Game of Thrones: Episode 3 – The Sword in the Darkness Review

De mensen bij Telltale hebben de franchises voor het uitzoeken. Waar eerder al games rondom Back to the Future, The Walking Dead en Jurassic Park uitgegeven werden, is het nu de beurt aan misschien wel de meest populaire tv-serie van het moment. Met Game of Thrones levert de ontwikkelaar wederom een episodische game af, bestaande uit verschillende afleveringen. Met het briljante The Walking Dead in het geheugen begon ik aan de derde episode van het spel der tronen. Pas op, ik ga spoilers voor de eerste twee afleveringen geven in deze recensie!

Het einde van de eerste episode bracht ons de brute moord op Lord Ethan. De jonge Lord werd middels een messteek in zijn keel snel om het leven gebracht. In aflevering twee zagen we de gevolgen hiervan. Schildknaap Gared Tuttle was onderweg naar The Wall om zich daar bij The Night’s Watch te voegen, Mira Forrester speelde een gevaarlijk spel in King’s Landing om zo haar familie veilig te stellen en in het verre Yunkai zagen we de avonturen van Asher Forrester. Hij leefde zijn leven als een huursoldaat, nog niet wetende wat hem te wachten stond. Episode één was er om het verhaal op te zetten, in episode twee werd de start versneld en in episode drie begint het spel echt interessant te worden.

De langzame opbouw die het spel kent lijkt in de derde episode haar weerga niet te kennen. De keuzes die je gemaakt hebt blijken nu relevanter dan ooit. De gemoederen lopen hoog op wanneer een keuze uit een eerdere episode je nu achterna komt. Zo is Mira redelijk de lul wanneer je ervoor gekozen hebt om met Tyrion Lannister een dialoog aan te gaan in eerdere delen. De keuzes die je daar wist te maken hebben nu een grote invloed op haar verhaal. Het verhaal rondom Mira is dan misschien ook het meest complexe. Ze woont in King’s Landing, de plek waar niets makkelijk is. Toch hebben de overige personages dit deel een grotere aanwezigheid en een belangrijkere inbreng. Het verhaal begint op stoom te raken en daar worden we heel blij van.

Natuurlijk worden er nog geen conclusies getrokken tijdens het spelen, daar zijn we nog veel te vroeg voor in deze derde episode. Toch besluipt je tijdens het spelen het gevoel dat er iets groters staat te gebeuren. En of dit het verhaal ten goede komt, dat is nog maar de vraag. Het kan alle kanten nog op gaan. De opbouw voor de volgende episodes druipt van je scherm, zo zul je snel met Asher een zeer belangrijke keuze moeten maken waarvan je waarschijnlijk pas in latere episodes de consequenties gaat merken. Beter dan de vorige twee delen weet The Sword in the Darkness de losse verhalen op een sterke manier met elkaar te verweven.

Wat de sfeer betreft; dat zit nog steeds helemaal goed. Telltale gebruikt opnieuw een grafische stijl die inmiddels ‘typisch Telltale’ genoemd mag worden. De game is cell-shaded (vergelijkbaar met The Walking Dead), waarbij vooral achtergronden zeer pittoresk in beeld gebracht worden. Personages op de voorgrond zijn scherp terwijl de achtergrond wat vager is. Het brengt een sterk en mooi contrast door de hele game met zich mee. Je hebt voldoende tijd om naar die achtergronden te kijken. Verwacht dan ook niet dat Game of Thrones een actievere game is; dat is het niet.

De episode lijkt te weten dat ‘ie redelijk in het midden van het verhaal zit. En net als bij een goed toneelstuk of een trilogy in de bioscoop, is het midden het meest spannende, grauwe en duistere gedeelte van het verhaal. Zo ook hier. Het is dan ook aan te raden je gedachten er goed bij te houden en nooit even je ogen van het scherm te halen. Elk moment kan het kwaad toeslaan, je weet alleen niet in de vorm van wie of wat. Het leven in Kings’s Landing is gevaarlijk, helemaal wanneer je je inlaat met de Lannisters. Daarnaast weet dit derde deel je op momenten te shockeren. Spelers die door Ironrath heen zijn gelopen weten meteen waar ik het over heb. Het verhaal verliest zijn momentum nergens en ik durf zelfs te stellen dat de kwaliteit van het verhaal in dit gedeelte van het spel op hetzelfde niveau ligt als dat van de tv-serie.

Toch, het belangrijkste aspect van The Sword in the Darkness is dat het een sterke middelweg heeft gevonden tussen de beste aspecten uit de eerste twee episodes. Je voelt nu nog beter hoe kwetsbaar de personages zijn, zonder dat je je ooit ten dode opgeschreven voelt. Toch weet je dat je nooit in de positie komt waarop je veilig bent. Het land is gevaarlijk, de mensen om je heen nog gevaarlijker. Daarnaast is het verhaal sneller, interessanter en weet het de pluspunten uit episode twee op dit gebied te overtreffen.

Game of Thrones: Episode 3 – The Sword in the Darkness is met kop en schouders boven de vorige twee delen uitgestegen. Met dit derde deel laat Telltale weten dat ze de franchise onder de knie hebben en zelfs de grootste fans van Game of Thrones kunnen shockeren en verrassen. Ik kan niet wachten op het vervolg. En dat is het grootste compliment dat er is.

[review pros=”+ Verhaal duidelijk interessanter
+ Tempo ligt hoger
+ Keuzes krijgen eindelijk consequenties” cons=”- Visuele foutjes