Halo Wars 2: Awakening the Nightmare Gamescom Preview

Je hebt first party games die door de hele wereld aanbeden worden, zoals Halo, maar er zijn ook titels als Halo Wars die slechts een niche héél gelukkig maakte. Qua verkopen was het dan ook niet al te denderend, maar Microsoft is goed voor haar fans: er kwam een Halo Wars 2. En zoals iedere game die de Amerikaanse gigant uitbrengt, wordt ook deze na launch goed ondersteund. Op 26 september komt de nieuwste expansion Awakening the Nightmare uit en wij hebben ‘m alvast mogen zien.

Het Halo-universum is en blijft natuurlijk uitermate geschikt om uit te diepen door middel van het vertellen van nieuwe verhalen. Ten opzichte van de allereerste Halo voor de originele Xbox zijn we al heel wat wijzer over het verhaal rondom de Master Chief, Forerunners, Covenant, Flood en ga zo nog maar even door. Met name door alle verschenen boeken, comics en ook series, maar de basis ligt natuurlijk bij de verhaalvertelling in de games. Waar in het RTS-genre normaliter verreweg het populairst is om in multiplayer-vorm gespeeld te worden, focust Awakening the Nightmare juist op het verder uitbreiden van de verhalende gebeurtenissen in het Halo-Universum. De aankomende uitbreiding voegt een nieuwe campagne toe waarin je The Banished onder de knoppen krijgt en meemaakt hoe zij zich heen knokken door hardnekkige aanvallen van The Flood. Qua totale lengte zal het iets minder lang duren eer je er doorheen bent dan bij de standaard campagne en er zijn ook minder missies aanwezig, al duren de nieuwe missies wel langer om te voltooien dan in de initiële verhalende stand.

Tijdens de presentatie die wij te zien kregen draaide de game op een resolutie van 4K en met name in het kleurgebruik was dat enorm goed te merken. De ontwikkelaar verklaarde al dat er met dank aan de kracht van de Xbox One X meer mogelijk is op grafisch gebied dan ze hadden kunnen dromen en inderdaad; alles oogde stukken scherper en de kleuren waren zo fel dat ze bijna pijn deden aan je ogen. Al blijft dat natuurlijk, zeker in een RTS-titel, bijzaak. Gameplay blijft koning.

Wat dat betreft lijkt er op Awakening the Nightmare weinig aan te merken te zijn. De gameplay staat al als een huis en je kent het spreekwoord: never change a winning team. De game loopt buttersmooth en speelt misschien nog wel soepeler dan eerder al het geval was. Ook qua variatie in gameplay ga je erop vooruit, want de uitbreiding brengt de nieuwe gamemode Terminus Firefight met zich mee. Hierin speel je, naar keuze solo of in coöp, met je Leaders tegen een oneindig aantal waves vijanden. Nu we het trouwens over Leaders hebben: je kunt in Awakening the Nightmare met twee nieuwe aan de slag; Pavium en Voridus. En om het verhaal maar gelijk compleet te maken wat nieuwe content betreft: ook eigenaars van Halo Wars 2 die niet van plan zijn om Awakening the Nightmare te kopen, kunnen uitkijken naar nieuwe content. Voor iedereen die het spel in bezit heeft, zullen namelijk vanaf de release twee nieuwe multiplayermaps te downloaden zijn.

Het is jammer dat we niet de gelegenheid hebben gekregen om zelf met Awakening the Nightmare aan de slag te gaan, want aan de hand van een playthrough en uitleg door een (door het lawaai overigens niet al te best verstaanbare) developer is het een stuk lastiger om een voorlopig oordeel te vellen. Wat we in ieder geval nu weten is dat Microsoft zich er niet met een kinderachtig stukje extra content vanaf wil maken en deze uitbreiding zeer serieus neemt. Het ziet er solide uit en vooral het spelen met The Banished zal voor veel gamers de reden zijn om uit te kijken naar Awakening the Nightmare. Nog maar een maandje, dan kunnen we er thuis mee aan de slag en geven we je ons definitieve oordeel.