Inazuma Eleven 3: Bomb Blast Review

Inazuma Eleven 3: Bomb Blast Review

Van een game die met een mierzoet lied begint over vriendschap en samenzijn, krijg ik meestal gelijk de kriebels. Dat gevoel werd echter al heel snel weggenomen door het filmpje dat daarna werd getoond. Hierin ontmoeten we een aantal helden uit de game die met de meest fantastische en magische bewegingen een goal scoren. Juist, voetbal. Dat is waar deze game om draait. Je verwacht het niet helemaal, maar toch verraad de titel van deze game dat het om voetbal gaat. Het voetbal dat ik zelf speelde was nooit magisch, dus ik hoopte het met deze game een beetje goed te kunnen maken.

Je speelt niet alleen maar wedstrijden in Inazuma Eleven, het is in de basis gewoon een Japanse RPG. Je dwaalt dus door de wereld, hebt beschikking over een heel assortiment aan voorwerpen en probeert zoveel mogelijk up te levellen. Belangrijkste om in de gaten te houden is uiteraard je gezondheid (FP) en je technische punten (TP). Je TP zijn erg belangrijk aangezien je daar je speciale bewegingen mee kunt uitvoeren, die cruciaal kunnen zijn in het winnen van een wedstrijd. Als je inderdaad wint krijg je weer extra vriendschapspunten die je speler ook weer beter maken. Zoals we gewend zijn van RPG gaat alles om het upgraden van je karakter en/of je team. En in Inzuma Eleven kun je op deze manier steeds meer en betere spelers werven voor je elftal.

Voetbalwedstrijden worden onderverdeeld in korte gevechten, waar je bijvoorbeeld moet proberen om de eerste goal te scoren of juist defensief de bal moet stoppen. Deze kleinere wedstrijden/gevechten zijn erg nuttig om snel up te levellen. De grotere wedstrijden zijn veel tactischer en hier zul je veel meer je speciale moves moeten laten zien om vat te houden op de wedstrijd. Je speelt deze speciale moves vrij gedurende het verloop van de game, maar je kan ze ook kopen en zelfs vinden. Dit vind ik persoonlijk het leukste van deze game en houd het speelbaar voor mij. Het ziet er goed uit en bij sommige moves krijg je een scripted filmpje waardoor je weer even het gevoel krijgt dat je in een awesome tekenfilm zit.

Helaas had dit bij mij tot uitwerking dat de normale stukken in de game, dus het doorlopen van de game zonder een wedstrijd te spelen, nogal saai werden. Het zoeken naar objecten en jezelf proberen up te levellen, voelde als een noodzakelijk kwaad in plaats van een leuke speurtocht naar manieren om beter te worden. Ik leefde volledig naar een wedstrijd toe en had gehoopt dat de gameverdeling hierin beter was. Meer voetbal dan RPG dus. Ook het toevoegen van spelers aan je team had ietwat beter gekund. Ik had nu meer het gevoel spelers in mijn team te hebben waarvan ik eigenlijk niet wist wat ze precies konden. Door deopeningsscène met dat mierzoete nummer over vriendschap had ik gehoopt dat het daar meer op gespitst was. Helaas was dat niet (altijd) het geval.

Ook de besturing in deze game vond ik wat minder. Ik ben nog een beetje van de oude stempel en gebruik graag de D-pad en alle knoppen die ter beschikking zijn. De voetbalwedstrijden kun je echter alleen met de touchscreen spelen, dat vond ik niet altijd handig. Ik heb ook dikke vingers dus ik zit mezelf vaak in de weg. Ook is de game wel erg lang. Je speelt uiteindelijk voor de wereldtitel en daar moet je natuurlijk wel even wat voor doen, maar door alle side-quests en de soms langdradige en onbeduidende verhaallijn mis ik af en toe de snelheid die het toch wel nodig heeft. Desondanks ziet de game er goed uit, zijn de graphics van goede kwaliteit en dat mis ik bij veel andere 3DS-games. De wedstrijden verliepen wel vlot en de speciale moves waren ook super. Dat maakte een hoop goed.

Toch kan ik Inazuma Eleven 3 toch niet een heel goed cijfer geven. De langdradigheid brak mij op een gegeven moment op en ik moest mij er echt toe zetten om het te spelen. Geluk was dat ik dan vaak voor een wedstrijd zat die ik weer moet spelen en het dan toch weer tof vond. Japanse RPG games zijn vaak in de basis al een beetje vreemd. Als je dat in je achterhoofd houdt en je bent een Pokémon, Dragonball Z én voetbalfan, is deze game toch de moeite waard.

[review pros=”+ Grafisch prima
+ Voetbal en magie” cons=”- Erg langdradig
– Besturing niet altijd handig” score=65]