GameParty Top 10 2013, nummer één!

GameParty Top 10 2013, nummer één!

Het is bijna tijd om over te gaan naar 2014. Het jaar waarin de next-gen oorlog begon komt tot een einde. 2013, een tijd waarin bijzonder veel hoogstaande games het licht hebben gezien, zal de boeken in gaan als een van de beste gamejaren tot op heden! Wij kijken terug op de tien beste releases van het afgelopen jaar.

Er zijn weinig games die zo’n grote hype met zich meebrachten als dat het geval was rondom Grand Theft Auto V. Gamers schreeuwden al maanden om de titel, winkels openden midden in de nacht en het aantal ziekmeldingen op scholen was nog nooit zo hoog. En het was het allemaal waard. Grand Theft Auto V heeft dan ook de nummer één positie in de top tien beste games van het afgelopen jaar dubbel en dwars verdiend.

Grand Theft Auto is zo’n serie waar je niet omheen kunt en waarbij je, bij het horen van de titel alleen al, een hoge verwachting schept voor jezelf. Rockstar heeft dit bewezen op het moment dat het de game officieel aankondigde. Met niets meer dan een grote groene V wist het Twitter lam te leggen en dagen aan een stuk trending te blijven op het sociale platform. Hoe kan het dat Rockstar dit steeds voor elkaar krijgt? Met een simpel plaatje barst de gekte los, enkele trailers later is de hype groter dan ooit. Als we naar het verleden kijken zien we eigenlijk ook wel dat de ontvangst onder de gamers geheel terecht is. GTA en Rockstar staan voor kwaliteit. Kwaliteit die ook in deze nieuwe Grand Theft Auto centraal stond.

Het plot waar de game om draait raakt de grens van dat wat mogelijk is aan. Natuurlijk is GTA V een videogame waarin de wetten gecreëerd zijn door Rockstar. Hierdoor wisselen de verhalende missies elkaar in een rap tempo af. Politieke moorden met een grote achtervolging door de politie zijn niets vergeleken het infiltreren van een vliegtuig… terwijl het in de lucht hangt. Wat het plausibel maakt zijn de drie hoofdpersonen. Deze zijn zo bijzonder goed geschreven dat ze meer zijn dan je zoveelste speelbare character. Ze hebben allen hun eigen drijfveren, persoonlijkheid en ego. De manier waarop Rockstar de relatie tussen deze drie mannen (waarbij Trevor snel mijn favoriet wist te worden) in het verhaal terug laat komen is sterk en onderhoudend. Missies zijn dan ook toegespitst op het personage dat je op dat moment speelt, al kun je wanneer jij dat wilt on-the-fly wisselen met een ander character om zijn verhaal te spelen. Deze missies staan niet los van elkaar, wanneer je bijvoorbeeld met Franklin iets flikt kan dit gevolgen hebben voor Michael.



Hoewel het verhaal, net als de personages, een groot onderdeel is van de game, is het belangrijkste toch nog steeds de wereld en het plezier dat je erin kunt beleven. Los Santos, gebaseerd op Los Angeles, weet een fijne mix te bieden tussen bewoonde gebieden, grote open plekken in het bos, bergen en militaire basissen. Omdat we het over een deel in de GTA-franchise hebben, was het mogelijk om te gaan en te staan waar jij wilde. Nooit eerder zagen we een digitale wereld zo tot leven komen. Hier is natuurlijk meer voor nodig dan genoeg asfalt en diverse wagens om erover te kunnen scheuren. Grand Theft Auto was een prachtige, zwart-komische visie van Rockstar waarin kritiek geleverd wordt op de post-economische wereld van Amerika. Overal druipt de satire vanaf. Van de programma’s op tv, de bekende personen, de politiek en de mensen in de middenklasse. Stuk voor stuk werden ze in de game besproken en ontsprongen ze niet aan de harde pen van de scriptschrijvers. Daarnaast was ook de game-industrie niet veilig. Een bepaalde militaire lineaire shooter kwam er bijvoorbeeld niet heelhuids vanaf. Maar daar bleef het niet bij. Mensen staan in de rij voor de nieuwe telefoon genaamd iFruit, struinen het sociale medium LifeInvader af en Weazel News is de perfecte parodie op Fox. Verwaarloosbaar? Misschien, maar het zorgde er wel voor dat de stad niet alleen een stukje digitaal racegebied is, het zorgt ervoor dat de stad leeft.

Veel spelers hebben vele uren in de wereld van Grand Theft Auto V doorgebracht, misschien staat de teller nu nog steeds niet op de honderd procent. Een reden hiervoor kan zomaar zijn omdat je nog meer uren in Grand Theft Auto Online hebt gestoken. Hoewel deze online variant van de game een twijfelachtige start beleefde waarbij servers het niet deden, spelers hun personages kwijt konden raken en lag zorgde voor onspeelbare momenten, lijkt het nu te draaien als een zonnetje. Spelers spelen met vrienden in de grote open wereld en beleven een compleet nieuw verhaal. De vrijheid uit de singleplayer is online goed voelbaar. Doe wat je wilt, wanneer je het wilt en met wie je dat zou willen. Een bank overvallen met je vrienden? Doe het vooral. Een deathmatch? Geen probleem.



Met de recentelijke toevoeging van de creator-tool is het zelfs mogelijk om je eigen missies te bedenken en te verwezenlijken in de game. Een simpele uitbreiding op al die toffe content die er al was die ervoor kan zorgen dat de game oneindig speelbaar is. Het plezier druipt van je scherm wanneer jij als politie een vriend van je van de weg probeert te beuken. Of wanneer je met een motor van een berg af springt om in de lucht je parachute open te trekken. Of wat te denken van tikkertje met vliegtuigen? We hebben het allemaal voorbij zien komen.

Met beloofde extra (gratis) content in de toekomst en verhalende singleplayer-updates is Rockstar goed bezig om de titel langer dan welke GTA ook leuk te houden. En dat verdient een titel als GTA V. Een titel die verkooprecords wist te breken, een titel die bij iedereen in de smaak viel maar vooral die titel die de beste game van het jaar is volgens ons. Rockstar, bedankt.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.