God of War Collection Review

God of War Collection Review

De PlayStation 2 kwam met de eerste God of War-games en deze zijn inmiddels echte klassiekers te noemen. Het laatste avontuur van Kratos viel wat tegen in God of War: Ascension maar nu is er de God of War Collection voor de PlayStation Vita, een collectie die de eerste twee delen speelbaar maakt op de draagbare PlayStation.

In de tijd van de PlayStation 2 hebben een aantal goede exclusives zich geïntroduceerd. Deze mochten later in de vorm van een HD-remake hun ding opnieuw doen op de PlayStation 3. Hierdoor konden we ook op die consoles met helden als Jak & Daxter en Sly aan de slag, iets wat erg leuk was. Inmiddels zijn daar al trilogieën van op de PlayStation Vita verschenen. Nu krijgen we de eerste twee delen uit de God of War-serie in deze collectie.

In God of War speel je de Griekse God Kratos. Na het verlies van zijn vrouw en kinderen is hij veranderd in een moordlustige God die iedereen op zijn pad afmaakt op een ondenkbaar gruwelijke wijze. In de God of War-games wordt dan ook ieder wezen uit de Griekse mythologie op ondenkbaar brute wijze afgeslacht door de God. Kratos beschikt over spectaculaire wapens zoals de Barbarian Hammer, de Blades of Chaos en quick time events om vijanden op een nog bloederige manier een kopje kleiner te maken. Naast het creëren van constante bloedbaden heeft de ontwikkelaar ook een aantal puzzeltjes in de game gezet. Denk hierbij aan verschuifbare objecten of hendels die in een bepaalde volgorde werken. Hierdoor brengt de game de nodige afwisseling na het constante geslacht van vijanden.

Natuurlijk weten de gamers die een God of War-game gespeeld hebben maar al te goed hoe de kwaliteit is van de games. Maar is deze kwaliteit hetzelfde op de PlayStation Vita? Om maar gelijk antwoord te geven op de vraag: Nee. Bij de ontwikkeling van de PlayStation Vita-port hebben ze duidelijk steken laten vallen. Natuurlijk is de basis nog altijd erg sterk en is het leuk om de games te kunnen spelen op een mobiel apparaat, maar het ziet er niet allemaal even goed uit. De resolutie waarop de games draaien is behoorlijk laag en dit merk je direct aan de graphics. Andere games voor de handheld van Sony laten zien dat het apparaat tot veel meer in staat is dan wat de God of War Collection laat zien. Het is ook pijnlijk om te zien dat ook de framerate vooralsnog niet perfect is. Vaak krijgt de game op de Vita dipjes te verwerken wat storend is, zeker wanneer er met wat extra optimalisatie geen problemen geweest zouden zijn.

Het is vooral bij de eerste God of War waar ik even moest bedenken dat ik niet op een PSP speelde maar op een Vita. De tweede God of War is wel iets beter qua graphics maar kwam niet in de buurt van de werkelijke kracht waarover het apparaat beschikt. Erg jammer want met mooiere games maak je de handheld natuurlijk wel aantrekkelijker. Ook bij deel twee zag ik dat de game een aantal keer niet soepel doorliep en de framerate even een dipje kreeg. Dit was vaak het geval wanneer er een aantal vijanden om je heen staan. De Vita zou dit zonder problemen aan moeten kunnen, maar helaas hebben ze steken laten vallen tijdens de ontwikkeling.

Gelukkig zijn er ook pluspunten te noemen zoals de besturing. De bediening van de vorige games is op de Vita wat lastiger omdat de handheld geen triggers heeft en de analoge sticks niet ingedrukt kunnen worden. Dit hebben ze goed aangepakt. Bij de meeste ports is namelijk het achterste touchpad van de Vita niet opgedeeld in verschillende vakjes maar een hele knop wat vaak zorgt voor gepriegel. Doordat het wel zo is bij God of War Collection kan je sneller kisten openen en hendels vastpakken. Met behulp van de touchscreen aan de voorkant ontketen je de ‘Rage of the Gods’ en kan je wapens wisselen. Hiermee heeft men een erg goede oplossing gevonden voor de besturing op de PlayStation Vita.

De release van God of War is al een tijdje geleden. De game verscheen origineel al in 2005. Echter weten de eerste twee delen zich nog prima staande te houden. De games voelen eigenlijk niet gedateerd aan en het is ook zeker geen straf om de games te spelen op de PlayStation Vita. Kratos is nog steeds dezelfde moordlustige God en dat is zeer vermakelijk. Het is daarom erg jammer dat de graphics en de framerate niet Vita waardig zijn. De besturing is wel goed opgelost waardoor Kratos makkelijk door de game beweegt en voor grote slachtpartijen zorgt.

[review pros=”+ Spelen op een mobiel apparaat
+ Besturing is goed opgelost
+ Kratos is back!” cons=”- Graphics en framerate drama