Hoe staat het eigenlijk met de nieuwe Unreal Tournament?

Hoe staat het eigenlijk met de nieuwe Unreal Tournament?

In maart maakte ik mijn eerste frags in een vroege versie van de nieuwe Unreal Tournament en merkte ik dat het weer net zo speelt als vroeger. De game is op dit moment volop in ontwikkeling en er verschijnen dan ook regelmatig nieuwe updates. Aangezien we nu een half jaar verder zijn vond ik het wel een goed moment om de game opnieuw te bekijken en te zien wat de huidige stand van zaken is.

Bij het opstarten van Unreal Tournament valt meteen op dat de interface flink is aangepakt in de afgelopen maanden. Het ziet er veel strakker uit en heeft meer inhoud gekregen. Geen ouderwets menuutje meer in de vorm van een rij opties, maar mooie duidelijke banners die laten zien wat er te kiezen is. Ik had meteen het gevoel dat de game hiermee een flinke stap vooruit heeft gemaakt en dat ik een volwaardige game in handen had. Dat komt ook doordat de content is uitgebreid en er nu meer opties beschikbaar zijn. Naast het spelen van een match (offline of online) kan je nu ook meekijken met live online matches of oude matches terugkijken. Een interessante optie, want het geeft je de mogelijkheid om tactieken van andere spelers te leren. Dat kan soms best handig zijn om te ontdekken wat bijvoorbeeld de beste looppaden zijn in een level.

Het aantal levels dat is gepimpt met mooie textures valt me nog wel een beetje tegen. Een half jaar geleden introduceerde Epic het eerste level met hoge resolutie textures en belichting, maar daar is het tot nu toe bij gebleven. De overige levels zien er nu wel al iets strakker uit dan zes maanden geleden, maar hebben nog steeds het stempel ‘work-in-progress’. Dat wil overigens niet zeggen dat het slechte levels zijn, in tegendeel. De meeste zijn nu al een genot om in te spelen. Ik ben vooral positief verrast door het level CTF-Lance waarbij een groot zwembad in het midden van het level een belangrijke rol speelt. Dat zorgt voor een hele leuke twist, omdat je in het water langzamer beweegt en een beetje gewichtsloos bent. Naast de nieuwe levels zijn er ook weer oude bekende maps te vinden, waarbij Facing Worlds er voor mij toch wel uitspringt. Dit is de halve asteroïde met aan beide kanten van het level een grote toren. Het is één van de klassiekers van de originele Unreal Tournament en ik kan niet wachten om dat level met verbeterde textures te kunnen spelen!





Ben je nog een volledige nieuweling bij Unreal Tournament dan hoef je jezelf niet meer in het diepe te storten. Er zijn verschillende video-tutorials aanwezig die je de basis uitleggen van de game. Interessanter is de training area waar je oefenpotjes kan doen met en tegen bots. Hierbij is het niet alleen zaak om de match te winnen, maar moet je ook proberen om zoveel mogelijk munten te verzamelen. Die zijn door het level verspreid en vaak op lastige plekken te vinden. Ook voor de meer ervaren spelers kan het daardoor interessant zijn om die potjes te spelen en te proberen om al die munten te verzamelen. Met het toevoegen van de video’s en de training laat Epic zien dat ze met deze nieuwe Unreal Tournament niet alleen de hardcore gamers willen bereiken, maar dat ze ook de nieuwe spelers willen verwelkomen. Dat kan ik alleen maar toejuichen, want er is nu waarschijnlijk een hele generatie die nog nooit een Unreal Tournament game heeft gespeeld. En je merkt al snel dat het toch even anders speelt dan de gemiddelde Call of Duty of Battlefield.

Het speelt wel gewoon al heel erg lekker. Het is de snelle directe actie zoals we dat van Unreal Tournament gewend zijn. De meeste levels hebben heel weinig plekjes om echt goed te kunnen campen, dus je wordt gewoon gedwongen om rond te gaan rennen. De aanwezige speelmodes zijn verder nog niet bijzonder en gewoon wat gewend zijn. Denk aan Deathmatch, Team Deathmatch en Capture the Flag. Wat wel nieuw is, is de optie om die modi te spelen met meer spelers dan normaal. Je kunt dan met maximaal 20 spelers tegelijk spelen, terwijl je normaal gesproken gelimiteerd bent tot ongeveer 10 spelers, afhankelijk van het level en de speelmodus. Nu we wat verder in de ontwikkeling zijn merkte ik ook dat er langzaam aan meer gamers online te vinden zijn. Het is natuurlijk nog steeds geen grote drukte op de servers, maar voor een pre-alpha versie is het opmerkelijk dat er bijna altijd wel online matches te vinden zijn. Hopelijk zet die stijgende lijn voort de komende tijd.

De basis van de game staat als een huis, maar stiekem had ik gehoopt dat er op dit moment in de ontwikkeling al meer maps te vinden zouden zijn met hoge resolutie textures. Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat de ontwikkelaars zich eerst richten op de opzet en de indeling. Dat is ook te merken als je gaat spelen, want de levels zijn nu al van behoorlijk hoge kwaliteit. De bijdrage van de community lijkt ook nog op een laag pitje te staan (de marketplace is verdacht leeg), maar hopelijk kunnen we daar de komende maanden meer van gaan verwachten. Zowel in kwantiteit als in kwaliteit.

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.