Helldivers Review

Helldivers Review

Wat als je als soldaat je planeet wil verdedigen? Wat als je de Melkweg moet bevrijden van buitenaardse vijanden? Precies, dan join je de ‘Helldivers’-eenheid. Pak je wapen, kies je hulpmiddelen en reis af naar verschillende planeten in deze game die, niet geheel ontoevallig, naar deze elite eenheid is vernoemd.

Wanneer de game begint word je wakker gemaakt door een robot. Je ligt nog te slapen in het ruimteschip. Zucht. De robot begeleid je door een tutorial zodat je de controls van de game weet. De tutorial brengt de standaard zaken naar voren als schieten, commando’s en granaten gooien. Natuurlijk doorloop je dit met gemak en je kan snel verder.

Wanner je verder loopt leert de robot hoe je moet kruipen en sprinten. Vooral het kruipen is handig zodat je vijandelijk en vriendschappelijk vuur kan ontwijken. Ook zitten er airstrikes en extra munities in de game, deze zijn op te roepen door commando’s op de D-pad. Helldivers bevat zelfs een neutronenbom die je kan opvragen bij je luchtmacht. Er zijn verschillende soorten planeten die allemaal een ander landschap hebben. De besturing is vrij simpel, je loopt met de linkerstick en richt met je rechterstick. Vervolgens schiet je met R2 en dit alles speelt zich af met een top-down view.

Er komen niet veel games uit die zo goed en leuk zijn én een top-down-shooter zijn. Helldivers brengt allerlei missies met zich mee en omdat er verschillende planeten zijn voelt het ook niet repetitief aan. Het doel van Helldivers is het uitroeien van vijandige aliensoorten en het brengen van vrede en democratie. Een beetje een saai doel misschien, maar je doet het voor je eigen hacje, dus vooruit dan maar.

Om nog even terug te komen op de besturing: je kan de gevoeligheid van het richten niet aanpassen. Hierdoor kan het soms lastig zijn om de kritieke lichaamsdelen van je vijand onder vuur te nemen. Natuurlijk is dit aan het begin niet erg want dan zijn je vijanden nog niet krachtig, maar later in de game kan dit nog wel eens een probleem zijn. Je wapens werken met laserviziers waardoor je letterlijk om de borstkas van je tegenstander dient te richten om een one-shot-kill te maken, en je vijanden staan niet stil. De game is aardig pittig als je het op een hogere moeilijkheidsgraad zet, vooral het halen van een honderd procent ‘accuracy’ met een machinegeweer is een uitdaging omdat deze een terugslag heeft en dus zorgt dat de kogels overal heen vliegen.

Het is jammer dat Helldivers niet echt origineel is. Het type missies die in de game zitten hebben we al vaker gezien in andere games. Denk aan nesten opblazen van alienrassen, terminals hacken of ophalen van pakketjes. Ook de aliens zelf zijn niet origineel te noemen. Op dit vlak had Arrowhead Game Studios veel beter kunnen scoren, want hoewel goed gejat vaak beter is dan slecht bedacht, moet er wel degelijk iets van jezelf zijn en dat zie ik hier niet echt in. Om maar een game te pakken waarmee je Helldivers zou kunnen vergelijken: XCOM. Als hier een beter voorbeeld aan genomen was zou de game op sommige vlakken ongetwijfeld beter scoren. Zoals bij XCOM kan je hier onderzoeksmonsters verzamelen, maar het heeft geen boeiende functie en dat is jammer.

Waar de game dan weer wel in opvalt zijn de graphics. Ijzige landschappen, laserflitsen en stofstormen zien er allemaal simpel maar erg mooi uit. De ontwikkelaars hebben bewust niet veel extra’s toegevoegd aan de landschappen zodat de kern van de gameplay lekker naar voren wordt geschoven en dat is wat mij betreft een goede zet! Het is heerlijk om te schieten op aliens en een neutronenbom te planten. En dan ben ik nog niet eens begonnen over een turret die je kan oproepen om voor jou te schieten. Echter moet je hiervoor wel uitkijken want jij kan ook geraakt worden. De oplossing? Gewoon gaan liggen!

Helldivers kent een co-op modus voor vier spelers die zich via drop-in snel bij jou kunnen voegen. Persoonlijk vind ik het jammer dat er niet meer van zulke games uitkomen. De top-down shooter is tegenwoordig naar de achtergrond geschoven terwijl Alien Swarm en Dead Nation uit 2010 toch wel leuke games waren.

Of Helldivers op basis van mijn ervaring een must-have is? Nope, niet direct. De game doet veel dingen goed zoals een goed werkende besturing, genoeg afwisseling in wapens, armor en missies, het ziet er goed uit en heeft een sterke gameplaybasis. Maar dan zijn er ook nog de nodige zaken zie Arrowhead Game Studios laat vallen. Als je het leuk vind om twin-stick shooters te spelen en je bent fan van sci-fi dan is Helldivers zeker je game! Ben je daar geen fan van maar wil je het wel eens proberen dan kan je altijd nog naar Dead Nation gaan. Echter vind ik Helldivers stiekem wel verslavender. Je wilt steeds een level verder spelen, oke nog ééntje dan… Oh ik heb nog tijd laat ik nog snel even een level spelen en voor je het weet ben je te laat voor je afspraak of vergeet je je avondeten. En Dead Nation heeft geen miniguns en UAV’s. Binnenkort maar eens Helldivers streamen?

[review pros=”+ Besturing werkt goed
+ Mooie graphics en landschappen
+ Co-op