje is niet anders. De persoon met de meeste doelpunten wint de match, een verkeerde tackle kan resulteren in een gele of rode kaart en buitenspel is buitenspel. Waar je zou denken dat EA Sports de makkelijke manier zou hebben gekozen door de versie voor de huidige generatie grafisch een oppoetsbeurt te geven, is de ontwikkelaar hier compleet door het dak gegaan. Natuurlijk, grafisch oogt de game stukken scherper, maar het zijn vooral de voetballers zelf die er flink op vooruit gaan.

Ik doel niet eens op gezichten die beter lijken op de menselijke tegenhangers. Ik heb net zoveel verstand en kennis van voetbal als de gemiddelde Duitsers van de Engelse taal. Dat de personages sprekend lijken moet ik dan maar geloven. Interessanter vond ik echter de manier waarop de nieuwe Ignite-engine zorgt voor betere animaties. De beelden lopen niet alleen soepeler, personages op het voetbalveld moeten hun eerste animatie ook eerst afmaken om de volgende te starten. Rennen en ineens draaien is er dus niet meer bij. Je voetballer moet snelheid terugnemen nadat hij de draai kan maken. Een bal aannemen om hem meteen verder te schieten behoort ook tot het verleden. De bal moet eerst goed neerkomen voor de voeten voordat een goed gerichte trap gemaakt kan worden.

Maar wat de volgende generatie ook kan betekenen voor de game, iets waar ik zeer van onder de indruk was, is de sfeer om het voetballen heen. Niet alleen is het geluid uit het publiek prominenter aanwezig, het publiek zelf lijkt ook te leven. Eindelijk zitten er volledige driedimensionale, geanimeerde toeschouwers op de stoelen. Bij een goal staan ze allen op, vliegen de armen de lucht in en schreeuwen ze van geluk. Wanneer je het één keer ziet wil je niet meer terug naar het 2D-publiek uit vorige delen. Het wist mij te pakken. Eindelijk was er een echte sfeer aanwezig in een dergelijke game. Ik speelde deze versie op de Xbox One, mocht je dat willen weten.

FIFA 14 op de huidige generatie gaat een sterke titel worden maar de ogen zijn gericht op de versie voor de next-gens. Op de PlayStation 4 en Xbox One lijkt EA Sports helemaal los te gaan en laten ze een compleet nieuwe engine los op het oude, vertrouwde spelletje. Het brengt niet alleen het digitale voetbal naar een nieuw niveau, het zorgt ervoor dat het deel boven zichzelf uit gaat stijgen. Letterlijk en figuurlijk.