Jett Rocket II: The Wrath Of Taikai Review

Jett Rocket, deze tautologische held heeft na zijn avontuur op de Wii een nieuwe game. Ditmaal op de 3DS, namelijk Jett Rocket II: The Wrath Of Taikai. Het is een lekker simpele old-school platform game die zijn levels varieert van 2D naar 3D. Het geeft (letterlijk) een extra dimensie aan de gameplay, maar toch speelde het niet erg fijntjes. De intro van de game word episch gepresenteerd, toch verlies je al snel de hoge verwachtingen.

De stem in de intro lijkt een beetje op die van Peter Cullen (de stem van Optimus Prime). En samen met het coole filmpje dat getoond wordt, krijg je een spannende eerste indruk van de game. De presentatie is dus goed te noemen en je karakter is een stoere, gekuifde, identificeerbare Jan Modaal waar je al snel sympathie voor krijgt. Toch ebt de anticipatie langzaam weg bij aanvang van de game. Ik kreeg al snel de indruk dat de epische intro van de game een compensatie is van waar het in de game aan schort: inlevingsgevoel. Normaliter ga ik niet zo mee in een verhaal, maar bij deze game word het wel zo gepresenteerd en maakt ‘ie het daarna niet waar. Jammer dat dat dan de eerste indruk is die je van een nieuwe game hebt.

De simpelheid van de game geeft je een retro-gevoel. Het deed mij een beetje een Sonic op de Game Gear van Sega denken. Jett kan net als Sonic enkel springen en een rollende aanval doen. Maar Jett onderscheidt zich van onze blauwe egel door het gebruik van zijn jetpack. Overal in de levels kun je een jetpack gebruiken om zo op de hoger gelegen gedeelten te komen, of om over grotere vlaktes te komen zonder gepakt te worden door rondrennende vijanden. Helaas is de jetpack een gelimiteerde tijd te gebruiken en krijg je er maar vijf per checkpoint. Zaak is dus dat je ze verstandig gebruikt. Het was weer even wennen voor mij om halverwege een level de woorden “game over” op het scherm te zien, wat ook hier betekent dat je weer helemaal opnieuw kan beginnen. Je gezondheidsmeter bestaat uit drie hartjes die je, zodra deze op zijn, een leven kosten. Onderweg vind je soms nieuwe levens, maar het gaat harder dan je denkt. Of ik ben er gewoon niet meer zo goed in, dat zou ook kunnen.

Zoals gezegd bevat de game 2D en 3D levels. De 3D levels zijn lastiger om door te komen omdat je bijvoorbeeld op bewegende platformen moet springen. Hoewel het simpel klinkt kan ik je vertellen dat het ook frustrerend wordt, zoals we eigenlijk mogen verwachten van een goede platformgame. Het lastige van het 2D en 3D is dat het soms ook tijdens een level verandert. Ik vond het zelf moeilijk aanpassen en heb zo vaak levels moeten overdoen. Het hielp niet echt mee aan een geleidelijk verloop van de gameplay. Het springen was overigens nog wel te doen, maar die rollende aanval is bijna niet te doen. Je kan heel lastig de richting kiezen en zo zat ik er vaak naast of werd juist ik geraakt waardoor ik weer een leven kwijt was.

Wat ik wel fijn vond, was dat de game niet heel snel gaat. Je hebt genoeg tijd om alles in een level te ontdekken en om te proberen de verstopte items te zoeken. Het leveldesign is redelijk goed en ziet er ook mooi uit. De vijanden / monsters zijn dan weer wat simpel en missen wat vernuft in hun ontwerp. De ontwikkelaar heeft gekozen voor standaard robot-achtige monsters en dat is jammer. Ook Jett Rocket zelf komt niet echt goed uit de verf. Hij doet me denken aan een Amerikaanse straaljagerpiloot a-la Iceman (Val Kilmer) uit Top Gun. Maar die coole eer mag hij eigenlijk niet dragen, want Jett is een pussy vergeleken bij Iceman. Toch vind ik het jammer, want de potentie is er wel, maar het lijkt alsof er te weinig aandacht aan is besteed.

Jammer is het woord dat ik ga gebruiken om deze game te omschrijven. Toch krijgt hij geen onvoldoende, want de game doet wat een platformgame zou moeten doen. Het is alleen wat inspiratieloos en wordt op geen enkel moment spannend. De filmische opening is nog het leukste aan de hele game. Helaas Shin’en Multimedia (de ontwikkelaar), mijn verwachting was hoog, maar jullie hebben de plank redelijk misgeslagen.

[review pros=”+ 2D gameplay goed speelbaar
+ Grafisch toch wel mooi ” cons=”- 3D gameplay erg lastig gemaakt
– Inspiratieloze karakters” score=57]